2024-07-12, 11:19
Medlem
Schnyggves avatar
Min närmaste Coop (allra närmast ligger ICA där jag handlar 9 av 10 gånger) är en trevlig butik, dock är de typ 10:- dyrare på det mesta, vilket förstås gör en lite avtänd...

Ica är oftast grymt bra, men de äger också äckligt mycket av marknaden. Försöker undvika deras EMV så långt det går, men ibland har man inget val. Det skulle behövas en rockad på den svenska marknaden!

Vad händer om typ Carrefour och Aldi enters the chat? Det skulle vara spännande! Förstår ärligt inte varför inte åtminstone en ny stor aktör kommit hit? Lidl, visst men det var ju snart 25 år sedan...
Citera
2024-07-15, 00:38
Medlem
flaess avatar
Det kom ut en bok nyligen som handlar om varför Coop/Konsum har gått från himmel till helvete - Det förlorade paradiset : berättelsen om Konsums uppgång och fall av Sara Kristoffersson. Klart läsvärd och rekommenderas:

https://volanteshop.com/bok/det-forlorade-paradiset-berattelsen-om-konsums-uppgang-och-fall/

Om ni av någon märklig anledning inte orkar läsa boken så gästade Sara Snedtänkt för ett tag sedan och pratade om just Konsums uppgång och fall:

https://sverigesradio.se/avsnitt/om-konsum
Citera
2024-07-18, 16:05
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Vad händer om typ Carrefour och Aldi enters the chat? Det skulle vara spännande! Förstår ärligt inte varför inte åtminstone en ny stor aktör kommit hit? Lidl, visst men det var ju snart 25 år sedan...

Beror väl på att Sverige är en liten marknad och att det helt enkelt inte är tillräckligt lönsamt att lägga ner pengar på att etablera sig. Bättre du att lägga fokus på en marknad som man redan känner till och har ett vinnande koncept för. Om en ny aktör skulle etablera sig i Sverige skulle det troligtvis innebära många år av röda siffror innan man eventuellt börjar göra vinst. Sedan lockar nog inte en liten marknad där en aktör har mer än hälften av marknaden.
Citera
2024-07-18, 16:28
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Beror väl på att Sverige är en liten marknad och att det helt enkelt inte är tillräckligt lönsamt att lägga ner pengar på att etablera sig. Bättre du att lägga fokus på en marknad som man redan känner till och har ett vinnande koncept för. Om en ny aktör skulle etablera sig i Sverige skulle det troligtvis innebära många år av röda siffror innan man eventuellt börjar göra vinst. Sedan lockar nog inte en liten marknad där en aktör har mer än hälften av marknaden.

Jo så är det förstås, men lite just därför också tänker jag. På en liten marknad bör det ju vara billigare att tränga sig in, än att som ny aktör försöka ta sig in i Tyskland. Det är nog inte gratis...
Kan Lidl kan andra tycker man.

Ja det är ju lite äckligt att ICA har så stor andel, ligger väl på typ 70% eller något, och nu har Axfood köpt upp Bergendahl. Hur de nu fick det för konkurrensverket?
Citera
2024-07-19, 10:40
Medlem
Nattsmygs avatar
Hos både Lidl och ICA kan man få kvittot i mobilen.
Att inte Coop fixat samma sak är en gåta.
Citera
2024-07-21, 09:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Svd kör en ledare idag under rubriken "Sälj Coop och dela ut pengarna" där det finns en mening mitt i texten som är extra vass: "Men Coop visar att det går att ha högre priser, sämre service och ändå göra förluster".
Citera
2024-07-23, 03:38
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jo så är det förstås, men lite just därför också tänker jag. På en liten marknad bör det ju vara billigare att tränga sig in, än att som ny aktör försöka ta sig in i Tyskland. Det är nog inte gratis...
Kan Lidl kan andra tycker man.

Ja det är ju lite äckligt att ICA har så stor andel, ligger väl på typ 70% eller något, och nu har Axfood köpt upp Bergendahl. Hur de nu fick det för konkurrensverket?

Att ge sig in på en ny marknad kostar oftast mer än att expandera på en marknad man redan finns på. På en ny marknad måste man bygga upp allt jämfört med att på en befintlig marknad har man redan grunden. Det dyra är inte att slå upp en butik utan att få till all logistik bakom samt förstå sig på marknaden. Jag ser gärna nya livsmedelskedjor i Sverige men jag förstår varför man hellre satsar i länder där man redan finns.

