Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-27, 14:38
Medlem
1FFs avatar
Vill man förbättra ens nätinställningar för ett snabbare och stabilare nät så har följande program något andra vanligen inte har, MTU-värdes förändring. Nätinställningarna behövs vanligen inte förbättras, Windows förvalda inställningar är goda nog. Men MTU-värdet är ofta fel och satt till max vilket faktiskt försämrar dataöverföringen.

Lite MTU-info: https://blog.purestorage.com/purely-educational/what-is-mtu-size-and-how-do-you-calculate-it/

Att kontrollera ens optimala värde samt att ange det, är en omständlig procedur, men följande program gör det enkelt: https://kurtzimmermann.com/index_e.html

Ändring av MTU görs under: Optimize > Optimize internet connection > Settings > Internet connection manually optimize.
Bestäm först värdet, ange sedan det nya? värdet.

Själv fick jag lite bättre ljud till datorn från webbmusiktjänsten.
2024-06-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF

Får du bättre ljud av att ändra MTU, så har du nog ruskiga problem med din utrustning och/eller inställningar. Eller uppkopplingen i sig, hastighet osv.

Tyvärr så måste jag nog påstå att det är inbillning...

Jag kan köpa stabilare uppkoppling, dvs färre avbrott osv, men knappast högre ljudkvalitet.
Bildkvalite på strömmande video, mja, kanske.

Eller vad är det för webbmusiktjänst? Spotify verkar vara 96-160 kbps enligt en snabb sökning (jag sa snabb, inte exakt), Så, får din ändring att Spotify laddar ner i 160 istället för 96, så visst, högre ljudkvalitet. Men då är det fel på din uppkoppling redan från börja, skulle jag påstå.
Eller vad har du för uppkoppling?
2024-06-27, 16:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Får du bättre ljud av att ändra MTU, så har du nog ruskiga problem med din utrustning och/eller inställningar. Eller uppkopplingen i sig, hastighet osv.

Tyvärr så måste jag nog påstå att det är inbillning...

Jag kan köpa stabilare uppkoppling, dvs färre avbrott osv, men knappast högre ljudkvalitet.
Bildkvalite på strömmande video, mja, kanske.

Eller vad är det för webbmusiktjänst? Spotify verkar vara 96-160 kbps enligt en snabb sökning (jag sa snabb, inte exakt), Så, får din ändring att Spotify laddar ner i 160 istället för 96, så visst, högre ljudkvalitet. Men då är det fel på din uppkoppling redan från börja, skulle jag påstå.
Eller vad har du för uppkoppling?

Det vart bättre via stabilitet, mindre hackande.

Att det kan hjälpa även när det kanske inte borde, finns info om på nätet, sida efter sida. IT är ju ännu inte ett färdigt kunskapsområde, eller en färdig vetenskap. Så det omöjliga är ibland möjligt!

Men som sagt, att ändra MTU-värde, samt, nätinställningarna kan ge en stabilare och därmed bättre uppkoppling.

Hursom, lite bättre vart det, men inte helt.
2024-06-27, 17:47
Medlem
Citat:
Det vart bättre via stabilitet, mindre hackande.

Att det kan hjälpa även när det kanske inte borde, finns info om på nätet, sida efter sida. IT är ju ännu inte ett färdigt kunskapsområde, eller en färdig vetenskap. Så det omöjliga är ibland möjligt!

Men som sagt, att ändra MTU-värde, samt, nätinställningarna kan ge en stabilare och därmed bättre uppkoppling.

Hursom, lite bättre vart det, men inte helt.

Nåt geni kan säkert förklara bättre än jag.

Men om MTU-ändring hjälper mot dina bekymmer, så har du antingen nåt felinställt från början eller kompatibilitetsproblem mellan dina hårdvaror (eller nåt trasigt).
Det är därför jag tror att det är nåt annat som orsakar det du upplever, eller så tror du att du upplever en förbättring.
Ethernet har funnits sen 1976, alltså bör all existerande hårdvara i grunden vara konfugurerad för att "fungera" med allt annat. Gör det inte det, så är det trasigt eller så har nån ändrat konfigurationen.
Sen, med Wifi så är det inte helt kompatibelt med standard-ethernet, ja, men om det är så illa att man behöver ändra inställningar, så är nåt fel från början, eller trasigt.

