2024-06-26, 17:53
Medlem
knutloppans avatar
Jag vill börja att säga att jag själv investerar i krypto, har pendlat genom åren men sisodär 1-3 procent av mitt investerade kapital ligger där. Mestadels de större och mer stabila valutorna. Detta mer av en ”Lek och utvecklings-hink” snarare än något annat.

Jag har läst en del böcker och nördar ner mig i ämnet speciellt det senaste halvåret, och är med på de större fördelarna och nackdelarna kopplat till investeringarna av krypto.

Till er som investerar en mer betydande del av ett kapital i krypto (vare sig certifikat eller i en digital plånbok), varför gör ni det? Ingen kritik, utan rent nyfiken om ni tror att det är bättre än att bara lägga allt i diverse indexfonder? Hur stor behöver avkastningen vara för att det ska vara värt risken, med tanke på dess volatilitet?
Citera
2024-06-26, 17:56
Avslutad
Har man tur så kan du ju typ få 1000% i avkastning över en natt. Så det är nog det som lockar många, men som långsiktigt, nja.
Citera
2024-06-26, 18:14
Medlem
fejsetnr1s avatar
Har och kommer aldrig investera i sådant hittepå som crypto men det e jag d.....
Citera
2024-06-26, 18:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Långsiktigt är grejen med krypto.
Visst kan man träffa rätt på nån ny krypto dom pumpar o du säljer på toppen men kolla Bitcoin, och jämför med stockholmsbörsen. I rest my case.
Senast redigerad av NyaHenrikss 2024-06-26 kl. 18:50.
Citera
2024-06-26, 18:21
Medlem
knutloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Har man tur så kan du ju typ få 1000% i avkastning över en natt. Så det är nog det som lockar många, men som långsiktigt, nja.

Ja precis att man kan träffa en topp och sälja med bra vinst. Tänkte mer på den långsiktiga faktorn, att bara investera och låta pengarna ligga för att öka i värde
Citera
2024-06-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Långsiktigt är grejen med krypto.
Visst kan man träffa rätt på nån ny krypto dom pumpar o du säljer på toppen men kolla Bitcoin, och jämför med stockholmsbörsen. I rest my case.

jämför en piggelin med stockholmsbörsen, i rest my case! så kan du ju säga om vad fan som helst som ökat mycket i pris dessa år.
Citera
2024-06-26, 19:22
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
jämför en piggelin med stockholmsbörsen, i rest my case! så kan du ju säga om vad fan som helst som ökat mycket i pris dessa år.

Hur mycket hade du tjänat på att köpa en piggelin för 10 år sedan mot värdet idag?
Jösses vilken bakåtsträvare du verkar vara.
Citera
2024-06-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Hur mycket hade du tjänat på att köpa en piggelin för 10 år sedan mot värdet idag?
Jösses vilken bakåtsträvare du verkar vara.

så jävla autistisk är du så du inte fattar poängen med metaforen herregud, HAN VILL JU UPPENBARLIGEN HA EN FUNDAMENTAL FÖRKLARING PÅ VARFÖR FOLK TROR PÅ KRYPTO LÅNGSIKTIGT jävla pucko, därav var min kommentar en metafor till hur korkat och meningslöst ditt svar var.
Citera
2024-06-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knutloppan
Jag vill börja att säga att jag själv investerar i krypto, har pendlat genom åren men sisodär 1-3 procent av mitt investerade kapital ligger där. Mestadels de större och mer stabila valutorna. Detta mer av en ”Lek och utvecklings-hink” snarare än något annat.

Jag har läst en del böcker och nördar ner mig i ämnet speciellt det senaste halvåret, och är med på de större fördelarna och nackdelarna kopplat till investeringarna av krypto.

Till er som investerar en mer betydande del av ett kapital i krypto (vare sig certifikat eller i en digital plånbok), varför gör ni det? Ingen kritik, utan rent nyfiken om ni tror att det är bättre än att bara lägga allt i diverse indexfonder? Hur stor behöver avkastningen vara för att det ska vara värt risken, med tanke på dess volatilitet?

Jag ligger på över 98 procent av min investerbara förmögenhet i bitcoin, framför allt då jag inte ser något bättre eller lika bra alternativ. Bitcoins 200 veckors glidande medelvärde har stigit med gott och väl över femtio procent per år under de senaste fyra åren, och jag ser inga skäl till att den trenden ska brytas. Därtill kommer att jag kan äga mina bitcoin utan att förlita mig på någon motpart, att de är enkla att omsätta till varor eller tjänster och vid behov kan tas med till en annan jurisdiktion. Dessa saker är viktiga för mig då jag saknar tilltro till systemet av i dag.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-06-26 kl. 20:38.
Citera
2024-06-26, 20:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knutloppan

Vissa är väl beredda att ta risk helt enkelt. Som bekant kan krypto erbjuda våldsam avkastning periodvis men är samtidigt förknippat med stor risk. Att vara långsiktigt exponerad mot extrema risker leder ju förstås för de allra flesta till förlust av hela / nästan hela kapitalet förr eller senare men det finns en liten chans att göra storkovan (handlar då förstås mest om tur).
Citera
2024-06-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
så jävla autistisk är du så du inte fattar poängen med metaforen herregud, HAN VILL JU UPPENBARLIGEN HA EN FUNDAMENTAL FÖRKLARING PÅ VARFÖR FOLK TROR PÅ KRYPTO LÅNGSIKTIGT jävla pucko, därav var min kommentar en metafor till hur korkat och meningslöst ditt svar var.
Sämsta metaforen i världshistorien.
Din kommentar var inte någon fundamental förklaring heller. ADHD?

Fundamentala med krypto är säkerheten, snabbheten och pålitligheten. Trustless.
Citera
2024-06-26, 20:48
Medlem
knutloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag ligger på över 98 procent av min investerbara förmögenhet i bitcoin, framför allt då jag inte ser något bättre eller lika bra alternativ. Bitcoins 200 veckors glidande medelvärde har stigit med gott och väl över femtio procent per år under de senaste fyra åren, och jag ser inga skäl till att den trenden ska brytas. Därtill kommer att jag kan äga mina bitcoin utan att förlita mig på någon motpart, att de är enkla att omsätta till varor eller tjänster och vid behov kan tas med till en annan jurisdiktion. Dessa saker är viktiga för mig då jag saknar tilltro till systemet av i dag.

Spännande att höra! Handlar du dina bitcoin på en digital (eller hårdvaro-) plånbok eller köper du helt enkelt certifikat? Gissar på det förstnämnda.

Hur länge har du haft denna strategi? Och hur har din avkastning varit hittills procentuellt?

Många frågor men väldigt nyfiken!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in