2024-06-20, 05:27
Medlem
Folketstempels avatar
I seriösa trådar tex politik inrikes eller utrikes. Där dyker ofta upp inlägg som bör ligga i forumet för alternativa teorier.

Är det OT eller bör bli, samt var skulle då gränsen läggas?

Flashback har blivit mer anekdoter som ska framstå som fakta.

Kan andra regler som den nedan höja diskussionsnivån kanske?
Citat:
0.09 eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Citera
2024-06-20, 06:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
I seriösa trådar tex politik inrikes eller utrikes. Där dyker ofta upp inlägg som bör ligga i forumet för alternativa teorier.

Tycker du att ett inlägg inte hör till tråden det är postat i så anmäler du det för 0.03. Det är inte svårare än så.
Citera
2024-06-20, 06:14
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tycker du att ett inlägg inte hör till tråden det är postat i så anmäler du det för 0.03. Det är inte svårare än så.
Det går inte då de bryter inte mot några regler. Eller?
Citera
2024-06-20, 08:26
Medlem
Citat:

Men tyckte du inte att de bryter mot 0.09?
Citera
2024-06-20, 11:39
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Om det är en helt ny teori som kastas fram så kan det ju vara off topic och det går under 0,03.
Citera
2024-06-20, 15:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Regel 0.09 faller det sällan under. Sett till hur många användare rapporterar tror jag det är den mest missförstådda regeln av alla.

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet

Jag tycker själv regeln är ganska tydlig. Den gäller alltså juridiska personer, d.v.s. vanliga privata människor, företag, organisationer. Inte nationer, etniska grupper, religioner, utomjordingar osv osv

Däremot bryter det oftast mot regel 0.03 då det sällan är topic i andra fall än då en tråds topic är "vem/vilka styr välden på riktigt och vilka är de egentliga bakomliggande orsakerna". Men trådar med sådana frågeställningar brukar de politiska forumen inte acceptera hos sig utan skicka över till Konspirationer och alternativa teorier där det lämpligare diskuteras.

I Politik Utrikes har vi en klistrad tråd överst: Viktiga riktlinjer i Politik Utrikes
https://www.flashback.org/announcement.php?f=75 där det bl.a. tydligt står bl.a.:

Vad Politik Utrikes inte handlar om:

Frågor baserade på en alternativ teori och/eller konspiration om hur världen fungerar diskuteras i*(FB) Konspirationer och alternativa teorier

Samt

Faktabaserad diskussion

Det finns många olika tankar och idéer om hur välden fungerar, forumet är åsiktsneutralt och tar ej ställning till vilken eller vilka av dessa som är rätt. Dock handlar Politik Utrikes endast om de verklighetsbeskrivningar som är de allmänt vedertagna. För diskussioner baserade på andra teorier hänvisas till forumet*(FB) Konspirationer och alternativa teorier. Detta gäller för alla alternativa teorier, oavsett om dessa baseras på en konspiratisteori eller ej.

Så jag tycker det är väldigt tydligt. Problemet är nog tyvärr snarare några användare inte förstår, accepterar eller bryr sig om ovanstående. Tyvärr.

Så för att svara på din fråga: trådar om konspirationsteorier skall ligga i forumet Konspirationer och alternativa teorier så inlägg med en konspirationsteori i de politiska forumen är oftast off-topic och raderas och ev. varnas för brott mot regel 0.03. Så det är redan i praktiken såsom du föreslår.
Citera
2024-06-20, 17:21
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Regel 0.09 faller det sällan under. Sett till hur många användare rapporterar tror jag det är den mest missförstådda regeln av alla.

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet

Jag tycker själv regeln är ganska tydlig. Den gäller alltså juridiska personer, d.v.s. vanliga privata människor, företag, organisationer. Inte nationer, etniska grupper, religioner, utomjordingar osv osv

Spelar det någon roll om personen är död?

/VV
Citera
2024-06-20, 22:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Spelar det någon roll om personen är död?

/VV

Bra fråga, det vet jag faktiskt inte.

Om jag förstått det rätt kan man dömmas i domstol för förtal även mot döda människor förutsatt att de har nära släktingar i livet som bedöms kunna tänkas fara illa. Men annars inte. Så man kan m.a.o. inte dömmas för att ha förtalat någon som levt för flera hundra eller tusen år sedan, men man kan det i vissa fall för mer nyligen avlidna personer. Om jag förstått det rätt? Jag vet inte om det samma gäller vår regel 0.09, men jag gissar det. Men förhoppningsvis kan någon mod eller admin som vet bekräfta eller dementera.
Citera
2024-06-25, 16:23
Medlem
korrektamund0s avatar
För den som vill ha bra exempeldata att titta på rekommenderar jag ett besök i det vetenskapliga forumet och där bläddra igenom ett par av de trådar som behandlar COVID-19. Där handlar i princip 50% om konspirationsteorier. Om inte mer.
Citera
2024-06-27, 11:04
Medlem
Citat:

(Du citerar regel 0.09 som inte kom med i citeringen ovan så här kommer den igen):
Citat:
0.09 eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Jag är mest här för att läsa inlägg för ett specifikt arbete jag sysslar med. Jag läser alltså vissa trådar och inlägg. Regel 0.09 bryts det mot i stort sett hela tiden och har gjorts så i många år utan att någon åtgärdar regelbrotten. Speciellt gäller detta i trådar där man hängt ut och förtalat olika personer. Det är uppenbart att det mesta i sådana trådar är "förvrängd eller påhittad information". Det är också avsiktligt vilseledande information som förmodligen syftar till att lysa över andra i trådar med baktanken "jag är bäst".
Sådana trådar borde inte förpassas till konspirationsteorier utan borde raderas helt.
Citera
2024-07-01, 13:01
Avslutad
Att skicka allt som rubbar ens världsbild till att dö i konspirationsforumet är helt fel väg att gå. Vi lever i en tid där fler konspirationsteorier har visats sig vara fakta såsom Epsteins ö. Plandemin är också ett tydligt exempel på hur fler har börjat vakna upp till att något inte stämmer i världen. Att kunna ifrågasätta politikers lojaliteter ska till exempel inte censureras. Hemliga sällskap, WEF och Bilderberg är också vad som bör kallas för konspirationsfakta och ska heller inte fördrivas till ett dött subforum eftersom det påverkar våra liv och politiken vi ser idag.

Ni får tåla att fler har börjat vakna upp och börjar ifrågasätta det offentliga narrativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in