2026-02-05, 17:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Coop östra har sagt upp avtal med en aktör, som sedvanligen brukar betyda att saker går väldigt dåligt när man säger upp avtal som berör detta.

Kunder kommer inte märka något men personalen på berörda butiker kommer garanterat göra det.

I sedvanliga fall brukar en annan aktör, billigare, tas in men nu verkar man inte göra det ens...vilket nog ändå tyder på att man är igång och drar in på allt som inte är absolut nödvändigt.

Kanske därför som personalen på min lokala butik är så jävla otrevliga nuförtiden. Samtliga har jobbat där i åratal .
Citera
2026-02-08, 11:35
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
Vilken aktör?

Säkerhetsleverantör. Sedvanligen det verkliga tecken vid dålig ekonomi hos andra företag vad jag har erfarit under åren är att detta byts eller tas bort efter åratal av leverans. Oftast byter man mot en lägre kostnad, men inte så denna gång.

Jag är övertygad om att flera kommer bli berörda med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kanske därför som personalen på min lokala butik är så jävla otrevliga nuförtiden. Samtliga har jobbat där i åratal .

Tycker att Coops personal redan sedan decennier haft otroligt "trevligt" bemötande.

Det är ju inte så svårt att förstå varför, det har inte gått bra, massvis med butiker (Coop överlag) har inte rustats upp, på vissa håll har det verkligen varit fattigt sedan åtminstone 20, 30 år med uppgraderingar/renoveringar, nya butiker som kanske är säg 10 år nu har knappast fått några uppdateringar utan "går ner sig" i takt med att saker går sönder eller börjar fallera.
Citera
2026-02-09, 10:01
Medlem
konsum borde satsa på 1 kedja med enklare butiker med lågpris som motto
blåvitt utan chark/delikatess disk m,m

man behöver ju inte 100 olika frukostflingor som exempel

fanns ju servus, fakta tidigare
Citera
2026-02-09, 10:05
Medlem
Coop har väl alltid varit på dekis
Låt arbetarrörelsen ta förlusterna eller lägg ner.

ICA är mycket bra och handlarna som gör vinst är värda varenda krona.
Citera
2026-02-17, 00:14
Medlem
Dom borde sluta med den äckliga multikulti-hbtgi+peddo-reklamen. Slopa allt det. Rakt av! Sen bara köra helt Blåvitt-nostalin. Skylta om alla butiker. Bort med den gröna fula skiten. Byta namn till Konsum och köra Blåvitt-sortimentet i alla butiker. Alla varor svinbilligare än det som finns på ICA. Ingen reklam alls. Bara finnas och vara billigast.

Jag skulle välja att handla i en äkta DDR-sosseaffär som bara tar kontanter ALLA dagar i veckan. Och enda sättet att få handla är om man är medlem. Är man inte medlem så får man vända i dörren.

Gör dom inte något radikalt så kommer dom dö sotdöden. Mina förslag är radikala och kommer rädda konsumentföreningen.
Senast redigerad av Trucker.Calzone 2026-02-17 kl. 00:17.
Citera
2026-02-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Dom borde sluta med den äckliga multikulti-hbtgi+peddo-reklamen. Slopa allt det. Rakt av! Sen bara köra helt Blåvitt-nostalin. Skylta om alla butiker. Bort med den gröna fula skiten. Byta namn till Konsum och köra Blåvitt-sortimentet i alla butiker. Alla varor svinbilligare än det som finns på ICA. Ingen reklam alls. Bara finnas och vara billigast.

Jag skulle välja att handla i en äkta DDR-sosseaffär som bara tar kontanter ALLA dagar i veckan. Och enda sättet att få handla är om man är medlem. Är man inte medlem så får man vända i dörren.

Gör dom inte något radikalt så kommer dom dö sotdöden. Mina förslag är radikala och kommer rädda konsumentföreningen.

Haha, ja det är mycket som är obegripligt med Coop.
Nu sänker de alla priser, men fortsätter med sin motbjudande reklam. Ett välskött företag hade gått ut med att säga "nu sänker vi priserna". Köpte äpplen för 10kr kilot nyligen.

Men välskött är nog något Coop håller sig borta från. Häpnadsväckande att man i 30 år kan driva ett företag mot ständigt ökande förluster.

Som att deras affärsmodell varje år är att komma på sätt att förlora ännu mer pengar.
- "Jag vet! Ekologiska tomater i Hörby för 50kr/kg!"
Citera
2026-02-18, 08:39
Medlem
ViCenterpartisters avatar
https://www.fri-kopenskap.se/article/view/1211958/fem_ar_av_forluster_nu_stanger_coopbutiken

Om en månad förlorar Skutskärsborna sin matbutik. Fem år av vikande lönsamhet, ett Systembolaget som packade ihop och ett externt handelsområde som sugit upp kundflödet har gjort butiksdriften ohållbar för Coop Mitt.

