2024-06-21, 08:24
Medlem
Hej!

Jag har en pågående leasing som kommer avslutas i slutet av året, det är på en BMW I3s som jag har varit riktigt nöjd med, dock så är jag intre så intresserad av bilar generellt så ingen aning om det är en "bra bil" eller inte och om det kanske finns bättre alternativ.

Krav för nya bilen:

- Helst under 300k, har cirka 300k på sparkontot men kan gå lite högre om det är en bra deal.
- Passar till en lång person, är cirka 2m lång så får ej vara för liten.
- Helst justerbar ratt och en stol som det går att justera nedåt golvet på. Det passar oftast oss som är längre har jag märkt.

Nice to haves:
- El/Hybrid, gillar lägre skatt och mindre service för speciellt elbilar men är absolut inget måste.
- Lägre skatt/försäkring, vill ej betala flera tusen i månaden för dem kombierat.

Några tips från folk här?

Har aldrig köpt en bil innan utan testade leasing som en "startpunkt" men vill gärna köpa en för att slippa månadsbetalningar (äter lönen).
Citera
2024-06-21, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SJSInvest
Hej!

Jag har en pågående leasing som kommer avslutas i slutet av året, det är på en BMW I3s som jag har varit riktigt nöjd med, dock så är jag intre så intresserad av bilar generellt så ingen aning om det är en "bra bil" eller inte och om det kanske finns bättre alternativ.

Krav för nya bilen:

- Helst under 300k, har cirka 300k på sparkontot men kan gå lite högre om det är en bra deal.
- Helst justerbar ratt och en stol som det går att justera nedåt golvet på. Det passar oftast oss som är längre har jag märkt.

Nice to haves:
- El/Hybrid, gillar lägre skatt och mindre service för speciellt elbilar men är absolut inget måste.
- Lägre skatt/försäkring, vill ej betala flera tusen i månaden för dem kombierat.

Har aldrig köpt en bil innan utan testade leasing som en "startpunkt" men vill gärna köpa en för att slippa månadsbetalningar (äter lönen).

Jag skulle säga att idag är det osäkert att köpa en bil över huvud taget.
Personligen även om det inte är politiskt korrekt skulle jag nog titta på att leasa en elbil finns ganska attraktiva erbjudanden framför allt på "begagnade" bilar.
Själv skulle jag om jag blev tvungen att skaffa ny bil gå den vägen, men då jag äger 2 fungerande betalda bilar får de rulla vidare tills marknaden blir mer stabil.
Citera
2024-06-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle säga att idag är det osäkert att köpa en bil över huvud taget.
Personligen även om det inte är politiskt korrekt skulle jag nog titta på att leasa en elbil finns ganska attraktiva erbjudanden framför allt på "begagnade" bilar.
Själv skulle jag om jag blev tvungen att skaffa ny bil gå den vägen, men då jag äger 2 fungerande betalda bilar får de rulla vidare tills marknaden blir mer stabil.

Jaha. Är det på osäkert på marknaden rent generellt eller endast för elbilar?

Har kikat lite på att leasa igen men gillar inte att vara "låst" i 24-36 månader så kanske om jag hittar något med kortare tidsperiod.
Citera
2024-06-21, 09:01
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Om du vill ha en hybrid då är Lexus det bästa alternativet. Bränslesnål, låg skatt och lika så mindre kostsamma reperationer. Dessutom så är Lexus den mest pålitliga bilen i dagsläget.
Citera
2024-06-21, 09:20
Medlem
Ska det alltså vara en fabriksny? Isf är utbudet begränsat i den klassen. Vad vill du ha för storlek? Kombi, sedan, stadsbil?
Citera
2024-06-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Om du vill ha en hybrid då är Lexus det bästa alternativet. Bränslesnål, låg skatt och lika så mindre kostsamma reperationer. Dessutom så är Lexus den mest pålitliga bilen i dagsläget.

Ska kolla upp, några specifika modeller? Eller kan man lita på dem i princip allt de producerar?
Citera
2024-06-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Ska det alltså vara en fabriksny? Isf är utbudet begränsat i den klassen. Vad vill du ha för storlek? Kombi, sedan, stadsbil?

Ska köpa begagnad!

Storleken spelar inte så stor roll, använder den mest för att åka ut till golfbanan och köra runt i staden, ibland åka lite längre (dock mer sällan).

Så någon bil som kan fälla säte så jag får plats med golfbag/vagn.
Citera
2024-06-21, 09:54
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ska kolla upp, några specifika modeller? Eller kan man lita på dem i princip allt de producerar?

Vad vill du ha, en Sedan eller Suv? Ja, alla Lexus bilar är byggda för att vara pålitliga
Citera
2024-06-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Vad vill du ha, en Sedan eller Suv? Ja, alla Lexus bilar är byggda för att vara pålitliga

Citat:

Säger som inlägget ovan, berätta först vad du vill ha för bil så ska du få tips på något annat sen.
Citera
2024-06-21, 09:59
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Mini Coper Countryman borde kolla upp. Liten men behändig bil som fungerar bra för en välväxt förare.
Citera
2024-06-21, 10:02
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Hej!

Krav för nya bilen:

Nice to haves:

Du vill ha en småbil med hybrid. Det är inte så att det direkt regnar såna bilar. Men är det skitviktgt att ha eldrift så skulle jag siktat på en 2010-2014 prius runt 100 tusen. Tips från coachen: Se alltid till att ha minst dubbelt så mycket pengar över efter köp av bil. Det är reperationsfonden. Har alltid 60 tusen öronmärkt för bilar. Ifall man hittar drömmen eller om mardrömmen inträffar.
Senast redigerad av daf66 2024-06-21 kl. 10:05.
Citera
2024-06-21, 10:08
Medlem
SoundBlasters avatar
Kan du inte köpa loss din bil efter leasingperioden om du är nöjd med den? Du vet ju vad den utsatts för och hur den skötts sedan den var ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in