Citat:
Ursprungligen postat av
RadioGaGa
Och spiken har varit konstant i 50 år menar du?
Nej, det menar jag inte. Det jag menade är att införandet av fyrtiotimmarsveckan på början av sjuttiotalet ledde till en tillfällig ökning av arbetslösheten. Det är vad jag menar med ordet ”spik”: en tillfällig uppgång.
Om vi skulle införa en 30-timmarsarbetsvecka nu så påstår jag inte att arbetslösheten fortfarande kommer vara högre år 2074. Det jag påstår är att den kommer öka tillfälligt. Kanske några år, möjligen upp till ett årtionde.
Idén bakom är i stort sett alla överens om. Om en anställd skapar 100 kronor av värde per arbetad timme, och får en lön på 90 kronor i timmen, då är chefen nöjd. Arbetsgivaren gör 10 kronor i vinst per arbetad timme. Om den löntagaren sänker sin arbetstid från 40 timmar i veckan till 30 timmar i veckan, med samma månadslön, då måste de få 120 kronor i timmen. Alltså går chefen inte längre med vinst. Istället går de back 20 kronor per arbetad timme. Vinstdrivande bolag gillar inte att gå med förlust, så personen får sparken. För de anställda vars lön är hög i förhållande till det värde de skapar är en 30-procentig höjning av deras lön per arbetad timme en stor risk.