2006-08-15, 13:08
Medlem
Black_panthers avatar
Det grymma västerländska herraväldet i Afrika

Den 15 november 1884 till den 26 november 1885 hölls en ”konferens” i Berlin under ledningen av Otto van Bismarck.
Huvudämnet var Afrikas uppdelning mellan USA, England, Frankrike, Belgien, Tyskland, Portugal och Spanien.
”Konferensens” utgång födde den s.k. ”Berlin akten”.

På Världskrigets morgon var Afrika en ”skuren” tårta, koloniserat och lett av européer.

Detta utgör startskottet för alla händelser sedan 1600-talet: den västerländska merkantilismen, den tekniska hegemonin och den ständigt stigande krigsmaskinen.
Med sin makt och dominans tvingar västvärlden sina idéer, sitt ursprung och sin evolution på den afrikanska befolkningen.

Kolonialmakten legitimerar, institutionaliserar och rationaliserar slaveriet i Afrika.
Konsekvens: en pågående utplåning av stater och en total utrotning av entiteter på alla nivåer. En minskning av den afrikanska befolkningen på en siffra nära hundratals miljoner människor var ett faktum.

Den skrämmande ”Code Noir” (den svarta koden) promulgerad av Ludvig XIV år 1685, reglerar slaveriet på Guyana och Antillerna.

När européerna i mitten på 19: e seklet startar sitt upptåg mot Afrikas hjärta var kontinentens invånare redan så försvagade av den massiva destruktionen som slaveriet direkt eller indirekt orsakat och som pågick i 4 sekel

Det koloniala herraväldet yttrar sig i två successiva former, ett militärt förtryck av den afrikanska kontinenten och en massiv plundring/exploatering av dess resurser som konkluderades med grymheter, våldtäkter, folkmord, gruppavrättningar!
Mellan 1860 och 1930 visar beräkningar att den kvarvarande volymen av den subsahariska befolkningens minskning fortgick och var nere på 1/3, från 200miljoner till 130miljoner!

Franz Fanon skriver:
”… Ockupanten installerar sin dominans, sätter sin prägel med en arrogant överlägsenhet. Den underkuvade befolkningen militärt försvagad, ekonomiskt utmattad är ”inhumaniserad” enligt en polydimensionell metod.
Exploatering, tortyrer, razzior, rasism, gruppavrättningar, rationellt förtryck avlöser varandra för att till slut förvandla infödingen till något mindre än ett objekt i händerna på inkräktaren. Detta förtryckta människa-objekt utan möjlighet till att existera, utan orsak till att vara är sårad i det djupaste av sin själ och substans
…”

Det kan uppstå delade meningar kring denna fråga men med tanke på den judiska entiteten spelar ännu på händelserna under 2:a världskriget. Jag tycker att världsamfundets samvete har betalat sin skuld till judarna... Men Afrika har inte fått någon som helst upprättelse mer än att fortfarande se sina legitima och bra ledare mördade, tvingade till exil av stormakterna... se sina resurser exploaterade och plundrade av stormakterna!
Citera
2006-08-15, 13:18
Moderator
Sun Rulers avatar
Intressant tråd och ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Den industrikapitalistiska kolonialismen där man mer eller mindre drog gränser med linjal, helt utan hänsyn till språk, religion, folkgrupp m.m. har satt sina spår än till den denna dag. Idag råder neokolonialismen, skuldsättningen av fattiga länder. Först har de afrikanska länderna blivit av med betydande delar av sin befolkning, sedan har länderna i mångt och mycket utsugits och idag betalar de av stora skulder till väst.

Trådar som berört ämnet i viss mån.
Slavägares ättlingar ber om förlåtelse
http://www.flashback.org/showthread.php?t=352006

Svartas krav på ekonomisk gottgörelse för slaveriet
http://www.flashback.org/showthread.php?t=282210
Citera
2006-08-15, 14:47
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black_panther
Det grymma västerländska herraväldet i Afrika
[osv]
Låt oss anta att vi är överens om det moraliskt riktiga i att ersätta idag för historiska övergrepp. Det har som Sun Ruler antyder debatterats i många andra trådar. Låt oss istället fundera på hur. Kan du skissera ett sammanhängande och rimligt system som kan appliceras globalt - allt ifrån skåningar och sudettyskar till maorier och tjetjener - för att fastställa vem som på grund av historiska oförrätter har rätt till ersättning från vem och hur mycket det är fråga om?

Hur mycket skall till exempel inlandsafrikanerna få i ersättning av de kustafrikaner som sålde slavarna till de transatlantiska slavhandlarna? Hur mycket skall den genomsnittlige bohusläningen få i ersättning från Sverige för mord- och brännexpeditionerna på 15- och 1600-talen? Vem får de helt utrotade tasmaniernas pengar, eller klarar den sig bättre från krav som helt tagit död på något stackars folk?
Citera
2006-08-15, 18:39
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Detta förtryckta människa-objekt utan möjlighet till att existera, utan orsak till att vara är sårad i det djupaste av sin själ och substans

Inte tillräckligt förtryckta, eftersom det fortfarande är ett jävla gnäll på negrerna över att vi tvingade på dom civilisation. Det höll inte så länge, dock. Så fort den vite kulturbärande mannen försvinner är det raka vägen tillbaka till stenåldern.

