Citat:
Jag antar att jag lever under liknande villkor som du beskriver TS. Jag är 50+ och har haft sjukersättning sedan jag var i 30-årsåldern.
Jag har kontaktperson för att göra sociala saker med. Det gäller att bli hopmatchad med någon som det verkligen klickar med och det finns förutsättningar för ömsesidigt utbyte. Orkar jag inget annat kan vi prata i telefon eller att hon besöker mig hemma även om målsättningen är att ta mig hemifrån när vi ses.
Jag har haft lite hjälp av att ta till mig råd avsedda för den som går i ålderspension.
Vad som inte fungerar är ju att drömma om eller sträcka sig mot det som inte är realistiskt just pga funktionshindren.
För mig fungerande rutiner gällande dygnsrytm, mat och rehab underlättar tillvaron och ger den en viss struktur.
Är du helt ensam skulle en person att ha kontakt med utgöra en skillnad med 100%!
Jag har kontaktperson för att göra sociala saker med. Det gäller att bli hopmatchad med någon som det verkligen klickar med och det finns förutsättningar för ömsesidigt utbyte. Orkar jag inget annat kan vi prata i telefon eller att hon besöker mig hemma även om målsättningen är att ta mig hemifrån när vi ses.
Jag har haft lite hjälp av att ta till mig råd avsedda för den som går i ålderspension.
Vad som inte fungerar är ju att drömma om eller sträcka sig mot det som inte är realistiskt just pga funktionshindren.
För mig fungerande rutiner gällande dygnsrytm, mat och rehab underlättar tillvaron och ger den en viss struktur.
Är du helt ensam skulle en person att ha kontakt med utgöra en skillnad med 100%!
Ok verkar som att du hittat något som verkligen funkar för dig. Kan fundera och söka på vad kontaktperson skulle innebära för mig och om min kommun erbjuder det (skulle tro det men att man får stå i kö)..
Jag tror också jag ska arbeta mot en rutin.. har hypersomni (inte säkert jag behöver alla h sömn jag får -11 till 12 h) men kan ska testa att gå upp samma tid (runt 8- 08:30) och göra ungefär samma varje dag. Många mår bra av det.
Angående realistiska drömmar så har du helt rätt. Jag skulle vilja plugga klart, arbeta, ha en sidohobby/ försäljning av vad jag pysslar med, men inte realistiskt idag. Jag hoppas dock att jag kan hitta sätt att minska hjärndimma/ hjärntrötthet (mindre skärmtid kommer hjälpa) och att det kommer bra läkemedel framöver som lindrar symtom iaf.