2024-06-21, 12:56
Bannlyst
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka fel och misstag vi gör i vår trejding.

Trejding är ett beteende och beteendet syns i ens portfölj om man förvaltar sitt beteende fel. Det finns en studie som gjordes för länge sen som jag läste i en bok av bodo schäfer att samvetsgranna människor presterar bättre på börsen. De är mindre impulsiva (nästan inte alls), analyserar baserat på statistik, trejdar inte, försöker inte tajma marknaden och har långsiktiga mål. Hursomhelst så kan trejding vara kort och lång sikt och inte nödvändigtvis daytrejding.

Med det sagt, vilka egenskaper os er förstör mest för er handel? Tålamod?

1. Det största misstaget hos mig är mitt tålamod. Jag är duktig på att analysera men säljer alltid för tidigt. Det är så konsekvent i alla mina affärer att jag aldrig sålt en affär försent. Vet inte hur jag ska jobba på tålamodet annat än att tvinga mig att behålla. Hur fan gör ni?

Vet en kille som har problem med att sälja och behåller i stället affärerna för länge.

2. Andra stora misstaget är att jag jagar volatilitet i stället för att låta marknaden signalera var den ska. Jag köper ganska ofta på impuls och vad jag tror utifrån magkänsla och chansar ofta vid köp.

Hur fan ska man få bukt med dessa problem?
Citera
2024-06-21, 12:59
Avslutad
Människor är inte mer än människor som i sin tur inte är mer än dåligt anpassad och icke kvalificerad apa. Man måste ha metodik och systematik samt aldrig blanda in tro eller känslor.
Citera
2024-06-21, 13:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Dåligt tålamod, impulsiv, försöker tajma upp- och nedgångar, håller mig inte till min tänkta strategi ...

Framför allt lyder jag inte mina egna kloka och genomtänkta råd . Gör som jag säger, inte som jag gör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in