Trots stängningen i Skutskär planerar Coop Mitt inga ytterligare nedläggningar i Gästrikland eller Älvkarleby de närmaste åren.

Fram till stängningsdagen den 27 mars rullar verksamheten på som vanligt.
Citera
2026-02-18, 08:42
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
konsum borde satsa på 1 kedja med enklare butiker med lågpris som motto
blåvitt utan chark/delikatess disk m,m

man behöver ju inte 100 olika frukostflingor som exempel

fanns ju servus, fakta tidigare

Det finns redan. X-tra heter deras lågprisbutiker
Citera
2026-02-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men välskött är nog något Coop håller sig borta från. Häpnadsväckande att man i 30 år kan driva ett företag mot ständigt ökande förluster.
Från början var det ideologiskt, man trodde på en framtid för kooperationen, den delen är helt borta numera.

Vem fan vill sköta en COOP-butik riktigt professionellt om hen kan tjäna tjugo gånger mer på att öppna en ICA-butik intill?

Det stora problemet är att KF inte förstått, och att de vill hålla sig till gamla ideal som sedan länge inte finns kvar.

Snart är allt de byggt upp under sin storhetstid borta. Sålt till andra som kan förvalta företagen bättre.

Lite festligt att de verkade vakna till för några år sedan genom att köpa upp Nettos butiker i Sverige. Och allt bara gick åt helvete.

Jag är absolut för kooperativ, det är skitsmart. Men då måste man vara billigare och bättre än konkurrenterna, som typ Länsförsäkringar. Annars försvinner liksom vitsen med att ha ett kooperativ.

Tror någon stor europeisk kedja snart köper upp samtliga butiker. Nu sitter COOP bara och funderar på hur de ska förklara det för sina delägare. Jag är en av dem.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-18 kl. 15:50.
Citera
2026-02-20, 15:30
Medlem
Kör Coop med 6-mån anställningar? På min Coop är det nytt folk hela tiden... Antar att de inte utnyttjar systemet nåt sätt... Mest är det unga flickor i 20-år åldern, som sen försvinner och sen en ny hög med nya heta 20-åringar....
Citera
2026-02-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Från början var det ideologiskt, man trodde på en framtid för kooperationen, den delen är helt borta numera.

Vem fan vill sköta en COOP-butik riktigt professionellt om hen kan tjäna tjugo gånger mer på att öppna en ICA-butik intill?

Det stora problemet är att KF inte förstått, och att de vill hålla sig till gamla ideal som sedan länge inte finns kvar.

Snart är allt de byggt upp under sin storhetstid borta. Sålt till andra som kan förvalta företagen bättre.

Lite festligt att de verkade vakna till för några år sedan genom att köpa upp Nettos butiker i Sverige. Och allt bara gick åt helvete.

Jag är absolut för kooperativ, det är skitsmart. Men då måste man vara billigare och bättre än konkurrenterna, som typ Länsförsäkringar. Annars försvinner liksom vitsen med att ha ett kooperativ.

Tror någon stor europeisk kedja snart köper upp samtliga butiker. Nu sitter COOP bara och funderar på hur de ska förklara det för sina delägare. Jag är en av dem.

Och ironiskt nog blev Netto här hemma en Ica nära sedan
Citera
2026-02-22, 12:27
Medlem
ViCenterpartisters avatar
https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/kartlaggningar/unika-siffror-har-ar-icas-axfoods-och-coops-verkliga-marknadsandelar/

Coop var länge klar tvåa efter Ica, men marknadsandelen på all dagligvaruförsäljning har minskat varje år sedan 2019.

Året innan pandemin bröt ut uppgick Coops marknadsandel enligt Yougov till 17,1 procent och 2025 var den nere i bara 14 procent.

– Axfood och Coop hade nästan lika stora marknadsandelar 2019. Nu är Axfood nästan dubbelt så stort som Coop. Det är en dramatisk utveckling när det gäller styrkeförhållandena i dagligvaruhandeln.

https://www.dn.se/ekonomi/coop-fordubblar-miljardforlusten-krisinsikten-saknas/

Så krymper Coop när andra växer
Marknadsandelar inom dagligvaruhandeln.

År 1966: Coop 35% Ica 35%

År 1966 var marknadsandelen 35% och år 2025 var marknadsandelen 14%. Vad är den procentuella minskningen per år? När hamnar marknadsandelen på 8%?

Den årliga procentuella minskningen är cirka 1,54 % och marknadsandelen beräknas nå 8 % år 2061.

https://www.dagligvarunytt.se/i-butik/stangning/har-stanger-coop-syd-nasta-butik/

Coop Syd har beslutat att stänga butiken på Nybrovägen i Ängelholm på grund av bristande försäljning och lönsamhet.

I september 2022 stängde Coop Syd en annan av butikerna i Ängelholm, på Landshövdingevägen. Båda butikerna tillhörde tidigare Netto vars butiker som köptes av Coop 2019.
Senast redigerad av ViCenterpartister 2026-02-22 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in