Är det någon som ska betala så är det Afrika, för allt de vita byggt upp där.
Citera
2006-08-15, 18:53
Medlem
Västvärlden kan ge Afrika ersättning när araberna ger afrikanerna ersättning för deras slaveri på östkusten, samt när afrikanerna själva ger ersättning för allt slaveri och alla övergrepp som de gjort sig skyldiga till i sin egen världsdel. Den transatlantiska slavhandeln hade aldrig kunnat existera, åtminstone inte i en sådan omfattning, om inte afrikanerna själva hade krigat mot andra folk och sålt dessa till europeiska och arabiska slavhandlare

Om man ska ge ersättning för kolonialt herravälde och exploatering de senaste två seklerna är en annan sak, men slavhandeln orsakade afrikanerna själva
Citera
2006-08-15, 21:53
Medlem
Black_panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Inte tillräckligt förtryckta, eftersom det fortfarande är ett jävla gnäll på negrerna över att vi tvingade på dom civilisation. Det höll inte så länge, dock. Så fort den vite kulturbärande mannen försvinner är det raka vägen tillbaka till stenåldern.

Är det någon som ska betala så är det Afrika, för allt de vita byggt upp där.

Först tänkte jag att aldrig, aldrig någonsin debattera något ämne med en individ som du, avsaknad av förståelse, använder tillmälen men jag ska göra ett undantag.
Ditt snack om att den vite mannen är grunden till civilisation är en ren eufemism. När Afrika blomstrade, där pyramiderna byggdes, geometrin kom till användning, konsten i Djenné, glaset som hittades i Ghana-kejsariket långt innan det Julius Cesar firck nys om det. Vad hände då på denna sida av världen? Jo man hade Hunnerna, Vandalerna, Saxarna, Goterna, Ostrogoterna...vad gjorde dessa folkgrupper som sant nog var dina förfäder?
De levde på razzior, våldtäkter, mord, bränder exakt så var det!

Läs på sedan kan du prata med folk som åtminstonde har varit i skolan.

P.S: De vita har förresten inte byggt något i Afrika, de har uttnyttjat afrikanera...roffat åt sig, skövlat, mördat etc...
Citera
2006-08-15, 21:59
Medlem
Black_panthers avatar
Synd att ha dessa hatiska, rasistiska individerna med i tråden

Hoppades ha en distanserad diskussion apropå denna tråd, moderatorns inlägg är värt att läsa resten är ett gäng Neo-nazister, SD,ND... dessvärre kan det inte bli en fertil debatt om denna fråga.

Poängen i denna tråd är inte att dra en slutsats lr att komma med lösningar...poängen är att diskutera ämnet! Rätt lr fel, spelar ingen roll!
Citera
2006-08-16, 00:04
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Hoppades ha en distanserad diskussion apropå denna tråd, moderatorns inlägg är värt att läsa resten är ett gäng Neo-nazister, SD,ND... dessvärre kan det inte bli en fertil debatt om denna fråga.
Är du helt dum i huvudet? Var i mitt inlägg ger jag uttryck för nynazism eller liknande? Bara för att någon inte håller med dig så behöver de inte vara varken nazister eller rasister.
Citat:
Poängen i denna tråd är inte att dra en slutsats lr att komma med lösningar...poängen är att diskutera ämnet! Rätt lr fel, spelar ingen roll!
Och ämnet är skadestånd för historiska oförätter, eller räknas bara vissa sådana?

PS. Du har helt rätt i att nordeuropéerna inte är civilisationens upphov men i övrigt är ditt inlägg till Fascist förvirrat och felaktigt så du skall nog inte ta allt för stora ord om skolgång i din mun. Julius Caesar var inte samtida med något av de folk du nämner (lite beroende på hur man ser på goterna) och hunnerna var sannolikt ett turkfolk och inte släkt med de övriga. DS.
Citera
2006-08-16, 00:15
Medlem
Black_panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Är du helt dum i huvudet? Var i mitt inlägg ger jag uttryck för nynazism eller liknande? Bara för att någon inte håller med dig så behöver de inte vara varken nazister eller rasister.

Och ämnet är skadestånd för historiska oförätter, eller räknas bara vissa sådana?

PS. Du har helt rätt i att nordeuropéerna inte är civilisationens upphov men i övrigt är ditt inlägg till Fascist förvirrat och felaktigt så du skall nog inte ta allt för stora ord om skolgång i din mun. Julius Caesar var inte samtida med något av de folk du nämner (lite beroende på hur man ser på goterna) och hunnerna var sannolikt ett turkfolk och inte släkt med de övriga. DS.

Vad jag menade är helt enkelt er bristande förmåga till en "civiliserad" konversation: ni använder neger och dylikt för att nervärdera en folkgrupp och det är primo oacceptabelt och secundo ett tecken på mindervärdes komplex!
Intellektuella människor visar sin förmåga genom en sund och ren diskussion, "bondlurks" mentaliteten yttrar sig genom glåpord etc...

