2024-07-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag har ungefr samma storlek p bufferten jag ocks. Frdelen med detta r ju man ven kan f en fin rnta p ett vanligt sparkonto idag, runt 4%. Drfr kar ju bufferten bara p av sig sjlv med en liten slant mnad efter mnad.

Frdelen med rntepapper r att det r ca dubbla runt 8 till 10 procent och du slipper 30 procent skatt (pga isk). Det r dock inte noll risk drfr jag rekomenderar du har ca 50k p sparkontot.
Citera
2024-07-10, 19:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Frdelen med rntepapper r att det r ca dubbla runt 8 till 10 procent och du slipper 30 procent skatt (pga isk). Det r dock inte noll risk drfr jag rekomenderar du har ca 50k p sparkontot.
S r det naturligtvis. Jag har lite i rntepapper, men inte s mycket. Resten ligger i aktier.
Citera
2024-07-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
S r det naturligtvis. Jag har lite i rntepapper, men inte s mycket. Resten ligger i aktier.

Jo, samma hr. Men 150k i lgrisk dr 50 gr utnyttja direkt och 100 gr omvandla snabbt.
Citera
2024-07-11, 09:09
Medlem
Tjippmunks avatar
har alltid levt enligt devisen att det finns tre saker man lnar till: bostad, utbildning och bil.

utbildning sger sig sjlv. billigare ln kan man inte hitta.

bostad: nda sttet att kunna kpa en bostad innan man jobbar i 20 r.

bil: ja, det lter kanske konstigt men det jag menar r att det r ok att lna till en billig bruksbil fr att ta dig till och frn jobbet. absolut inte fr en skrytbil eller liknande. en bil i bra skick som startar p morgonen och tar dig skert dit du ska. denna betalas sjlvklart av s fort det gr.
Citera
2024-07-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
har alltid levt enligt devisen att det finns tre saker man lnar till: bostad, utbildning och bil.

utbildning sger sig sjlv. billigare ln kan man inte hitta.

bostad: nda sttet att kunna kpa en bostad innan man jobbar i 20 r.

bil: ja, det lter kanske konstigt men det jag menar r att det r ok att lna till en billig bruksbil fr att ta dig till och frn jobbet. absolut inte fr en skrytbil eller liknande. en bil i bra skick som startar p morgonen och tar dig skert dit du ska. denna betalas sjlvklart av s fort det gr.

Helt enig! En bil kan vara en frutsttning fr att kunna jobba, och alla har vi nte haft mjligheten att f ihop ett litet sparkapital innan de brjar sitt frsta jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in