• 1
  • 2
2024-06-15, 19:50
Medlem
Kolla förgasaren, kan bli seg som fan att dra runt om han går torrt. Som sagt tidigare så är det ingen startmotor i om det är snöre. Om den har dödmansgrepp se till att den fungerar.

1. Bränsle
2. Gnista
3. Syre
4. Kompression

Kom ihåg olja också.
Citera
2024-06-15, 20:06
Medlem
Nu lugnar vi ner oss med "Killgissningar"

Om du upplever att den går tungt när du drar i snöret så börja kolla vajer som går från dödmansgreppet. Om den sitter fast och inte rör sig ligger en broms på och därav upplever du den som tung.

Steg 2 är att släppa skruven i botten på förgasaren. Luktar det förtunning mer än bensin är den gammal och troligen har packningar torkat och blivit beläggning i förgasaren.
Citera
2024-06-15, 21:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Gräsklippare ska efter varje klippning rensas undertill från gräs, annars kommer det inte att funka.
Jag har aldrig rengort undersidan, och mina gräsklippare startar!
Citat:
Ursprungligen postat av Frankystain
Nu lugnar vi ner oss med "Killgissningar"

Om du upplever att den går tungt när du drar i snöret så börja kolla vajer som går från dödmansgreppet. Om den sitter fast och inte rör sig ligger en broms på och därav upplever du den som tung.

Steg 2 är att släppa skruven i botten på förgasaren. Luktar det förtunning mer än bensin är den gammal och troligen har packningar torkat och blivit beläggning i förgasaren.
Ja, bensinen blir gegga med tiden.
Bort med förgasaren, lös upp smeten med färsk bensin.
Sedan startar den nog.
Citera
2024-06-16, 03:43
Medlem
killawifes avatar
Håll in handtaget längst upp så brukar det gå lättare att dra runt motorn.
Citera
2024-06-16, 09:49
Medlem
Jag vill inte vara spydig på något sätt, men om ditt kunnande om gräsklippare är på den nivån att du tror att det sitter en startmotor på en klippare med snörstart råder jag dig att ta hjälp av någon med mer kunnande. De råd du hittills fått i tråden kan nog vara mer förvirrande än till någon hjälp.
Senast redigerad av kaReri182 2024-06-16 kl. 10:41.
Citera
2024-06-16, 09:55
Medlem
systems avatar
”Startmotor”? Herregud.

Börja med att byta tändstift. Om motorn är av fabrikatet ”Briggs & Stratton” kan du ha tur eller otur. Skitmotorer som har för stor andel på världsmarknaden. Funkar oftast då de är nya, sedan .. not so much.

Är det en Honda så bör den starta på andra rycket oavsett hur länge den stått i dvala.
Citera
2024-06-16, 11:39
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Tack för alla svar!
Nej det är ingen Startmotor men visste inte hur jag skulle beskriva det. Och nu förstod ju.
Jag har inte klippt med en sån här typ av klippare på 30 år utan haft åkgräsklippare.
Jag förstår att det är samma för alla motorer med bränsle, gnista, luft osv men om något av det är problem vet jag inte ännu utan först måste jag kunna dra runt det hela med snöret.
Men tack för alla era svar.
Citera
2025-05-29, 11:25
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
”Startmotor”? Herregud.

Börja med att byta tändstift. Om motorn är av fabrikatet ”Briggs & Stratton” kan du ha tur eller otur. Skitmotorer som har för stor andel på världsmarknaden. Funkar oftast då de är nya, sedan .. not so much.

Är det en Honda så bör den starta på andra rycket oavsett hur länge den stått i dvala.
Du skrattar åt att TS undrar om startmotorn på sin klippare. Frågan är ju inte helt korkad eftersom det faktiskt finns små gräsklippare som man skjuter fram för egen kraft som faktiskt har "startmotor" med hjälp av ett litet batteri. Vill minnas att sveriges tillverkare av sveriges bästa gräsklippare KLIPPO har tillverkat "gågräsklippare" med batteri och "startmotor". Fast startmotorn var ju inte direkt jämförbart med en startmotor i en bil eller mc/moped. Men man slapp i vart fall dra igång klipparen med ett startsnöre.

TS - löste det sig med din klippare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in