2024-06-20, 18:58
  #1
Medlem
Skriv och diskutera vilka hel- och halvfabrikat som är godare än hemmagjort.

Jag älskar Felix Bostongurka. Skulle aldrig få till den lika bra själv. I tillägg skulle det ta stört lång tid att hacka gurka och bröta runt.

Håller ni med mig?
Vad har ni för andra favvofabrikat?
Citera
2024-06-20, 19:06
  #2
Medlem
Finns inte
Citera
2024-06-20, 19:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Vad har ni för andra favvofabrikat?
Ärtsoppa tycker jag ofta är god som helfabrikat.

Sedan, även om det enkelt att laga egen så tar det tid.

Tror det är Felix som jag brukar köpa på ICA. Dessutom såpass billig så att vitsen med att koka själv nästan helt försvinner.

ICA Basic potatissallad ger också mer än att krångla själv i köket.
Citera
2024-06-20, 19:14
  #4
Medlem
mini-theas avatar
Pekas potatisgratäng!
Citera
2024-06-20, 19:56
  #5
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Skriv och diskutera vilka hel- och halvfabrikat som är godare än hemmagjort.

Jag älskar Felix Bostongurka. Skulle aldrig få till den lika bra själv. I tillägg skulle det ta stört lång tid att hacka gurka och bröta runt.

Håller ni med mig?
Vad har ni för andra favvofabrikat?


Om man äter en viss typ av mat ofta kan tarmbakterier som specialiserar sig på just den maten börja föröka sig och bli fler. Dessa bakterier anpassar sig och kan bryta ner maten mer effektivt, vilket kan leda till att man börjar gilla den maten mer. De kan också producera ämnen som påverkar hur hungrig man känner sig och vad man är sugen på. Genom att tarmfloran förändras på detta sätt kan kroppen bli bättre på att hantera just den typen av mat, vilket kan göra att man tycker om den mer.

Poängen är att, helfabrikat är inte gott, du har bara anpassat dig. Det är skräp.
Citera
2024-06-20, 20:34
  #6
Medlem
kyrkstockens avatar
Renat! I princip all alkohol.
Citera
2024-06-20, 20:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Om man äter en viss typ av mat ofta kan tarmbakterier som specialiserar sig på just den maten börja föröka sig och bli fler. Dessa bakterier anpassar sig och kan bryta ner maten mer effektivt, vilket kan leda till att man börjar gilla den maten mer. De kan också producera ämnen som påverkar hur hungrig man känner sig och vad man är sugen på. Genom att tarmfloran förändras på detta sätt kan kroppen bli bättre på att hantera just den typen av mat, vilket kan göra att man tycker om den mer.

Poängen är att, helfabrikat är inte gott, du har bara anpassat dig. Det är skräp.

Källa?
Citera
2024-06-21, 05:38
  #8
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mini-thea
Pekas potatisgratäng!
Fast Pekas Rotfruktsgratäng är mycket godare
Citera
2024-06-21, 06:47
  #9
Medlem
Sladdarens avatar
Tror den främsta orsaken till att man undviker å göra vissa tillbehör, såser som soja, senap, mango chutney, jordnötssmör, currypasta, kalles kaviar mm till mat är för att det är för komplicerat i vissa fall och tar för lång tid värt mödan. MEN skulle man göra det själv utan att tillföra dessa kemikalier som oftast ingår som egentligen inte är viktiga för slutresultatet för hemmabruk och för endast dig själv och ev din familj

Citat:
Gurka, socker, ättika, lök, paprika, modifierad stärkelse, salt, SENAPsfrön, konserveringsmedel (kaliumsorbat), stabiliseringsmedel(kalciumklorid), kryddextrakt (cayennepeppar), kryddor (bl.a.kryddnejlika) och färgämne (E141, riboflavin). Kan innehålla spår avGLUTEN.
Om vi tar felix bostongurka som ex som TS tycker är godast av alla tänkbara hemmagjorda bostongurkor (kanske finhackad dill pickles är godare ?). Så skulle man direkt kunna utesluta tillsatt konserveringsmedel (kaliumsorbat) som jag är ganska säker på att det bidrar till bismaker som något försämrar helheten av smaken på bostongurkan..

Man har redan socker och ättika som konserverar så.

