Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-16, 22:19
Medlem
4-5ggr/år i GDS hall på OKQ8.
Biltema produkter, avfettning, fälgrent/flygrost, svamp och vaxschampo, fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2025-12-19, 10:19
Medlem
lovells avatar
Grovtvättar bilen 1 gång i veckan. Invändigt + Utvändigt
Underhålltvätt i GDS-hall 1-2 gånger i veckan.

Hatkärlek mot svarta bilar. När de är rena finns det inget bättre, fast otroligt lätt att bli smutsigt, räcker bokstavligen att köra runt hörnet.

Värt o nämna att jag ställer in bilen över vintern, då tvättas den inte, enbart inför avställningen.

Dvs, 2-3 gånger i veckan.
Citera
2025-12-19, 12:38
Medlem
På sommaren, kanske en gång i månaden då den inte blir särskilt skitig.
På vintern tar jag tvättabonnemang (automattvätt) och tvättar så ofta som krävs eller jag har tid till. Kan bli en gång i veckan.

Leasar bilen så bryr mig inte så mycket om så kallade mikrorepor som kan uppstå.

Bilar jag har ägt har jag bara tvättat för hand i GDS hall med så kallad Foam Lance. Grymt bra att ha en sådan. Händer ibland att jag använder den i GDS hall även på nuvarande bil just för att få rent lite extra som kanske automattvätten missar.

https://gordetmedrw.se/sv/page/skumtvatta-latt-din-bil-med-foam-lance-grymt-resultat
Citera
2025-12-20, 03:30
Medlem
På den tiden jag bodde i Sverige så blev det väl någon gång under vår, sommar och höst lite beroende på om jag kört på hyfsat rena asfaltsvägar eller grusvägar. Vintertid betydligt oftare. I synnerhet om jag kört på saltade vägar. Numera bor jag i södra Europa så jag behöver inte bry mig så ofta.
Citera
2025-12-20, 07:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man har till fördel att tvätta bilen på jobbet då arbetsgivaren har en fin tvätthall med all utrustning som tillhör en modern tvätthall. Det brukar bli 3-4 gånger i vckan på höst och vinter. Vårkanten och sommar 2-3 gånger.

I början på vårkanten så lämnas bilen in på bilrekond för en grundlig omvårdnad invändigt samt utvändigt. Detta är till fördel då bilen blir enklare att hålla ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in