2024-06-18, 07:13
Medlem
cp-mongos avatar
Vet ingenting om krypto, men vet att en nära vän har problem med att hans bank kräver redogörelser för hans transaktioner till utlandet. Han har kontakt med någon engelsman (?) som hjälpt honom med överföringar osv.

Kan som sagt ingenting om krypto, men vad kan man göra i hans situation nu, med bank osv? Han hade tydligen sett nån annons på fb från början och fått kontakt med någon engelsman därifrån. Han hade satt in typ 50k och nu hade pengarna fördubblats på bara en månad. Är det verkligen möjligt? Är det stor risk att han blivit lurad?
Senast redigerad av cp-mongo 2024-06-18 kl. 07:25.
Citera
2024-06-18, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp-mongo
Vet ingenting om krypto, men vet att en nära vän har problem med att hans bank kräver redogörelser för hans transaktioner till utlandet. Han har kontakt med någon engelsman (?) som hjälpt honom med överföringar osv.

Kan som sagt ingenting om krypto, men vad kan man göra i hans situation nu, med bank osv? Han hade tydligen sett nån annons på fb från början och fått kontakt med någon engelsman därifrån. Han hade satt in typ 50k och nu hade pengarna fördubblats på bara en månad. Är det verkligen möjligt? Är det stor risk att han blivit lurad?

Är det så att han ska skicka lite mer pengar för att betala avgifter för att få loss vinsten?
Ja, det är stor risk att han blivit lurad.
Citera
2024-06-18, 07:45
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Är det så att han ska skicka lite mer pengar för att betala avgifter för att få loss vinsten?
Ja, det är stor risk att han blivit lurad.

Hm. Kan ju vara så, men han har inte nämnt något om det än. Hans största problem nu var att banken misstänkte penningtvätt och att han var tvungen att redovisa sina transaktioner, men att han skulle vara tvungen att ljuga (?). Jag tycker det lät för bra för att vara sant att hans pengar fördubblats till 100k på en månad. Är det verkligen rimligt?
Citera
2024-06-18, 07:55
Medlem
Citat:
Hm. Kan ju vara så, men han har inte nämnt något om det än. Hans största problem nu var att banken misstänkte penningtvätt och att han var tvungen att redovisa sina transaktioner, men att han skulle vara tvungen att ljuga (?). Jag tycker det lät för bra för att vara sant att hans pengar fördubblats till 100k på en månad. Är det verkligen rimligt?

Inte orimligt att banken ifrågasätter skumma transaktioner.

Men har han realiserat vinsten?
Alltså har han fört över 50k till någon person han fått kontakt med på facebook som lyckats på en månad fördubbla detta och sedan har fört tillbaka pengarna till hans Svenska bank?

Jag tror mer på scenariot att han fört över pengar och denna anonyma person från facebook SÄGER att pengarna fördubblats.. det är inte samma sak som att dom har det.

Sålänge "din kompis" inte har tillgång till konton och plånböcker där krypton finns så är det 100% en scam in progress.
Citera
2024-06-18, 08:06
Medlem
OtherBarrys avatar
https://tv.aftonbladet.se/video/305541/kim-79-lurades-av-bitcoin-bedragare-forlorade-1-3-miljoner

100% scam.
Citera
2024-06-18, 08:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Risken att han blivit lurad är 100 %.
Citera
2024-06-18, 08:59
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Inte orimligt att banken ifrågasätter skumma transaktioner.

Men har han realiserat vinsten?
Alltså har han fört över 50k till någon person han fått kontakt med på facebook som lyckats på en månad fördubbla detta och sedan har fört tillbaka pengarna till hans Svenska bank?

Jag tror mer på scenariot att han fört över pengar och denna anonyma person från facebook SÄGER att pengarna fördubblats.. det är inte samma sak som att dom har det.

Sålänge "din kompis" inte har tillgång till konton och plånböcker där krypton finns så är det 100% en scam in progress.

Jag har inte alla fakta från honom, han berättade det här igår, men tror definitivt inte att han fått tillbaka några 100k. Däremot skulle den här engelsmannen hjälpa honom att formulera ihop något till banken, nån förklaring till transaktionen typ.
Aha, då borde han väl kunna få reda på om det är bluff genom att försöka ta ut sina pengar?
Citera
2024-06-18, 08:59
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Han hade tydligen sett nån annons på fb från början och fått kontakt med någon engelsman därifrån. Han hade satt in typ 50k och nu hade pengarna fördubblats på bara en månad. Är det verkligen möjligt? Är det stor risk att han blivit lurad?

100% sannolikhet för att han blivit blåst på alla pengar. Polisanmäl, även om det antagligen inte kommer leda nån vart. Spåren kommer leda till Indien eller Nigeria och där tar det slut. Beklagar.
Citera
2024-06-18, 09:59
Medlem
fittslems avatar
Uppenbar skam och jag beklagar.

Det bästa du kan göra som vän är att förklara att det inte är hans fel men han bör i framtiden inte lyssna på personer från Indien eller några andra som kommer med investeringstips.
Citera
2024-06-18, 10:00
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Man kan utgå ifrån att alla situationer där någon vill ha ens pengar för att senare ge en mera pengar är scams.
Citera
2024-06-18, 10:05
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Risken att han blivit lurad är 100 %.

Ok. Kan du utveckla? Jag är inte helt hundra på att kontakten med den här mannen gick via Facebook eller om han såg en annons där och sen fick kontakt på annat vis. Vet inte om det gör nån större skillnad? Resultatet låter iaf för bra för att vara sant i mina öron, men min kompis lät som att han tyckte det var rimligt?!
Citera
2024-06-18, 10:06
Medlem
cp-mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Uppenbar skam och jag beklagar.

Det bästa du kan göra som vän är att förklara att det inte är hans fel men han bör i framtiden inte lyssna på personer från Indien eller några andra som kommer med investeringstips.

Haha, nä Indien vet jag inte om han kom ifrån. Tveksamt faktiskt, tror han skulle blivit misstänksam då. Han pratar engelska, förmodligen inte med någon brytning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in