2024-08-06, 13:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Misstänker att de betalar typ 30 000 kr i lön utan extra risktillägg och sen dör folk till höger och vänster.
De borde få typ 70 000 eller mer bara för risken, men jag antar att de fega jävlarna att Northvolt bara betalar max hälften om inte ens det.

Jobbar du som konsult inom automation på och inhyrd till northvolt så kan man nå 70’ men vette fan om det är värt det om risken att dö av jobbet finns där.

Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Aftonbladet rapporterar nu att ytterligare en person har dött samt en som är i akut tillstånd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1278962

Nu vet vi än så länge inget hur dödsfallet skett och om det är pga olycka eller något helt annat. Väldigt kryptiskt skrivet när en är död och en allvarligt sjuk men man inte ser något samband med tidigare fall.

Ska bli spännande att höra fortsättningen. Hade jag varit skyddsombud så hade jag dragit i bromsen tills detta var helt utrett.
Citera
2024-08-06, 13:21
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jobbar du som konsult inom automation på och inhyrd till northvolt så kan man nå 70’ men vette fan om det är värt det om risken att dö av jobbet finns där.

Nu vet vi än så länge inget hur dödsfallet skett och om det är pga olycka eller något helt annat. Väldigt kryptiskt skrivet när en är död och en allvarligt sjuk men man inte ser något samband med tidigare fall.

Ska bli spännande att höra fortsättningen. Hade jag varit skyddsombud så hade jag dragit i bromsen tills detta var helt utrett.

Skyddsombudet visste tydligen inte om det senaste dödsfallet. Bara det säger en del om hur ledningen sköter jobbet. Under all kritik. Dom verkar inte bry sig för 5 öre.

*Edit* skyddsombudet verkar alltså fått denna uppgift från media. Bör väl vara cheferna som ger uppgiften.

Citat:
Mikael Stenmark, huvudskyddsombud på Northvolt, hade inte fått någon information om dödsfallet på förhand, rapporterar SVT.

– Jag är chockad. Jag hade ingen aning om det. Jag pratade med företrädare med företaget så sent som i förmiddags och då nämndes det ingenting om det här, säger Mikael Stenmark till SVT.
Citera
2024-08-06, 13:21
Medlem
J.R.s avatar
Om det är som jag hört, alltså att företaget tror sig veta anledningen till dödsfallen men inte gjort något pga. kostnader alt. inkompetens så är det en skandal utan motstycke. Varför agerar inte skyddsombud? Är dom köpta för att vara tysta?
Citera
2024-08-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Om det är som jag hört, alltså att företaget tror sig veta anledningen till dödsfallen men inte gjort något pga. kostnader alt. inkompetens så är det en skandal utan motstycke. Varför agerar inte skyddsombud? Är dom köpta för att vara tysta?

Klart de vet vad orsaken är, klart att de också kommer att komma undan med det.
Citera
2024-08-06, 13:44
Medlem
4 helt friska personer i sina bästa år på samma arbetsplats dör inom några veckor.
Hur fan kan man ens tro att det är slumpen?
Helt sinnessjukt.
Ännu mer sinnessjukt hur polisen slätar över det.
Citera
2024-08-06, 13:47
Medlem
Jag jobbar på Northvolt och det här är så jävla sjukt att det finns inte. Vi har inte fått någon info alls, ser och hör sjuka saker hela tiden. Har hoppats det skulle bli bättre med säkerheten men det är illa.
Citera
2024-08-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanloven1
Jag jobbar på Northvolt och det här är så jävla sjukt att det finns inte. Vi har inte fått någon info alls, ser och hör sjuka saker hela tiden. Har hoppats det skulle bli bättre med säkerheten men det är illa.

Var rädd om dig och maska dina åsikter på det sättet så att ingen i ledningen eller någon i byn kan lista ut att det är du.

Om du tror att du kan bli outad och förlora ditt jobb med ditt alias, skapa ett nytt nick/konto då.

Vill gärna veta mer men snälla, var försiktig.
Citera
2024-08-06, 13:53
Medlem
Lastbils avatar
Hur fan kan fabriken fortsatt få vara öppen efter allt det här?
Citera
2024-08-06, 13:54
Medlem
Gefreiters avatar
Men lägg ner skiten. En sån här dödsfabrik kan ju för fan inte få fortsätta existera.
Tråkigt för Skellefteå som har byggt hela sin ekonomi runt den men nu får det väl vara nog?
Citera
2024-08-06, 14:00
Medlem
Intressant.
Är det strålningen från batterierna som orsakar det här.
Läste att de som kör el bil utsätts för samma strålning som att stå bredvid en mikroungn.
Bara att se om dom som kör mycket elbil börjar ramla av pinnen då.
Citera
2024-08-06, 14:02
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Intressant.
Är det strålningen från batterierna som orsakar det här.
Läste att de som kör el bil utsätts för samma strålning som att stå bredvid en mikroungn.
Bara att se om dom som kör mycket elbil börjar ramla av pinnen då.

Ja för att inte tala om alla som dött av att köra elektriska tåg som funnits i över 100 år.
Dessa gubbarna måste ju dö som flugor vid det här laget?

OnT så borde ju IF Metall stänga av arbetet innan orsaken är utredd. Men de är väl upptagna utanför Teslas verkstäder.
Citera
2024-08-06, 14:06
Medlem
Jag tror facket är livrädd att svärta ner Northvolts redan nersvärtade rykte. Det skulle vara katastrof för Skellefteå om fabriken inte överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in