2024-06-22, 11:50
Medlem
bithaxs avatar
När jag får ledigt och ligger i ett tält på en camping i skärgården eller dylikt och ska koppla av, då kommer alla grubblerier och ångest.

Jag kan inte sova ordentligt. Jag oroar mig över min karriär och vart livet är påväg, att jag tjänar för lite eller inte är på rätt plats, massa FOMO och dylikt.

Vet inte varför allt det här jämt kommer fram på semestern. Kanske har man inte har tid att tänka på det när man jobbar på i gruvan till vardags.

Har ni känt lika dant? Kan det vara symptom på utbrändhet, 40 års kris, att jag hatar mitt jobb?
Citera
2024-06-22, 11:54
Medlem
Belters avatar
Det är fan inte OK att hata sitt jobb. Det är bara fel. Inte konstigt att du får ångest.
Citera
2024-06-22, 12:01
Medlem
mdlbs avatar
Det kanske inte är den sortens vila du behöver. Tror att det finns en norm om att semestern ska spenderas sittandes, liggandes, vilandes, gärna med en kall öl i handen. Du kanske behöver större stimulans och aktivitet för att du ska må bra. Om du exempelvis har fysiskt krävande jobb, då är det bra att stimulera hjärnan när du är ledig och vice versa.

Om du tänker på pengar och din karriär kan det vara ett bra tillfälle att se över din situation och om du vill, möjligheter att tjäna extra pengar.
Citera
2024-06-22, 12:01
Medlem
GoVsTRaJJdeRRs avatar
Tält ger mig också ångest och camping fy fan, åk på en trevligare semester.
Citera
2024-06-22, 12:05
Medlem
S.O.Stolps avatar
Självklart är det så att du har mer tid att grubbla och älta när du är ledig. Din hjärna släpper vardagsbekymren och då får tankarna på livets tomhet och meningslöshet plats.

Sen är det allt annat också. Sommaren är snart slut. Semestern är snart slut. Det börjar bli mörkare på kvällarna från idag och vädret är trist.

Det är inte symptom på utbrändhet, snarare depression.
Citera
2024-06-22, 12:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har ni känt lika dant? Kan det vara symptom på utbrändhet, 40 års kris, att jag hatar mitt jobb?

Att ha en given sak på dagen att göra, fokuserar hjärnan på den uppgiften och inte massa annat som är ovidkommande för stunden. Tar du bort arbetet, då fokuserar hjärnan annat, exempelvis de problem du har.

Vissa får depression av våren, vilket är väl känt. Vårdepression, något med hjärnans kemikalier som förändras och gör personen deprimerad av det bättre vädret.

Personligen har jag betydligt enklare att förhålla mig till diverse, ifall jag har arbete, än om jag går runt och inte gör något. Att vara passiv är i sig krävande psykologiskt. Vi blir ett svagare jag, ifall vi är passiva.
Citera
2024-06-22, 12:46
Avslutad
Jag vet inte men när jag gick på semester kraschade jag mentalt nu också. Tappar energi, tappar aptit, lilla lilla lilla livsgnistan försvann det är bara EM-bubblan att fly in i som gör att jag inte känner mig helt tom. Annars anhedoni.
Citera
2024-06-22, 13:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag vet inte men när jag gick på semester kraschade jag mentalt nu också. Tappar energi, tappar aptit, lilla lilla lilla livsgnistan försvann det är bara EM-bubblan att fly in i som gör att jag inte känner mig helt tom. Annars anhedoni.

Låter som en depression. Ett plötsligt avbrott i vardagsrutiner är känsligt för personer som lider av ångest och depressioner. Isoleringen under pandemin var förödande och många har ännu inte återhämtat sig.
Citera
2024-06-22, 16:02
Medlem
Jag ser det här ofta. Jag tror inte det nödvändigtvis är en långvarid depression, om det var det skulle det inte kännas som en överraskning. Det här är mycket riktigt att du vilar upp dig lite, kommer ifrån vardagen, får lite stillsamhet i naturen och... tid att tänka. Och då kan du inte längre hålla dig "sysselsatt" eller "produktiv" längre och kan inte hindra de där tankarna på hur mycket som känns fel i livet.

Ångest behöver inte vara dåligt, ibland i livet är det en viktig signal på att man håller på med fel saker och kan vara en drivkraft till förändring om man använder den på rätt sätt. Försök inte undvika din ångest! Dyk in, gå in på detalj, lär dig om dig själv! Skriv dagbok! Och så avslutar du semestern med en upplagd plan på vad som måste ändras och vad du tänker göra åt det.
Citera
2024-06-22, 17:51
Medlem
Jag får mer ångest på sommaren, och jag har ändå ett jobb och ett liv jag tycker om. För mig är det en kombination av att värme triggar min ångest (och brukar ofta resultera i sämre nattsömn), och brist på rutiner. Jag behöver rutiner för att fungera. Gå och lägga sig + kliva upp ungefär samma tid, äta ordentligt, ha något inplanerat att göra under dagen. Med ett jobb kommer dom rutinerna gratis. När jag har semester fallerar det lätt och ångesten kommer som ett brev på posten.

Hela "ta dagen som den kommer"-grejen, planera inte något alls, carpe diem, det funkar inte alls för mig. På semestern måste jag strukturera upp mina dagar själv, för att inte ligga dubbelvikt på sängen med ångestpåslag 3000%.
Citera
2024-06-22, 17:55
Medlem
MarcusDahlmans avatar
Gör armhävningar, träning bra medicin mot ångest.
Citera
2024-06-22, 19:07
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoVsTRaJJdeRR
Tält ger mig också ångest och camping fy fan, åk på en trevligare semester.

Camping är billigt och vete fan vad man ska göra om man inte åker utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in