Citat:
Ursprungligen postat av
Brottargalning
Det känns dock lite som att det fenomenet med "nya" kampsporter dött ut efter att MMA slog igenom.
Däremot har det istället omvandlats till att handla om att folk har blivit MMA-mästare istället. Folk som aldrig tränat någon form av MMA men kanske t.ex. tae kwon do eller karate öppnar helt plötsligt MMA-gym. Dessa klubbar brukar dock aldrig prestera något om inte en riktig tränare tar över.
Så där upplevde jag att det var i början dvs MMA:n barndom i Sverige.
När jag började träna igen efter ett längre uppehåll så fanns det tex bara 11 svartbälten i BJJ i hela Sverige medans det idag finns minst fem på min gamla klubb och ett par till i grannkommunen.
Grundaren av klubben åkte och intensivtränade i Brasilien för att få blått bälte, startade klubb och hittade en svartbältesmentor i en av våra större städer som graderade honom vidare.
Tror tom att han var vitbältare när han drog igång klubben, satt hemma och kollade Youtube klipp odyl och drog ner till Budoklubben och sparade med med Judokas innan trippen till Brasilien.
Den klubben har idag producerat SM vinnare i BJJ.
MMA sektionen drogs igång av killar med noll erfarenhet av kampsport som skaffade lokal (eller ja flyttade in i samma lokal som BJJ klubben), utrustning och kollade på Youtube och praktiserade tekniker på varandra och vissa crosstränade BJJ.
Den MMA sektionen har idag producerat en dubbel VM vinnare i amatör MMA.
Thaiboxningsektionen kom till på samma vis dvs en ung kille som hade varit i Thailand ett halvår och intensivtränat där som blev den första Thaiboxningscoachen samt en inflyttad kille som hade tränat någon annanstans och gått tre D klass matcher, något som vi andra tyckte var skitstort då.
Många andra klubbar kom till på samma sätt men intressant om det är så fortfarande då det finns så många etablerade klubbar att välja på idag.