2024-06-26, 20:13
Medlem
Om ni ska vara helt ärliga, har det inte gått inflation i detta med olika kampsporter?

Plötsligt dyker det huxflux upp en ny kampsport som, enligt vad utövarna själva påstår, ska ha varit en stor sport under den senare delen av ex. Tung-dynastin. Ingen människa har möjlighet att kolla sanningshalten av dessa påståenden.
Det enda som skiljer den nya kampsporten från övriga kampsporter är lite annorlunda viftningar i luften med händer och fötter kombinerat med lite annorlunda skrik än i de andra kampsporterna.

Ibland får jag en känsla av att det fungerar som så att när en utövare misslyckas i en kampsport så plockas det fram en ny kampsport från den senare delen av Japanska ösystemet. Vips så kan de få utövarna inom den nya kampsporten bli distriksmästare etc.

Det finns säkerligen ett antal kampsporter som saligt har gått i graven sedan jag började följa detta i mitten av 60-talet.

Borde det inte rensas upp rejält i kampsportsträsket?

Det borde väl rimligen räcka med "The Noble Art of Self-Defence" och möjligen någon ytterligare till?

https://www.youtube.com/watch?v=7kH_Aru8ymU
Citera
2024-06-26, 20:24
Avstängd
GIMP-SUITs avatar
Om du inte visste det: Olika kampsporter fick sina namn från sin skapare, och vem som helst kan skapa en kampsport. En gång slog jag en kille på krogen och jag missade och träffade nånn som stog brevid och då var dom två mot mig så jag höjde båda nävarna för att blocka båda inkommande slagen och sedan hoppade jag för att ducka en inkommande låg spark och sedan innan jag landade så slog jag ena killen så han ramlade på den andra killen så jag knockade 2 pers med ett slag. Som av en händelse så var en kinesisk förskoleklass på plats och alla kom fram till mig och kallade mig "sifu" om och om igen, och jag lanserade då GIMP-FU. Jag tog emot betalningar från mina nya elever och stack sedan med pengarna. Kom undan med runt 700 spänn eftersom jag även införde en rabatt på 50% för samtliga och över hälften var inte intresserade.

Iallafall, därför finns det så många olika kampsporter med olika namn. Det hela är jävligt bögit och jag vet fan inte ens vad min egen kampsport går ut på. Sanningen är att kampsport som judo, karate osv inte fungerar ett dugg. En boxare skulle slakta båda två samtidigt. Ett MMA-proffs kan knulla vilken kampsportutövare och boxare som helst. Jag skulle kunna knulla en man ifall jag var ett MMA-proffs.
Citera
2024-06-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om ni ska vara helt ärliga, har det inte gått inflation i detta med olika kampsporter?

nej det är väl mindre snack om kampsporter nu än tidigare eftersom det är mer blandat.
Citera
2024-06-26, 20:35
Medlem
Det är inte så konstigt, idag är alla så jävla lata att man inte orkar lära sig något ordentligt, varken i skolan, kampsportlokalen eller hos gynekologen. Istället säger man sig ha hittat på en ny vetenskap, ny kampsport, eller nytt könsorgan. Så är det med det.
Citera
2024-06-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Det är inte så konstigt, idag är alla så jävla lata att man inte orkar lära sig något ordentligt, varken i skolan, kampsportlokalen eller hos gynekologen. Istället säger man sig ha hittat på en ny vetenskap, ny kampsport, eller nytt könsorgan. Så är det med det.

Jag tror att du har rätt i din iakttagelse. Nu för tiden nöjer man sig inte med att vara på plats 14 och kämpa sig uppåt. Man ska genast vara på plats 1 och kunna glänsa därifrån. Då är lätt att söka sig till en nisch där endast ett fåtal verkar. Minsta motståndets lag helt enkelt.
Citera
2024-06-26, 21:15
Medlem
Brottargalnings avatar
Det känns dock lite som att det fenomenet med "nya" kampsporter dött ut efter att MMA slog igenom.

Däremot har det istället omvandlats till att handla om att folk har blivit MMA-mästare istället. Folk som aldrig tränat någon form av MMA men kanske t.ex. tae kwon do eller karate öppnar helt plötsligt MMA-gym. Dessa klubbar brukar dock aldrig prestera något om inte en riktig tränare tar över.
Citera
2024-06-26, 21:39
Medlem
Tycker det är tvärtom. Det du beskriver är 80-tal och tidigt 90-tal.
Citera
2024-06-28, 12:08
Avslutad
Det saknas en kampsport som har lika hög standard på brottning/eller judo stående som på markkampen. Och lika fria regler för båda...

