Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle.webmaster
Jag har haft den här fonden sedan slutet av 1990-talet fast då drevs fonden av BANCO FONDER. Minns faktiskt inte varför fonden togs över av dåvarande "Sparbanken" (eller hette dom Föreningssparbanken). Hade en Bancofond till som var populär på den tiden -
Banco Humanfonden. Fonderna tycker jag har gått hyfsat så jag har inte så mycket att klaga på.

Jag har också ägt Banco Humanfonden

. Men inte så tidigt som på 90-talet, utan via PPM nån gång på 00-talet. Så det måste väl ha varit Swedbank som köpte Banco? Jag minns inte heller turerna kring detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snarkomanen
Vad tror du om PLUS Småbolag Sverige Index?
En medelmåttig fond - i betydelsen genomsnittlig - även detta, vilket är vad man kan förvänta sig av en indexfond. Tittar man bakåt ser man mycket riktigt att den hamnar nånstans i mitten oavsett vilken tidsperiod man mäter på. Presterar ungefär som ovan diskuterade Swedbank-fond. Det jag har emot fonden är dels att 0,42 % i årsavgift är högt för en indexfond, dels att den - i likhet med en hel del andra "småbolagsfonder" - utgår ifrån en generös tolkning av vad ett småbolag är. För mig är inte Skanska, Boliden, Trelleborg, Lundbergs och Volvo Cars några småbolag, men hör alla till de största innehaven i PLUS-fonden.
Dock är fondens största innehav den egna fonden PLUS Mikrobolag Sverige Index. Där är det "riktiga" småbolag, men jag skulle starkt avråda från att investera i den fonden eftersom indexeringen gör att man får en massa skräp på köpet som drar ner resultatet. Oavsett vald tidsperiod har den fonden presterat riktigt dåligt.