Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-19, 13:44
Medlem
Ca. en gång i veckan...visserligen är de flesta bilar bruksföremål, men för den sakens skull skadar det ju inte att hålla den fin. Men det finns ju folk som inte ens orkar putsa skorna..

/Dick
Citera
2024-06-19, 13:50
Medlem
Det är onödigt att slita ner lacken med massa tvättmedel och gnuggande. En bil gör sig bäst naturlig, precis som med kvinnor sållar det agnarna från vetet.
Citera
2024-06-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Ca. en gång i veckan...visserligen är de flesta bilar bruksföremål, men för den sakens skull skadar det ju inte att hålla den fin. Men det finns ju folk som inte ens orkar putsa skorna..

/Dick

Har 3-4 bilar, och skulle bli ett enormt jobb om man skulle behöva tvätta varje bil hela tiden (även om man lämnar bort jobbet till en tvättfirma, så skall man boka tid, köra dit, vänta, etc). Lägg där till båtar, och en massa andra fordon.

Hade jag levt upp till dessa krav så skulle jag behöva sluta jobba på heltid, gå ner på deltid bara för att hinna med att tvätta hela fordonsparken och putsa alla mina skor (har säkert 40+ par skor) varje vecka.
Citera
2024-06-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Försöker köra automattvätt en gång i veckan. På vintern tvättar jag aldrig bilen.

Det är ju på vintern man behöver tvätta för att få bort salt mm?
Citera
2024-06-19, 14:03
Medlem
Varje gång jag ska skjutsa någon.
Citera
2024-06-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Har 3-4 bilar, och skulle bli ett enormt jobb om man skulle behöva tvätta varje bil hela tiden (även om man lämnar bort jobbet till en tvättfirma, så skall man boka tid, köra dit, vänta, etc). Lägg där till båtar, och en massa andra fordon.

Hade jag levt upp till dessa krav så skulle jag behöva sluta jobba på heltid, gå ner på deltid bara för att hinna med att tvätta hela fordonsparken och putsa alla mina skor (har säkert 40+ par skor) varje vecka.

Nåja, behöver du verkligen tvätta alla bilarna för att dom verkligen används och blir smutsiga eller för den delen verkligen använder 40+par skor varje vecka så förstår jag att det blir jobbigt. Jag tvättar min bil varje vecka, medan frugans som går betydligt mindre kanske varannan eller var tredje.

/Dick
Citera
2024-06-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Nåja, behöver du verkligen tvätta alla bilarna för att dom verkligen används och blir smutsiga eller för den delen verkligen använder 40+par skor varje vecka så förstår jag att det blir jobbigt. Jag tvättar min bil varje vecka, medan frugans som går betydligt mindre kanske varannan eller var tredje.

/Dick

Gällande skor så putsar jag inte de i vardagen. Den enda gången jag putsar skor är om jag skall ta finskorna och bort på någon större fest, bröllop, eller annan liknande tillställning.

Bilarna nöjer jag mig att tvätta 2-3 ggr om året, och ta bort fågelbajs eller annat (de står alla utomhus, så blir smutsiga även om de inte används) vid behov när det uppkommer. Det räcker utmärkt.

Båtarna tvättar jag en två gånger om året (innan iläggning, och efter upptagning). Andra fordon vid behov.

För mig är det viktigare att hinna med annat, och det inkluderar tid för att köra bilarna (som är det roliga, inte att putsa på de) för mig.
Citera
2024-06-19, 14:25
Medlem
ladrimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympadda
En simpel fråga, hur ofta tvättar ni eran bil?
Och är det egen tvätt alltså med egna medel eller i automat tvätt eller gör det själv tvätt?

Utvändigt allt mellan en gång i veckan till en gång i månaden, beror på väder och årstid. Tvättar alltid i tvätthall för hand, automatiska tvättar sliter på bilen. Invändigt brukar jag köra ca en gång i månaden, med en våtdammsugare (speciellt om det varit vidriga barn i bilen).
Citera
2024-06-19, 14:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
En smutsig bil är en synd och en rostig bil är ett dödsstraff.
Jag tvättar därmed minst en gång per vecka.

Håller lika rent under bilen som ovan och bättrar på rostskyddet ganska ofta.
Ett rostbrunt underrede fullt med grus och smuts vill man ju inte ha.

Men jag har ju å andra sidan fördelen av att ha flera bil-lyftar och tvättplatta inomhus hemma i uppvärmd maskinhall. Det underlättar själva leken.
Exakt.
En bil ska vara ren, blank och fin alla dagar i veckan, året om.
Därför tvättar jag 3 till 4 gånger i veckan.
Vindrutan putsar jag varje dag.
Samtidigt städar jag den, putsar instrumentpanelen, mellan dörrar etc.
Det är också därför min ZOE nästan ser ny ut, trots att den rullat över 28.000 mil.

Vissa tycker säkert det är överdrivet, men för mig är bilen inte bara ett transportmedel.
Citera
2024-06-19, 14:50
Medlem
TompaOs avatar
Minst 2ggr i veckan med underredsspolning på vintern för att få bort saltet, på sommaren vid behov, oftast 1 gång i veckan. Tvättar med vaxschampoo så brukar spola av den med vattenslang varje gång man varit ute och kört, den värsta smutsen brukar försvinna då.
Citera
2024-06-19, 15:13
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag gör det bara när jag blir manisk.
Det går i perioder, men jag gillar dom.. Det blir saker gjorda då.
Citera
2024-06-19, 15:22
Medlem
Skulle säga mellan en och tre gånger om året i GDS hall hos OKQ8. Brukar väl gå på kanske 120 kr per tillfälle.

Sen vaxar jag den hemma (om jag orkar) direkt efter tvätten. Man var mer noggran förr när bilen typ var ny. Nu har ju åbäket rullat 25.000 mil och man är inte riktigt lika brydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in