2025-05-31, 17:29
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Det beror väl på. Har mannen barn sedan tidigare eller testat sina spermier?

Vissa kvinnor började få barn förr när de var 17-20 och slutade vid 45. Vissa fick aldrig barn förr eller kanske ett. Människor har alltid varit olika fertila. Vanligtvis är de flesta fertila vid 35, men vad jag förstår kan man se på sin mor hur länge man är fertil och klimakteriet brukar komma samtidigt.

Mina egna föräldrar var över 40. De hade svårt att få barn och undersökte sig ej, men de fick en till slut iallafall.

Man brukar ju utreda kvinnan och mannen innan man adopterar. Är det hos kvinnan det felar brukar man kunna ordna det genom att öka ägglossningen.

Hade de provat tidigare kanske de inte varit fertila då heller.
Vanligt förr att de också väntade till 28-30 årsåldernen innan de gifte sig, men de hann ändå med en 6-10! barn.
Citera
2025-05-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Hade en diskussion med en bekant där vi började diskutera familj osv.

Han är 32 och hans tjej är 35.
Jag sa att hon kanske är för gammal för att bli gravid och då blev han nästan sur.
Han så dom försökt få barn i ett halvår nu och inget har hänt.

När börjar det bli väldigt svårt för en kvinna att bli gravid?
Visst det beror inte bara på kvinnan men ändå.

En av mina systrar vara 36 när hon gav upp för hon inte kunde bli gravid adopterade istället.

Gifte mig vid 38, födde barn vid 40. Mamma födde fem barn, hon var 38 och 40 när hon var nöjd med barnaskaran. Syrran var 39 när hon fick barn. Mormor födde massor med barn, som det var förr. (Och känner yngre kvinnor som kämpat med provrörsbefruktning, fått betala dyrt privat efter första barnet - det blev inga flera.)
Citera
2025-05-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
”När du blir äldre minskar förmågan att få barn. Från 35 år sjunker fertiliteten kraftigt. Efter 40–42 år blir det oftast mycket svårt att bli gravid.

Men fertiliteten är individuell. Vissa kan bli gravida utan svårighet i 40-årsåldern, andra kan ha svårt redan i 25-årsåldern. Efter klimakteriet går det inte alls att få biologiska barn. Då har ägglossningarna upphört.”

https://www.1177.se/barn--gravid/bar...ig-barnloshet/

Generellt kan man blir gravid tills man är 40 år, men som sagt mycket individuellt.

Det kan ta upp till ett år att bli gravid och det räknas fortfarande som normalt. Tror det är typ 20% chans vid varje ägglossning, även för en ung person.

Men om hon är 35 ska det nog gå bra tillslut.

Hade en väninna som kämpade väldigt för att gå barn som gift, under 30. Gynekolog vidgade äggstockarna (?) och de fick ett barn.

Vid 43 blev hon helt oplanerat gravid efter en krogsväng (och gjorde abort).
Citera
2025-06-01, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
30 är absolut inte gammalt att få sitt första barn. Det är genomsnittsåldern i Sverige med 29 i mindre städer och 32 i Stockholm.
Jo det är gammalt. Man bör ha fått sitt sista barn för länge sedan vid 30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in