Sen, beroende på vad du har ändrat, och åt vilket håll, så finns risken att du har gjort att nånting kommer funka sämre (eventuellt, om du hamnar i en sådan specifik situation). Läs din egen länk om vad som händer.

Eller så har du ändrat, så att du NU har rätt inställt.

Så, åter. Vilken musiktjänst, vilken uppkoppling har du, vilka inställningar har du ändrat? Ett nätverksgeni kommer att vilja veta det för att reda ut vad som har hänt.
2024-06-27, 18:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nåt geni kan säkert förklara bättre än jag.

Men om MTU-ändring hjälper mot dina bekymmer, så har du antingen nåt felinställt från början eller kompatibilitetsproblem mellan dina hårdvaror (eller nåt trasigt).
Det är därför jag tror att det är nåt annat som orsakar det du upplever, eller så tror du att du upplever en förbättring.
Ethernet har funnits sen 1976, alltså bör all existerande hårdvara i grunden vara konfugurerad för att "fungera" med allt annat. Gör det inte det, så är det trasigt eller så har nån ändrat konfigurationen.
Sen, med Wifi så är det inte helt kompatibelt med standard-ethernet, ja, men om det är så illa att man behöver ändra inställningar, så är nåt fel från början, eller trasigt.

Sen, beroende på vad du har ändrat, och åt vilket håll, så finns risken att du har gjort att nånting kommer funka sämre (eventuellt, om du hamnar i en sådan specifik situation). Läs din egen länk om vad som händer.

Eller så har du ändrat, så att du NU har rätt inställt.

Så, åter. Vilken musiktjänst, vilken uppkoppling har du, vilka inställningar har du ändrat? Ett nätverksgeni kommer att vilja veta det för att reda ut vad som har hänt.

Läste du den här delen av artikeln:

What Can Happen If You Change MTU Size
Changing the MTU size can have various consequences, including:

Fragmentation: If the MTU size is set too high and exceeds the limits of the underlying network infrastructure, fragmentation may occur. Fragmentation can impact network performance and increase the likelihood of packet loss.
Compatibility issues: Some network devices or applications may not support or handle non-standard MTU sizes. This can lead to connectivity issues or erratic behavior. > (något jag upplevde)

Den förklarar det hela ganska bra.

Man kan alltså få en optimal inställning genom att ändra. Jag hade, som så många andra via Windows default, värdet inställt på 1500, vilket är för Ethernet. Inte optimalt om man som jag har - Wifi. För Wifi är det 1460. Ett för högt värde, som jag skrev inledningsvis, försämrar. Max är inte bäst, optimalt är.

Efter någon timmes Googlande var det denna kunskap jag inhämtade från nätet om MTU-värde, från diverse kunnigt folk. En kunskap jag litar på. Då de flesta skriver ungefär samma sak så bör det ligga något i det. Hursom, nog sagt. Prova! Fungerar det - grattis! Om inte, förkasta det, för din del.
2024-06-27, 19:12
Medlem
Citat:
Läste du den här delen av artikeln:

What Can Happen If You Change MTU Size
Changing the MTU size can have various consequences, including:

Fragmentation: If the MTU size is set too high and exceeds the limits of the underlying network infrastructure, fragmentation may occur. Fragmentation can impact network performance and increase the likelihood of packet loss.
Compatibility issues: Some network devices or applications may not support or handle non-standard MTU sizes. This can lead to connectivity issues or erratic behavior. > (något jag upplevde)

Den förklarar det hela ganska bra.

Man kan alltså få en optimal inställning genom att ändra. Jag hade, som så många andra via Windows default, värdet inställt på 1500, vilket är för Ethernet. Inte optimalt om man som jag har - Wifi. För Wifi är det 1460. Ett för högt värde, som jag skrev inledningsvis, försämrar. Max är inte bäst, optimalt är.

Efter någon timmes Googlande var det denna kunskap jag inhämtade från nätet om MTU-värde, från diverse kunnigt folk. En kunskap jag litar på. Då de flesta skriver ungefär samma sak så bör det ligga något i det. Hursom, nog sagt. Prova! Fungerar det - grattis! Om inte, förkasta det, för din del.

Var och en blir salig på sitt vis.