Turkfolk, det är exakt vad jag menar!
Ta bort hunnerna då om det är så viktigt för dig... jag pratade helt sonika om den geografiska positionen av det barbariska folket, Europa!
Citera
2006-08-16, 00:33
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Vad jag menade är helt enkelt er bristande förmåga till en "civiliserad" konversation: ni använder neger och dylikt för att nervärdera en folkgrupp och det är primo oacceptabelt och secundo ett tecken på mindervärdes komplex!
Vad i mitt första inlägg var ägnat att - med rimliga mått mätt - nedvärdera en folkgrupp?
Citat:
Intellektuella människor visar sin förmåga genom en sund och ren diskussion, "bondlurks" mentaliteten yttrar sig genom glåpord etc...
Så när du, utan skäl därför, buntar ihop mig med nazister och kommer med påhopp òch glåpord så skall vi utgå ifrån att det hänger ihop med din intellektuella nivå?
Citat:
Turkfolk, det är exakt vad jag menar!
Vad är felet med ordet turkfolk?? Det är det normala samlingsordet för olika folk som talar turkiska språk (dvs turkar, kirgizer osv).
Citat:
Ta bort hunnerna då om det är så viktigt för dig... jag pratade helt sonika om den geografiska positionen av det barbariska folket, Europa!
För mig är ras inte alls särskilt viktigt, (jag försökte bara hjälpa till). Däremot verkar det vara väldigt viktigt för dig. Är du månne rasist?

Kan vi återgå/övergå till att debattera de ersättningsfrågor du startade tråden för att debattera?
Citera
2006-08-16, 00:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Det här med...

...kollektiv arvssynd, som skall botas med ekonomisk ersättning är svårartat. Kan Sverige kräva ersättning av Danmark för två Älvsborgs lösen? Kan England begära skadestånd av Danmark för danagälden? Det är måhända en skillnad när människor från tiden fortfarande är i livet, men just den kollektiva aspekten gör detta besvärligt. Sedan tillkommer förstås det faktum att Västvärlden i ca 50 år har skickat bistånd och fördelaktiga lån till bl a Afrika både för att hjälpa till med utveckling och för döva sitt kolonialsamvete. Skall dessa insatser räknas av? En annan fråga är ju om Afrika borde kräva skadestånd av araberna för alla slavar som de har fångat in och sålt. Risken om man rycker i denna tråd är att inte bara tröjan, utan helda garderoben ramlar i sär till en stor garnhög.
Citera
2006-08-16, 01:10
Medlem
Black_panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Vad i mitt första inlägg var ägnat att - med rimliga mått mätt - nedvärdera en folkgrupp?

Så när du, utan skäl därför, buntar ihop mig med nazister och kommer med påhopp òch glåpord så skall vi utgå ifrån att det hänger ihop med din intellektuella nivå?

Vad är felet med ordet turkfolk?? Det är det normala samlingsordet för olika folk som talar turkiska språk (dvs turkar, kirgizer osv).

För mig är ras inte alls särskilt viktigt, (jag försökte bara hjälpa till). Däremot verkar det vara väldigt viktigt för dig. Är du månne rasist?

Kan vi återgå/övergå till att debattera de ersättningsfrågor du startade tråden för att debattera?

1-Jag har inte buntat ihop dig med någon, det finns ett ordspråk på franska som säger: "qui se sent morveux n´a qu´à se moucher", betyder: den som känner sig snorig må gå och snyta sig! Du kände dig träffad av det jag skrev annars kunde du bortse ifrån det om du inte delar den mentaliteten!

2-Jag är ingen rasist, det skulle inte passa mig med tanke på att mina barn har en vit mor

Min idé av den kompensationen är:

1- En ekonomisk "reparation" under en period av 5-10 år med uppföljning.
Inga pengar tilldelas regeringar eller folket.
Under dessa 5 år, ska länderna nedan hjälpa till med att bygga upp infrastrukturer, skolor, sjukhus (inget bistånds snack utan något afrikanerna är berättigade till) etc...

2- USA, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, England, Holland, Italien, Belgien ska var och ett erkänna de hemskheterna deras förfäder begick genom att introducera ett ämne om slaveriet i sina skolböcker och berätta om det onda de utsatte mänskligheten för.

3- Länderna ovan ska be om ursäkt under en live-sändning inför FN:s generalförsamling och världen

4- Dessa länder ska införa 1 sorgdag för alla som kastades levande överbord och blev hajmat, alla dessa miljoner afrikaner som dödades, soldes, lu
ynchades... En sorgdag för plundringen, folkmord etc...

5-Efter dessa 5-10 år ska Europa och USA, plocka sitt pick och pack och aldrig mer involvera sig i Afrika.

Det kan låta som en utopi men det är åtminstonde en idé om Europa och USA vill göra sig av med sin oönskade svarta befolkning.
De kommade åren kommer att visa en annan typ av kolonisation, fast omvänd och då behövs en riktig plan B för att lösa problemen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in