Citat:
Ursprungligen postat av
Burninator
Det har börjat ploppa upp massa reklam för mig för hardware wallets helt plötsligt fast jag inte hållit på eller googlat något direkt på kryptovalutor. Blev lite nyfiken och började därför googla lite och förstår fortfarande inte riktigt syftet med en hardware wallet. Det lilla jag tro mig förstå är att syftet med den är att lagra sina wallets för olika kryptovalutor man har på ett säkert sätt, cold storage eller vad de kallar det. Alternativet är att ha walleten på någon hemsida. Dock så förstår jag att själva pengarna finns i blockchainen som fortfarande lever på nätet.
Vad skiljer en hardware wallet från t.ex. ett vanligt usb-minne där man t.ex. krypterat sina wallets med PGP eller liknande? Och vad är det man lagrar? Är det seed phrasen, eller publika och privata nycklar? Som jag förstått så är det enda man behöver för att få tillgång till sin wallet seed phrasen för just den walleten, då kan man skapa alla nycklar oavsett vad.
Om man t.ex. bara har en eller två wallets och memorerar seed phrasen för respektive plånbok (2 x 24 ord typ?) så behöver man varken någon wallet på någon webtjänst eller en hardware wallet, har jag uppfattat rätt? Så vad är fördelen med en hardware wallet jämfört med att memorera, eller helt enkelt ha en gammal laptop med full diskkryptering som ej har någon anslutning till nätet. Enbart smidighet?
En hårdvaruplånbok är inte nödvändig för att förvara bitcoin säkert. Som du är inne på räcker det att på något vis förvara sin privata nyckel så att den inte går förlorad genom att någon ser den eller genom att man tappar bort den. Detta kan göras utan kostnad och genom att man skapar en så kallad pappersplånbok (som inte nödvändigtvis behöver vara i just pappersform).
Dock blir det ett riskmoment när man någon gång i framtiden vill skicka sina på detta sätt förvarade bitcoin någonstans, om man t.ex. vill köpa något och betala med bitcoin eller sälja bitcoin mot fiat. Om värdet har stigit så att man har en mindre förmögenhet på pappersplånboken, så kan det bli riktigt olustigt.
I det steget blir det mycket säkrare och enklare om man har en hårdvaruplånbok. I hårdvaruplånboken finns den privata nyckeln säkert förvarad, och man kan med hjälp av den signera transaktioner utan att nyckeln kommer i kontakt med Internet.