2024-06-24, 21:18
Medlem
Min man som dog 2015 har bitcoine som jag ej kan hitta
Har hittat en hårddisk men vet ej vad jag ska söka efter i alla filer som finns ,
Finns någon möjlighet att han kan registrerat i sitt personnummer så jag kan mejla runt och efterfråga om han investerat hos olika säljare?
Går det att spåra?
Mvh
Citera
2024-06-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokernE
Har hittat en hårddisk men vet ej vad jag ska söka efter i alla filer som finns ,
Finns någon möjlighet att han kan registrerat i sitt personnummer så jag kan mejla runt och efterfråga om han investerat hos olika säljare?
Går det att spåra?
Mvh

Om du hittar ett papper med 12 alternativt 24 engelska ord uppskrivna på, så har du troligen hittat nyckeln som du kan använda för att ta kontroll över hans bitcoin, om han själv skötte förvaringen av dem.

Om han hade sina bitcoin på en börs, så borde det vara möjligt att få tag på dem om du kan visa att du är arvtagerskan. Du kanske kan ta hjälp av en advokat, och sedan med hjälp av denne kontakta de största börserna av 2015?
Citera
2024-06-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du hittar ett papper med 12 alternativt 24 engelska ord uppskrivna på, så har du troligen hittat nyckeln som du kan använda för att ta kontroll över hans bitcoin, om han själv skötte förvaringen av dem.

Om han hade sina bitcoin på en börs, så borde det vara möjligt att få tag på dem om du kan visa att du är arvtagerskan. Du kanske kan ta hjälp av en advokat, och sedan med hjälp av denne kontakta de största börserna av 2015?

Ifall de inhandlades innan 2015 är väl sannolikheten för en hardwallet ganska stor (hårddisk). Vilka börser fanns ens pre-2015?
Citera
2024-06-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Ifall de inhandlades innan 2015 är väl sannolikheten för en hardwallet ganska stor (hårddisk). Vilka börser fanns ens pre-2015?

Kanske, i så fall borde det finnas en backup i form av 12 eller 24 engelska ord någonstans.

Börser som fanns vid denna tid innefattar bland andra Coinbase, Bitstamp, Bt.cx med flera. Även blockchain.com var stor då, men där kommer man ingenstans utan att ha tillgång till lösenordet.
Citera
2024-06-25, 00:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokernE
Går det att spåra?
Mvh

Eventuellt att han hade sin bitcoin plånbok på hårddisken, du kan prova söka på filer som heter så här:

wallet.dat
.bitcoin
.wallet

Som folk skrivit tidigare, kan han köpt bitcoin på en plattform på nätet. Leta upp de större plattformarna. Titta sedan i hans email (exempelvis gmail), om du har inlogg och användaruppgifter. För då bör inlogguppgifter till plattformen han handlat bitcoin finnas där.

Han kanske hade flera olika email? Undersök vilka email-adresser han använde.
Citera
2024-06-25, 07:28
Medlem
Fuckwindowss avatar
Hittar du inte ordena (12-20 lr vafan det är) så är det kört ja.. hittar du massa engelska namn i ett txt så släng inte den 😅
Citera
2024-06-26, 03:47
Medlem
Körde man ens med 12-24 ord år 2015?
Edit: Det gjorde man tydligen.

Till OP, börja med att söka igenom hårddisken efter wallet.dat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in