Citat:
Ursprungligen postat av
SJSInvest
Hej!
Jag har en pågående leasing som kommer avslutas i slutet av året, det är på en BMW I3s som jag har varit riktigt nöjd med, dock så är jag intre så intresserad av bilar generellt så ingen aning om det är en "bra bil" eller inte och om det kanske finns bättre alternativ.
Krav för nya bilen:
- Helst under 300k, har cirka 300k på sparkontot men kan gå lite högre om det är en bra deal.
- Passar till en lång person, är cirka 2m lång så får ej vara för liten.
- Helst justerbar ratt och en stol som det går att justera nedåt golvet på. Det passar oftast oss som är längre har jag märkt.
Nice to haves:
- El/Hybrid, gillar lägre skatt och mindre service för speciellt elbilar men är absolut inget måste.
- Lägre skatt/försäkring, vill ej betala flera tusen i månaden för dem kombierat.
Några tips från folk här?
Har aldrig köpt en bil innan utan testade leasing som en "startpunkt" men vill gärna köpa en för att slippa månadsbetalningar (äter lönen).
Jag skulle säga att idag är det osäkert att köpa en bil över huvud taget.
Personligen även om det inte är politiskt korrekt skulle jag nog titta på att leasa en elbil finns ganska attraktiva erbjudanden framför allt på "begagnade" bilar.
Själv skulle jag om jag blev tvungen att skaffa ny bil gå den vägen, men då jag äger 2 fungerande betalda bilar får de rulla vidare tills marknaden blir mer stabil.