2024-06-22, 21:39
Medlem
Monero sägs ju vara väldigt anonymt! Men HUR anonymt är det egentligen?

Säg att Kalle för över 4000 SEK från sin krake till min cold wallet! Jag för där efter till en annan cold wallet! Och sen tar ut mina monero på en sida som inte har KYC! Finns det någon som kan spåra hans transaktion?

Jag har bara hört om en kille i Finland som gjorde något brottsligt med monero och blev upphittad.

Antingen är det anonymt, eller så är det bara halvt anonymt. Vilket av dom är det?
Citera
2024-06-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raderadmask

Säg att Kalle för över 4000 SEK från sin krake till min cold wallet! Jag för där efter till en annan cold wallet! Och sen tar ut mina monero på en sida som inte har KYC! Finns det någon som kan spåra hans transaktion?

Jag har bara hört om en kille i Finland som gjorde något brottsligt med monero och blev upphittad.

Antingen är det anonymt, eller så är det bara halvt anonymt. Vilket av dom är det?

Om du gör överföringen från exchange till din cold wallet så kommer alltid exchangen vet vart trasaktionen gick då dom har full koll på nycklarna.

Men gör du från exchange => privat walled => privat wallet igen så kommer ingen veta var grejerna hamnar.
Citera
2024-06-22, 22:03
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Knowing Monero's technology thoroughly, I was very surprised because today we know that it is impossible to trace these transactions. And I found this article that explains that, indeed, the news is false: the hacker was arrested because when he uploaded the compressed file with all the hacking data to the darkweb, he mistakenly included the entire /home directory of his computer, and the Investigators found information to identify him. Sorry to the Monero FUDders, but the network is still secure.

Finns länk till artikeln

https://x.com/TrueRick312/status/1751627229946147324
Citera
2024-06-23, 21:17
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Om du gör överföringen från exchange till din cold wallet så kommer alltid exchangen vet vart trasaktionen gick då dom har full koll på nycklarna.

Men gör du från exchange => privat walled => privat wallet igen så kommer ingen veta var grejerna hamnar.
Eh va? Det enda exchangen kan se är vilken adress utgående Monero skickats till men var den adressen finns är ju såklart utom exchangens vetskap.

Att de håller på nycklarna gäller ju för den crypto som hålls hos exchangen men det avslöjar ju inget om skickade coins till extern wallet?
Citera
2024-06-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raderadmask

Det är anonymt. Det exchangen ser är till vilken adress du fört över, och eftersom de sitter på infon vet de också hur mycket. Men där slutar spåren. De vet inte till vem du fört över, och så fort du flyttar vidare vet man varken hur mycket eller vart xmr tagit vägen. Så även om Kalle är känd är du inte det - om du inte är så dum så du på något sätt skapar en koppling mellan den adressen Kalle skickade till och dig. Typ använda samma adress på någon exchange. Alltid flytta allt minst ett steg efter exchangen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in