2024-06-23, 20:01
Avslutad
Läste detta på Expressen och hittade ingen tråd om det. Vet inte om det bör ligga under någon annan forumsdel, moderator får i så fall flytta tråden.
Citat:
De tjänar 60 kronor om dagen och bor i hemsnickrade skjul ute i skogen. Expressen har besökt kåkstaden i södra Stockholm där 13 romer från Rumänien lever sina liv.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/niko-38-lever-i-romskt-lager-vet--inte-vad-lycka-ar/

Det jag reagerar på är att samtliga parter (polisen, kommunen etc) är överens om att det är olagligt, men att de i princip väljer att se mellan fingrarna för att de bara kommer tillbaka ändå om de blir avhysta. Samt att polisen skyller på att skjutvapen-våldet tar resurser. I artikeln står det:

Citat:
De boende i lägret berättar att polisen har besökt dem flera gånger.
– De kommer och kollar så att allt är okej. Ibland har de även mat med sig. Vi har deras nummer om det skulle komma hit någon och störa oss, säger den äldre mannen.

Samt att:

Citat:
Stämningen är lättsam. De har bott här längst av alla i kåkstaden, i nio år.

Någon har alltså bott i 9år i en olaglig kåkstad, är detta fortfarande Sverige? Varför gör ingen något? Jag visste att det fanns romska bosättningar, men inte hela kåkstäder/ samhällen där folk bor i flera år! De kan ju knappast vara här lagligt heller om de inte åker hem en vända var tredje månad eller vad kravet nu är inom EU, så varför man inte deporterar dom i samband med avhysning förstår jag inte heller? Är det för att man tycker synd om dom som man väljer att se mellan fingrarna?
Citera
2024-06-23, 20:07
Medlem
Eponumoss avatar
”Södra Stockholm”. Var är det någonstans mer exakt kåkstaden ligger?
Citera
2024-06-23, 20:13
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Det undrar jag också.

Men du känner inte igen höghusen i bakgrunden på Ex. första bild då, kan det vara Farsta månne?
Citera
2024-06-23, 20:18
Medlem
-GGs avatar
Svensk PK-logik: Lagen behöver inte följas eller genomdrivas om man kommer tillbaka snabbt och gör samma olagliga handling igen.

I ett friskt land är det ännu mer skäl att genomdriva lagen och bura in de som bryter mot den. Eller i detta fall att kasta ut zigenarna ur landet.

Ockupation av utlänningar och man bryr sig inte.
Citera
2024-06-23, 20:19
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Börja med att förbjuda tiggeriet.
Ge dem 1 månad att dra eller porta dem från Sverige för alltid.
Sluta med saft och bullar förihelvete!
Citera
2024-06-23, 20:21
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonjovi
Läste detta på Expressen och hittade ingen tråd om det. Vet inte om det bör ligga under någon annan forumsdel, moderator får i så fall flytta tråden.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/niko-38-lever-i-romskt-lager-vet--inte-vad-lycka-ar/

Det jag reagerar på är att samtliga parter (polisen, kommunen etc) är överens om att det är olagligt, men att de i princip väljer att se mellan fingrarna för att de bara kommer tillbaka ändå om de blir avhysta. Samt att polisen skyller på att skjutvapen-våldet tar resurser. I artikeln står det:

Samt att:

Någon har alltså bott i 9år i en olaglig kåkstad, är detta fortfarande Sverige? Varför gör ingen något? Jag visste att det fanns romska bosättningar, men inte hela kåkstäder/ samhällen där folk bor i flera år! De kan ju knappast vara här lagligt heller om de inte åker hem en vända var tredje månad eller vad kravet nu är inom EU, så varför man inte deporterar dom i samband med avhysning förstår jag inte heller? Är det för att man tycker synd om dom som man väljer att se mellan fingrarna?

13 personer och en kåkstad på allvar?
Vad vill du att man ska göra?
Stör dom någon? Skadar dom någons egendom?
Vad skulle det kosta att riva skiten och skicka hem dom till Rumänien med vetskapen att dom såklart kommer tillbaks fort som fan och finns det ens lagliga möjligheter att skicka ut dom?
Citera
2024-06-23, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Det är mellan Högdalen och Rågsved, någonstans kring lokalen Cyklopen. Om man kollar på Google maps Street view kring Cyklopen så ser man husen i bakgrunden.
Citera
2024-06-23, 20:29
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonjovi
Det är mellan Högdalen och Rågsved, någonstans kring lokalen Cyklopen. Om man kollar på Google maps Street view kring Cyklopen så ser man husen i bakgrunden.

Typ där det låg förut och kommunen tog hand om ca. 120 ton skräp?
Citera
2024-06-23, 20:34
Medlem
Citat:
I hemlandet är romer som Niko utsatta för diskriminering och segregering. Det är svårt att försörja sig, vilket leder till att många letar sig ut i Europa.

Vad gör EU åt diskrimineringen i Rumänien? Rumänien borde ta bättre hand om sina medborgare.

Finns verkligen noll skyddsnät i Rumänien så att de skulle svälta ihjäl?

Citat:
– Det är inget roligt liv vi lever. Men vi åker inte tillbaka för vi har inget att äta där, vi skulle dö av hunger.
Citera
2024-06-23, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Typ där det låg förut och kommunen tog hand om ca. 120 ton skräp?
Precis, i kombination med markbränder och liknande som de startat av misstag genom åren. Men tydligen så kan man kringgå lagen om man bara ser till att upprätta den olagliga bosättningen så fort du får chansen. Undra om jag skulle kunna tälta vid vattnet i gamla stan i 9år utan nämnvärda konsekvenser? Bilda en liten tältby och så kommer polisen med lite mat och ett telefonnummer att ringa om någon är dum mot mig. Skulle inte tro det liksom! Alla hemlösa som sover på SLs bussar o.s.v. hade säkert gärna haft en tältby med kaminer och grejer, men dom är det väl inte tillräckligt synd om för att de ska få ha en liknande boplats ifred.
Citera
2024-06-23, 20:46
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Vad skulle det kosta att riva skiten och skicka hem dom till Rumänien med vetskapen att dom såklart kommer tillbaks fort som fan och finns det ens lagliga möjligheter att skicka ut dom?

Får jag bo i din egendom om jag inte stör dig eller skadar din egendom?
Du har egentligen ingenting att säga till om så länge jag uppfyller dessa krav.

Vilket zigenarna dessutom inte gör. De skräpar ner och förstör.

Vad det kostar att ta bort dem och boplatser är oväsentligt eftersom de inte skall vara här och de bryter mot lagen.

Det handlar om politisk vilja. Ingenting annat än det. Vill man ha ut dem fixar man givetvis det oavsett vad en kärring inom EU må säga om det.
Citera
2024-06-23, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf

Kåkstad är expressens beskrivning, inte mitt ordval. Det är klart de skadar egendom i form av skogen de bor i och att de skräpar ned. Men om man nu vill ta hand om dom och upplever att det inte fungerar att avhysa dom så får man väl hänvisa dom till ett härbärge eller liknande? Inte i något scenario oavsett vad man tycker om romer kan permanenta olagliga kåkstäder ute i skogen vara en lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in