• 3
  • 4
2024-06-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hur man skattar i olika länder skiljer sig åt.
Skojar du?
Citera
2024-06-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Skojar du?
Kanske borde varit tydligare. Du skriver att det är dåligt att man betalar skatt på semesterersättningen. Fy fan vad illa, skriver du.

Det behöver inte vara sämre att betala skatt på just semesterersättningen än att betala skatten på annat sätt. Olika länder gör på olika sätt för att få in skatten.
Citera
2024-07-12, 14:19
Medlem
Jag sitter i liknande sits just nu och ska få min slutlön i slutet av nästa månad. Jag har ganska mycket semester sparade så tippar på att den kommer vara saftig. Min fråga är

Kan jag be lönekontoret att skatta den som vanlig lön istället för 50% eller det är inget jag har rätt att bestämma?
Citera
2024-07-12, 16:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Jag sitter i liknande sits just nu och ska få min slutlön i slutet av nästa månad. Jag har ganska mycket semester sparade så tippar på att den kommer vara saftig. Min fråga är

Kan jag be lönekontoret att skatta den som vanlig lön istället för 50% eller det är inget jag har rätt att bestämma?

Det är rätt standardiserat att man dra på schabloner om inget annat är sagt (som skattejämkning).
Så du kan alltid fråga lönekontoret och se om de har lust.
Det borde inte finnas något direkt hinder för det. Enda risken är att de säger nej.

Skattesatsen på engångsbeloppet ska vara baserat på din årsinkomst så det beror också på hur mycket du har tjänat/kommer tjäna. Så tjänar du under nivå för statlig skatt så kan det bli runt 30% draget, men kommer din årslön+bonus över gränsen så drar man som att allt är med statlig skatt så 50%+.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in