2025-10-30, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det förstnämnda förstås.
De andra har ju Folksam.

Vad kallar vi sparbankerna för - före Swedbank
Citera
2025-10-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Får mig att tänka på OK Bilcentralen/Coop Bilverkstäder som inte var medlemmar fick rabatter på bildelar men medlemmarna fick inga rabatter (obs syftar på de som köpte delar o lagade själv)
De kanske fick någon form av återbäring? Annars så fick de väl smyga med att de var delägare i bolaget.
Citera
2025-11-01, 08:53
Medlem
DrottningXVIGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
Nu kan du bidra till att Coop utvecklas eller avvecklas genom att bli ett ägarombud:

https://www.coopostra.se/medlem/medlemsdemokrati/

Till och med 2 november kan du kandidera till att bli ägarombud i Coop Östra.

https://www.coop.se/Globala-sidor/OmKF/Konsumentforeningar/coop-mitt/Agarombud/bli-ett-agarombud/

https://www.coop.se/Globala-sidor/OmKF/Konsumentforeningar/

Bli ägarombud

Kungahuset vill påminna svenska folket om att söka till uppdraget som ägarombud.
Citera
2025-11-02, 08:11
Medlem
Nu kan du bidra till att Coop utvecklas eller avvecklas genom att bli ett ägarombud:

https://www.coopostra.se/medlem/medlemsdemokrati/

Till och med 2 november kan du kandidera till att bli ägarombud i Coop Östra.

https://www.coop.se/Globala-sidor/Om...ett-agarombud/

https://www.coop.se/Globala-sidor/Om...entforeningar/

Bli ägarombud

Sista ansökningsdatum idag för att bli ägarombud i Sveriges mest älskade matkedja.
Citera
2025-11-02, 10:50
Medlem
Vem0ths avatar
Var nyligen på intervju för att jobba i köket på ett Coop.

Intervjun var något skrämmande eftersom den närmsta ansvarig jag skulle ha över mig var lite väl transparent och öppen med hur både butiken och Coop i sin helhet opererar. Butiken i sig har 4 "superansvariga" eller dvs mellanchefer som bara liksom signerar fakturor, svarar på mejl och vandrar runt kontrollerar att alla under dess kontroll jobbar. Varför har man inte bara en person som signerar fakturor och besvarar mejl, det är liksom 150 000kr onödig personalkostnad i månaden för butiken. Pengar som kan gå till typ... sänkta marginalmål för att pressa ned priserna lite eller mer personal som verkligen gör jobb som genererar intäkter.

Samt även ordentliga kommentarer kring inkompetensen för hela Coop Östra plus hur det är princip omöjligt att någon som står lågt i organisationen kan få in vettiga förändringar, låter som butiker och organisationen i sin helhet har väldigt mycket onödigt svål att trimma bort.

Näh, jag väljer att jobba kvar i skolköket. Coop har för många uppenbara problem som ser ut att inte någonsin komma åtgärdas.
Citera
2025-11-03, 13:58
Medlem
11 november offentliggörs Dagligvarukartan. En lättfattlig presentation av hur kedjornas marknadsandelar utvecklades 2024.
Citera
2025-11-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så Länsförsäkringar går bra, men inte Folksam?

Varken Folksam eller Länsförsäkringar är kooperativ utan ömsesidiga försäkringsbolag.

Varför det ena anses styrt av sossarna och det andra inte vet jag inte. I bägge fallen kan man väl välja fullmäktigerepresentanter. Men de flesta har ju ingen aning om vilka kandidaterna är om de ens bryr sig om att rösta.
Senast redigerad av Engineer 2025-11-03 kl. 14:46.
Citera
2025-11-11, 17:08
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Coop östra har sagt upp avtal med en aktör, som sedvanligen brukar betyda att saker går väldigt dåligt när man säger upp avtal som berör detta.

Kunder kommer inte märka något men personalen på berörda butiker kommer garanterat göra det.

I sedvanliga fall brukar en annan aktör, billigare, tas in men nu verkar man inte göra det ens...vilket nog ändå tyder på att man är igång och drar in på allt som inte är absolut nödvändigt.
Citera
2025-11-11, 17:11
Avstängd
O hur är det med franchisebutikerna - flera har bytt f-tagare nåra har väl slagit igen
men har några lyft sig riktigt bra
Citera
2025-11-18, 20:22
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Coop östra har sagt upp avtal med en aktör, som sedvanligen brukar betyda att saker går väldigt dåligt när man säger upp avtal som berör detta.

Kunder kommer inte märka något men personalen på berörda butiker kommer garanterat göra det.

I sedvanliga fall brukar en annan aktör, billigare, tas in men nu verkar man inte göra det ens...vilket nog ändå tyder på att man är igång och drar in på allt som inte är absolut nödvändigt.

Pratat med några Coopianer, dessa bekräftar vad jag på kort tid sett och upplevt. Personalen har mer driv för butikens framgång än ansvariga och chefer, men vars ord väger noll. Och genom min anställningsintervju så bekräftar det lite vad jag kände av. Coop behöver "ICAfieras" för att ge medarbetarna mer kontroll utan att det är diktatorstyre från ansvariga för varje avdelning.
Citera
2025-11-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Var nyligen på intervju för att jobba i köket på ett Coop.

Intervjun var något skrämmande eftersom den närmsta ansvarig jag skulle ha över mig var lite väl transparent och öppen med hur både butiken och Coop i sin helhet opererar. Butiken i sig har 4 "superansvariga" eller dvs mellanchefer som bara liksom signerar fakturor, svarar på mejl och vandrar runt kontrollerar att alla under dess kontroll jobbar. Varför har man inte bara en person som signerar fakturor och besvarar mejl, det är liksom 150 000kr onödig personalkostnad i månaden för butiken. Pengar som kan gå till typ... sänkta marginalmål för att pressa ned priserna lite eller mer personal som verkligen gör jobb som genererar intäkter.

Samt även ordentliga kommentarer kring inkompetensen för hela Coop Östra plus hur det är princip omöjligt att någon som står lågt i organisationen kan få in vettiga förändringar, låter som butiker och organisationen i sin helhet har väldigt mycket onödigt svål att trimma bort.

Näh, jag väljer att jobba kvar i skolköket. Coop har för många uppenbara problem som ser ut att inte någonsin komma åtgärdas.

Så typiskt, man vill sparka personalen men behålla cheferna. Man ska tydligen att ha en chef till allting. Det är ju cheferna som kostar pengar och vill man spara så sparka cheferna, var rädd om personalen och får dom att stanna. Tyvärr gör man tvärtom behandla personalen dåligt så att det är stor omsättning bland personal.
Citera
2025-11-18, 20:37
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Så typiskt, man vill sparka personalen men behålla cheferna. Man ska tydligen att ha en chef till allting. Det är ju cheferna som kostar pengar och vill man spara så sparka cheferna, var rädd om personalen och får dom att stanna. Tyvärr gör man tvärtom behandla personalen dåligt så att det är stor omsättning bland personal.

Och som jag precis skrev ovan, personalen har ett betydligt större driv för Coops vinning än själva cheferna. Det är en skev hierarki som finns där och fel personer får högre lön för det.

Nästan så att Coopanställda borde gadda ihop sig och skapa ett eget kooperativt varumärke så man kan lämna svålet till att ruttna på gatan. Eftersom Coop vill inte genomföra vettiga förändringar för att matcha konkurrenterna så anser jag att folk som tror starkt på idén kring kooperativt ägande borde skapa en egen koncern bara för att konkurrera alla gamla kåldolmar som sitter i styrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in