2024-07-21, 18:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Kolla upp det där med OCD om du inte får hjälp för det redan, i min erfarenhet är problemet just när det inte går att ta in andras perspektiv utanför sin egen märkliga OCD-ram.

Problemet har varit väl studerat i hundratals år (dokumenterat, i verkligheten har det självklart studerats sedan mänsklighetens begynnelse). Låt gå att du är obildad och omedveten om den akademiska biten, men du borde ändå kunna förstå varför mänskligheten varit intresserad av det.
Berätta gärna vilket ”problem” du syftar på (jag vet förstås redan, men det blir bättre om du gör bort dig själv), samt varför det inte har till delats någon Fields-medalj, Nobelpris eller varför inte en Turing award för denna banbrytande upptäckt.
Citera
2024-07-21, 19:51
Medlem
Nu vill jag egentligen ogärna ge mig in den här diskussionen eftersom det är rätt uppenbart att vi alla i tråden inte delar bilden av huruvida krypto är en "bra" valuta i förhållande till andra valutor eller ej. Men oavsett våra divergerande uppfattningar finns väl åtminstone ett potentiellt problem när det kommer till fiat - som inte drabbar BTC. Inflation.

Jag kan tänka mig att en del i det "problem" som nämns är att det är i stort sett omöjligt för någon med makt över betalmedlen att inte missbruka den makten, och det tycks ha gällt så länge betalmedel funnits, oavsett vem eller vilka som ansvarat för dess existens och skapande. Det närmaste en "stabil" valuta (om man nu kan kalla guld det) vi varit är väl i så fall guld.

Det som ger mig hopp om krypto är just exakt det faktumet att det åtminstone löser det nyss nämnda problemet. Det finns nämligen ingen centralbank, eller grupp av politiker, som genom att antingen trycka mer pengar eller på andra sätt låta ekonomin växa okontrollerat, skapat inflation. Det ökande antalet "kronor" de då haft till sitt förfogande har de sedan spenderat på egna projekt, vare sig det gällt överdådighet, krig - eller sociala reformer (läs vallöften). För övrigt en sjukdom som alla demokratier lider av, tvångsmässigheten att lova saker som sedan finansieras med inflation eller höjt skattetryck. Båda de sistnämnda är rena katastrofer.

Nu räcker det visserligen inte att ett betalmedel inte kontrolleras av staten för att valutan ska vara "bra", men de andra kriterierna kan vi spara. Jag kan nog dock hålla med kritiker mot krypto att i de delarna är vi inte helt enda framme ännu. Inte på långa vägar faktiskt. Men vi är på god väg ☺️

Ha det fint alla, såväl kryptolovers som haters..
Senast redigerad av m020d024 2024-07-21 kl. 20:45.
Citera
2024-07-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Halva grejen med crypto är ju att staten ska ge fan i dina pengar. Utgår även utifrån att jag måste visa vart pengarna kom ifrån början också, vilket är svartjobb.

Om du växlar btc till fiat så får du naturligtvis alla nackdelar som fiat innebär.
Citera
2024-07-22, 14:36
Medlem
Bitcoin växer så mycket jämfört med indexfonder. Säg att man började investera för ett decennium sedan och bara satte in några procent av sina investeringar i bitcoin. Då hade bitcoin idag varit en väldigt stor andel av ens förmögenhet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in