2024-06-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja lite så jag också fått uppfattningen oftast är de anställda av underentreprenörer, hur det var med dessa tre vet jag inte och om de alla tre jobbade med samma sak.

Artikeln från SVT framgår att sista dödsfallet var en man i 60-årsåldern. Där kan det kanske vara naturlig orsak som högre ålder, vi får se vad som framkommer men ändå märkligt att de alla verkar "nyss" avslutat sina arbetspass.

"I juni hittades en man i 60-årsåldern i Skellefteå död på sin balkong efter ett arbetspss på Northvolt."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/dodsfall-bland-anstallda-pa-northvolt

Kan anledningen till att han återfanns på balkongen vars ett tecken på andnöd, dålig syreupptagningsförmåga eller dylikt? En tanke jag fick bara.
Citera
2024-06-21, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Kan anledningen till att han återfanns på balkongen vars ett tecken på andnöd, dålig syreupptagningsförmåga eller dylikt? En tanke jag fick bara.

Dom kollade tydligen bara efter naturlig död ?
Ej om personerna hade droger eller gifter i kroppen ?
60 åringar kanske inte ska jobba så hårt
Sen är folk för feta för att jobba idag.
Citera
2024-06-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Omöjligt. Det handlar ju om miljövänlig teknik som ska ersätta olämplig teknik.
Ja, grön-mupparna hyllar ju den nya tekniken som ren och miljövänlig, bara för att det inte kommer ut rök ur ett avgasrör. De har ingen koll på vad produktionen av batterier ställer till med för miljön.
Det är inte bara att skrika eureka, vi har hittat lösningen, man må gå igenom vad den nya lösningen innehåller och vilka giftiga biprodukter som som den "miljövänliga" tekniken alstrar.
Detta är green-washing och inget annat.
Citera
2024-06-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Var det gästarbetare?
Ena killen var inte gäst arbetare utan var från trakten och var duktig i fotboll och hade framtiden framför sig. Riktigt tragiskt att det har hänt.
Citera
2024-06-21, 22:18
Medlem
Inte superinsatt men jobbade på ett annat industriföretag tidigare som använde liknande batterier (tror dock ej de var från Northwolt) men där varnades det för att om batterierna började brinna var röken extremt giftig.

Fick intrycket att det var rejält giftigt, men att man inte riktigt visste hur giftigt det var.

Kan det vara att de andas in något giftigt?
Citera
2024-06-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan

Intressant tanke. Om man känner att man inte får luft kan ju en tanke vara att försöka ta sig ut på balkongen "för att få mer luft".
Citera
2024-06-21, 22:25
Medlem
DonaldBidens avatar
Kan det vara industrisabotage?

SÄPO måste genast sätta in för att rädda verksamheten!
Citera
2024-06-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Samt lämpligt då elbilens framtid är nu ifrågasatt så kan man återgå att producera "vanliga bilar" i stället för inga om man inte har batterier.
Dessa dödsfall är nog det som fick pendeln att slå över och kan nu med gott samvete kliva ur projektet.

Bilar 2. Max Axeltryck
Citera
2024-06-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Intressant tanke. Om man känner att man inte får luft kan ju en tanke vara att försöka ta sig ut på balkongen "för att få mer luft".

Min morfar rusade ut på balkongen varje gång han fick hjärtinfarkt och satt där och flåsade vet jag.
Så det kan definitivt vara ett tecken på att personen drabbats av något där ett av symtomen är andnöd.
Frågan är bara vad?
Citera
2024-06-21, 23:30
Medlem
Handlade det om städare? Har bara skummat tråden. I så fall kan det ju ju ha tummats med säkerheten en hel del.

I min ungdom jobbade jag en sommar med att städa hos en stor biltillverkare i deras fabrikslokaler. Totalt livsfarligt skulle jag säga. Vi skulle in och städa bland stora svetsrobotar och det stod överallt varningsskyltar att man ej fick vistas där när de var igång utan skyddskläder i varje fall. På vissa ställen inte alls har jag för mig. Men där skulle vi städa samtidigt… fick ducka svetsregn hela tiden och sprang för livet när någon robot svängde runt. Vi fick även städa rum där de testade avgassystem, motorer eller vad det var. Man snöt ut svart snor i dagar efteråt… Nä fy fan vilket skitjobb. Fick dessutom jobba 24 h i sträck vid något tillfälle. Ser det likadant ut på Northvolt idag så är det ju inte konstigt om människor råkar illa ut… batterier är ju inte att leka med.
Citera
2024-06-21, 23:49
Avslutad
Finns det ingen som jobbar på northvolt som kan berätta hur snacket går på jobbet och ifall dessa personer jobbar på samma avdelning osv? Mer info
Citera
2024-06-22, 01:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Handlade det om städare? Har bara skummat tråden. I så fall kan det ju ju ha tummats med säkerheten en hel del.

I min ungdom jobbade jag en sommar med att städa hos en stor biltillverkare i deras fabrikslokaler. Totalt livsfarligt skulle jag säga. Vi skulle in och städa bland stora svetsrobotar och det stod överallt varningsskyltar att man ej fick vistas där när de var igång utan skyddskläder i varje fall. På vissa ställen inte alls har jag för mig. Men där skulle vi städa samtidigt… fick ducka svetsregn hela tiden och sprang för livet när någon robot svängde runt. Vi fick även städa rum där de testade avgassystem, motorer eller vad det var. Man snöt ut svart snor i dagar efteråt…
..och ingen av er tog upp det med Arbetsmiljöverket eller Facket på grund av.. Vad?
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fick dessutom jobba 24 h i sträck vid något tillfälle.
Det bryter ju mot flera lagar.. Du hade kunnat vägra rakt av där och skulle företaget vilja ge dig repressalier för det så hade du kunnat sopa golvet med dem i rätten sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in