Gällande Lidl, har man fått igen inventeringen ännu? Gällande ICA så har man omkring 50 procent av marknaden vilket inte gynnar oss som slutkund.
Citera
2024-07-28, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Det kom ut en bok nyligen som handlar om varför Coop/Konsum har gått från himmel till helvete - Det förlorade paradiset : berättelsen om Konsums uppgång och fall av Sara Kristoffersson. Klart läsvärd och rekommenderas:

https://volanteshop.com/bok/det-forlorade-paradiset-berattelsen-om-konsums-uppgang-och-fall/

Om ni av någon märklig anledning inte orkar läsa boken så gästade Sara Snedtänkt för ett tag sedan och pratade om just Konsums uppgång och fall:

https://sverigesradio.se/avsnitt/om-konsum

Tack för tipset. Boken är högintressant för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Coop är ett fullständigt mysterium för mig. Coop verkar varken vilja eller kunna sälja mat. De verkar envist vända sig till en målgrupp som skiter i vad maten kostar, vad det nu är för människor. Möjligen skulle det handla om människor som till varje pris vill ha KRAV och fairtrade, och det kan ju inte vara så många. Om de finns, så har Coop lyckats skrämma bort dem också, med de där små skitbutikerna som uppstod när de tog över Netto-butikerna, som varken har KRAV eller lågpris, men där kunderna får njuta av den magiska kombinationen höga priser och dåligt utbud. I den butik som ligger närmast mig används parkeringen mest till sladd-yta för EPA-folket.

I en närliggande stad drev Coop en jättestor butik ("Coop Forum"?) i säkert fem år, praktiskt taget utan kunder. Man kunde gå och klappa händer där inne, och det bara ekade. Då tänkte jag "Hur länge har de råd att driva det här?". Tio anställda smög omkring där inne, och det var helt tomt i kassorna. Fem år höll de i. Herregud tänkte jag, var kommer pengarna ifrån?

Stora Coop i Västerås verkar fortfarande ha mycket folk. Annars minns jag storhetstiden för Obs-varuhusen på 1980-talet. Mycket kunder varje dag och ett fantastiskt utbud. Man kunde köpa akvariefiskar och andra husdjur på ett ställe. Det såldes leksaker och plastmodeller och kläder och fiskeutrustning. Ett annat bra ställe i butiken var tidnings- och skivhandeln. Utbudet var riktigt stort. På samma plats kunde man köpa hemdatorer. Det fanns en stor restaurang längst in med stora fönster utåt. Obs-varuhusen för 30 år sedan bräcker ICA Maxi idag. Sedan föll allt samman och jag kan inte förklara varför. Massorna till kunder försvann för alltid. I samma varuhus som jag minns från när jag var liten var det minst 100 kunder eller något samtidigt. Idag ekazr det när man är där. Matutbudet är det inget fel på men det är bara 3-4 kunder där nu och personalen är lika stor. 3-4 butiksanställda mot kanske 40-45 för 35 år sedan. Det fanns ett byggvaruhus där också som ver helt perfekt. Obs Interiör. Är historia idag såklart det också.
Citera
2024-08-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Här verkar det vara någon med lite insyn som skvallrar.
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1dn84sn/coop_kommer_ans%C3%B6ka_om_konkurs_inom_3_%C3%A5r/

Det rapporteras även från MSM att det går åt helvete för företaget.
https://www.dn.se/ekonomi/coops-kris-tilltar-nu-ar-det-upp-till-varje-forening/

Min egen upplevelse är att jag körde förbi butikerna i mitt område häromdagen och på Willys parkering var det näst intill fullt med parkerade bilar, på Coops var det helt tomt, trots att de också hade öppet.

Själv slutade jag handla där helt och hållet när de bojkottade israeliska varor och stödde Ship to Gaza. Jag fick även hela min familj och släkt att göra samma sak.

Go woke go broke.

Kommer COOP att gå i konkurs om 2-3 år? Hur går det för COOP på era orter?
Vänta, vad grundar ni detta på? Jag handlade där igår och jag är mer än nöjd. Hoppas dem klarar sig längre än 2027.
Citera
2024-08-01, 22:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Vad gäller Coop i Stockholm så går varje butik med runt en miljon kronor i förlust om året, undantaget är de coopbutiker som drivs med franchise, dår går varje butik med 400kkr-1000kkr i vinst om året.

Coops lösning är uppenbarligen att sluta driva butiker i egen regi.
Citera
2024-08-10, 23:41
Medlem
Det finns hopp!

Låst artikel men inledningen låter lovande:

Citat:
Lars Ericsson blir från och med 1 september tillförordnad ordförande i Kooperativa förbundet.

Lars Ericsson blir tillförordnad ordförande i Kooperativa förbundet efter Leif Linde. Nu påbörjas en omfattande analys av marknadsstrategin – som ska ge svar om vart Coop är på väg. ”Vi måste göra ett antal stora förflyttningar”, säger han till Dagligvarunytt.

https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/forsaljning/stor-kursomlaggning-pa-gang-inom-coop-ett-antal-forflyttningar/
Citera
2024-10-16, 20:46
Medlem
321js avatar
https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/forsaljning/avgaende-vdn-vi-behover-hjalp-av-konjunkturen/

Avgående vd:n: ”Vi behöver hjälp av konjunkturen”

Hur skulle du tolka detta uttalande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in