*******

Va ska man med modifierad stärkelse till ? Ta nåt naturligt som kan ersätta det eller skippa det

Citat:
Stärkelse finns naturligt i de flesta växter i naturen och är växternas sätt att lagra energi. Oftast kommer stärkelsen i mat från potatis, majs och vete, men även andra ursprung förekommer. Stärkelsen modifieras för att den ska bli stabilare. En sås ska till exempel kunna frysas, värmas upp och tillagas utan att den skär sig eller släpper en massa vatten. En kräm ska hålla en jämn och slät struktur och inte klumpa ihop sig, som när du använder potatismjöl hemma. En lättyoghurt ska ha bra munkänsla och bra konsistens. Vid industriell tillverkning av livsmedel krävs dessutom ofta lite tuffare bearbetning än vid tillagning hemma i köket. För att stärkelsen inte ska förstöras krävs därför en viss modifiering.

***********

Vad ska man med emulgeringsmedlet till ? Ta nåt naturligt som kan ersätta det genom att tex slå din egen majonäs utan emulgeringsmedel eller med nån naturlig stärkelse ochså utan bismaker av ev kemikalier

Citat:
Emulgeringsmedel
Emulgeringsmedel är så kallade ytaktiva substanser. Det innebär att de har förmåga att minska ytspänningen mellan två ämnen som egentligen inte går att blanda.

Emulgeringsmedel används för att det ena ämnet – i form av små droppar – ska kunna fördelas i den andra, och göra blandningen stabil. Är de två ämnena vätskor, till exempel olja och vatten kallas resultatet emulsion. Mjölk är ett exempel på en emulsion där fett fördelats i vatten.

Emulgeringsmedel kan också användas för att underlätta tillverkningen av vissa livsmedel och för att bevara egenskaper under transport och lagring. Emulgeringsmedel påverkar viskositet (tröghet), utseende, struktur, känsla – till exempel när man stoppar livsmedlet i munnen.[/quote]

********

Vad ska vi med färgämnen till ?
För att få en viss attraktiv färg ? Med en kemikalie eller en naturlig färg av rödbetor ?

********

Vad ska vi med kryddextrakt till ?
Som jag uppfattar som aromer, glutamat tillsats (umami) kryddförstärkare typ jästextrakt. Dvs att de förstärker smaken på ett onaturligt sätt på tex cayenne så de behöver inte använda lika mycket cayenne.. Det förstärker inte smaken på ett naturligt sätt i fabriken misstänker jag

*********

Min poäng är att DU kan göra och kommer att göra en godare version av Felix Boston Gurka som är anpassad för en person elelr familj och inte en storskalig produktion oh leverans på det


Så svaret på TS fråga är han har fel. Allt du gör hemma med naturliga ingredienser är godare med kopior av tex Felix Bostongurka, men det kommer att ta en viss tid och ansträngning att få till det hemma (Nu pratar vi inte godis, snacks och dricka här)
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2024-06-21 kl. 06:59.
Citera
2024-06-21, 06:49
  #10
Medlem
KjellKjellborns avatar
Finns som sagt inte. Om det inte är världens sämsta jävel som står i köket.
Citera
2024-06-21, 07:07
  #11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Skriv och diskutera vilka hel- och halvfabrikat som är godare än hemmagjort.

Jag älskar Felix Bostongurka. Skulle aldrig få till den lika bra själv. I tillägg skulle det ta stört lång tid att hacka gurka och bröta runt.

Håller ni med mig?
Vad har ni för andra favvofabrikat?

Tillbehör kan vara godare än hemmagjorda ifrån grunden, men kompletta huvudrätter / maträtter där du har flera ingredienser är enligt mig och mitt tycke aldrig godare som halv eller helfabrikat

Men det är min åsikt och det skulle vara roligt å få se många inlägg i den här tråden vad andra tycker är godare färdigköpt än hemmagjort

Här har du en kille som ger sig på big tasty såsen på donken.. kanske är godare, testa ?
https://www.youtube.com/watch?v=NWhEGcPBqOo&ab_channel=Andreask%C3%B6k
Citera
2024-06-21, 07:30
  #12
Medlem
Felix gulaschsoppa är oslagbar!
Då har jag ändå ätit gulaschsoppa tillverkad från grunden av en ungersk kock men Felix vann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in