Ändrar du från 1500 till 1460 och får det bra, så kan det vara för att paketen har splittats tidigare, ja.

Men normal tillståndet är fortfarande att användaren inte märker sådant. Annars skulle ALLA ändra detta, och mer troligt att ALLA operativsystem skulle ändra till största möjliga, som funkar för alla, dvs 1460. Eftersom så inte har skett: leder det fortfarande mig till att nånting mer har orsakat dina problem, vilket du har plåstrat med att ändra MTU.

Vilket leder till att din rekommendation att ändra inte bör följas såvida man inte har problem. Och då kan man ju fundera på om det är bäst att fixa rotorsaken, eller använda plåster.
Ändrar man dessa inställningar kan man, som beskrivet i din länk, orsaka problem.

Men nån som kan ämnet kanske kan utveckla, eller förkasta, det jag påstår.
Senast redigerad av drKickass 2024-06-27 kl. 19:12. Anledning: stavfel
2024-06-27, 19:19
Medlem
Jag petar in en länk som är precis lika trovärdig källa som den andra i tråden. Denna beskriver att man inte ska ändra: https://askubuntu.com/questions/1469990/what-is-mtu-on-a-network-adapter-and-what-problems-can-wrong-mtu-cause

"For home networks, 1500B is the common value for both Wi-Fi and Ethernet. While the frame is different on Wi-Fi and Ethernet, both are capable of handling a 1500B payload. The maximum for Wi-Fi is 2304B. For Ethernet the largest common size is 9000B, but larger may be used.

Generally, the MTU will be 1500B in Wi-Fi and Ethernet networks, and this should not be changed unless there's compelling reasons to do so - as changing the MTU breaks expected behavior."
2024-06-28, 14:30
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Vill man förbättra ens nätinställningar för ett snabbare och stabilare nät så har följande program något andra vanligen inte har, MTU-värdes förändring. Nätinställningarna behövs vanligen inte förbättras, Windows förvalda inställningar är goda nog. Men MTU-värdet är ofta fel och satt till max vilket faktiskt försämrar dataöverföringen.

Lite MTU-info: https://blog.purestorage.com/purely-educational/what-is-mtu-size-and-how-do-you-calculate-it/

Att kontrollera ens optimala värde samt att ange det, är en omständlig procedur, men följande program gör det enkelt: https://kurtzimmermann.com/index_e.html

Ändring av MTU görs under: Optimize > Optimize internet connection > Settings > Internet connection manually optimize.
Bestäm först värdet, ange sedan det nya? värdet.

Om du nu måste leka med i praktiken smått menlösa ändringar, som t.ex. ändringen av MTU är, då kanske du borde LÄRA DIG LITE OM WINDOWS OCH DATORER OCH NÄTVERK istället..

Om du hade brytt dig om att lära dig något om dessa, så hade du märkt att du inte alls behöver ladda ner och installera/köra massa suspekta program som kan innehålla skadliga saker (Utnyttjanden av ev. sårbarheter) eller snokar på ditt privatliv genom att kontrollera VAD du gör på din dator, vilka tangenter trycker du på, vilka webbsidor du besöker osv...

Du hade enkelt utfört din intrimning av MTU själv.. via t.ex. denna guide: https://homenetworkgeek.com/mtu-size/

Men som sagt! I de flesta hemma-routrar så kan du inte ändra MTU-storleken alls.. Så din router kommer troligtvis prata med Internet med MTU = 1500 vad du än gör i din dator..

Om du nu märker en skillnad, så är det mer troligt att det är en PLACEBO-effekt som du märker av.

Gör du ändringarna själv (t.ex. via ovan länk) så slipper du drabbas av alla dina "rekommenderade programs" olika dolda (spion)funktioner och ändringar..

(Det känns lite elakt att skriva detta, men du lurar på mängder med folk massor av totalt onödiga suspekta och okända småprogram som egentligen inte behövs alls! Där programmen endast ger dig en placebo-effekt.. och riskerar att ge dig massor av skadlig kod m.m. )
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2024-06-28 kl. 14:35.
2024-06-30, 17:09
Moderator
Rassas avatar
Undermålig rubrik och klent diskussionsunderlag. Vi tackar för tipset och låser tråden. /Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in