• 1
  • 2
2024-06-20, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Det är väldigt lätt att ifrågasätta sin egen existens om man inte har ett samhälle runt sig som är fattigt. När man glömt en räkning och trodde att man skulle ha 2000 till mat och plötsligt hamnar på 100 kr till mat. Man är ensam och man skäms för att man inte orkade arbeta ihop mer. Man tänker tillbaka på föräldrarna som sa när man var liten att om du skulle ta soss som vuxen så är du precis som suparbirger vill du bli sådan? Så man kämpar tills man går sönder och det enklaste vore om man dog. Känner man sig deprimerad tror man att alla andra vill att man dör med. Jag har existentiella frågor trots fattigdom, det har de flesta, det är därför de kan omvändas till en tro.

Alltså, tack plt4, vad kunde jag gjort utan dig, Ja man märker och såger inget mer än så.
Citera
2024-06-20, 08:08
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ja det kan bli så hopplöst att man vill ta sitt liv. När hoppet överger en...

Finns säkert dom som pushar andra att ta sitt liv. Finns olika anledningar att folk vill avsluta.
Jag vet. Ja hoppet och tron. Det kan kännas meningslöst om man ser sig som ett stort nederlag och förnedrad. När det ställs på den yttersta spetsen allting.

Jag hade inte förståelse förrän jag själv varit där. Jag tänkte att det måste vara enda utvägen ibland. Har tack och lov fått lära mig lite grann.

Jag har sett några här säga "gör det då" "du vågar inte" och sånt, mest här anonymt och andra forum.
Citera
2024-06-20, 08:10
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Snarare dödsnödvändigt
Jag förtydligar lite;
För nån att pushas utav yttre krafter att krypa till korset som man säger.
Citera
2024-06-20, 08:20
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Ibland uttrycks en människas barndom i tankarna i vuxen ålder.

T:ex blir man söndermobbad, våldtagen eller något annat så kommer dessa tankar om att man inte har ett värde växa fram i äldre ålder. Det är ett skäl enligt mig till varför en person som har allt begår självmord utan att veta om varför.
Så kan det vara. Beror på. Vissa tar inte åt sig. Men det borde sätta nån slags spår.

Man kan ärva saker.
Citera
2024-06-20, 08:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Det sjuka är att de flesta av dessa personer lever liv som 99% av människor som någonsin levt skulle ge sin vänstra arm för; trygghet från överfall, tillgång till mat, värme.
Vi må ha det materiella men vi saknar en djupare del. Vi saknar andlighet, filosofi och är dåliga på att faktiskt prata ärligt med varandra. Det är lite av en mental istid.
Citera
2024-06-20, 09:19
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vi må ha det materiella men vi saknar en djupare del. Vi saknar andlighet, filosofi och är dåliga på att faktiskt prata ärligt med varandra. Det är lite av en mental istid.

Ja. Vi pumpas fulla 24/7 med en uppfattning om att materiella saker, yta, status i samhället, är det som ger inre frid när sanningen är något helt annat. Att jämföra sig med andra slutar aldrig i frid.
Citera
2024-06-20, 10:02
Medlem
Samtiden är hedonistisk och ytlig och en del människor präglas därför av meningslöshet. När du har uppnått allt du önskat men fortfarande känner dig tom och fattig inuti. Folk försöker fly från meningslöshet genom droger men det skapar bara mer ångest i efterhand.

Så istället för ett andligt sökande och svar begår man självmord.
Citera
2024-06-20, 11:19
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Jag vet. Ja hoppet och tron. Det kan kännas meningslöst om man ser sig som ett stort nederlag och förnedrad. När det ställs på den yttersta spetsen allting.

Jag hade inte förståelse förrän jag själv varit där. Jag tänkte att det måste vara enda utvägen ibland. Har tack och lov fått lära mig lite grann.

Jag har sett några här säga "gör det då" "du vågar inte" och sånt, mest här anonymt och andra forum.

Du har så rätt i det du skriver. Sjukt att random anonyma skriver så till folk som mår dåligt. Kan ju hända att det var bara den "lilla" pushen personen i fråga behövde 😢
Citera
2024-06-20, 18:49
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Alltså, tack plt4, vad kunde jag gjort utan dig, Ja man märker och såger inget mer än så.

?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in