Det stör mig att man måste välja vilket man vill lägga krutet på och sen ta den andra kampsporten separat som fyller luckan
Citera
2024-06-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Det saknas en kampsport som har lika hög standard på brottning/eller judo stående som på markkampen. Och lika fria regler för båda...

Det stör mig att man måste välja vilket man vill lägga krutet på och sen ta den andra kampsporten separat som fyller luckan

Eh va?

Du är fullständigt tillåten att träna Judo både i Tachi och Ne och tävla i båda. Du behöver inte sanktionera dig till IJFFs regler. Judon har från allra första början tekniker i både stående och markarbete. Men idag råkar Judon koncentrera sig på stående och BJJ på markarbete, men de båda är liksom exakt samma sport.
Citera
2024-07-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Det känns dock lite som att det fenomenet med "nya" kampsporter dött ut efter att MMA slog igenom.

Däremot har det istället omvandlats till att handla om att folk har blivit MMA-mästare istället. Folk som aldrig tränat någon form av MMA men kanske t.ex. tae kwon do eller karate öppnar helt plötsligt MMA-gym. Dessa klubbar brukar dock aldrig prestera något om inte en riktig tränare tar över.
Så där upplevde jag att det var i början dvs MMA:n barndom i Sverige.

När jag började träna igen efter ett längre uppehåll så fanns det tex bara 11 svartbälten i BJJ i hela Sverige medans det idag finns minst fem på min gamla klubb och ett par till i grannkommunen.

Grundaren av klubben åkte och intensivtränade i Brasilien för att få blått bälte, startade klubb och hittade en svartbältesmentor i en av våra större städer som graderade honom vidare.

Tror tom att han var vitbältare när han drog igång klubben, satt hemma och kollade Youtube klipp odyl och drog ner till Budoklubben och sparade med med Judokas innan trippen till Brasilien.

Den klubben har idag producerat SM vinnare i BJJ.

MMA sektionen drogs igång av killar med noll erfarenhet av kampsport som skaffade lokal (eller ja flyttade in i samma lokal som BJJ klubben), utrustning och kollade på Youtube och praktiserade tekniker på varandra och vissa crosstränade BJJ.

Den MMA sektionen har idag producerat en dubbel VM vinnare i amatör MMA.

Thaiboxningsektionen kom till på samma vis dvs en ung kille som hade varit i Thailand ett halvår och intensivtränat där som blev den första Thaiboxningscoachen samt en inflyttad kille som hade tränat någon annanstans och gått tre D klass matcher, något som vi andra tyckte var skitstort då.

Många andra klubbar kom till på samma sätt men intressant om det är så fortfarande då det finns så många etablerade klubbar att välja på idag.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-07-01 kl. 22:31.
Citera
2024-07-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Tycker det är tvärtom. Det du beskriver är 80-tal och tidigt 90-tal.
Ja det är tvärtom typ det där låter väldigt 80 - 90 tal.

Vi har traditionell Boxning och Brottning.

Diverse japanska Budostilar tex Karate, Judo, Ju Jutsu och Aikido för att nämna de vanligaste.

Koreansk stil : Taekwondo

Några enskilda Krav Maga klubbar.

Ett par enskilda väldigt små kinesiska stilar där Sanda (Kinesisk kickboxning torde vara den största i Sverige).

Andra former av kickboxning och sedan det nya som växer upp som svampar ur jorden BJJ, MMA och Thaiboxningsklubbar.

Vad man tränar har mest med tycke och smak att göra.

Pratar vi mycket olika stilar så kan man ju dra en jämförelse till tex 90 talet men mycket har dött ut och försvunnit ur Sverige eller praktiseras i extremt liten skala.
Citera
2024-07-02, 11:58
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Många andra klubbar kom till på samma sätt men intressant om det är så fortfarande då det finns så många etablerade klubbar att välja på idag.

Ja, fenomenet finns fortfarande men då snackar vi på platser där det inte finns några andra kampsportsalternativ och de enda som startar upp en MMA-klubb är de med erfarenhet i enbart t.ex. tae kwon do.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in