Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Det ser ju onekligen mörkt ut för Ryssland. Soldaterna dör som flugor. Deras militära utrustning kunde man köpa på ÖoB för 30 år sen. Hur länge tror ni detta krig kommer att pågå och vad blir konsekvenserna?
30+ år. Detta är bara en spekulation från min sida men jag tror att "bägge/alla sidor" vill ha ett långvarigt krig som i förlängningen utvecklas till ett "nytt öst och väst"-scenario. Det är tydligt att "Putins gäng" vill ha tillbaka vissa regioner från fd sovjet (jag tror dock noll på expansionsscenarion bortom gamla sovjet). Det är oxå tydligt att NATO/USA förledde "Gorbachevs gäng" ang slutet på det kalla kriget. I slutändan kan det vara så att ekonomiska intressen står över "vem som gjort rätt och fel" i dessa sammanhang. Man (=vissa på bägge sidor) kan således vara "rörande överens bakom kulisserna" att denna konflikt och denna uppdelning av världen är helt nödvändig ur ekonomiska längre perspektiv ("moraliska/etiska/kulturella skäl/perspektiv" står då möjligen under denna världsordning).
Litet men väldigt intressant klipp från en av de sista intervjuerna med "Gorby" om sovjets fall och Putin m m:
EDIT: Jag vet att Putin mfl "inte hade tid" att gå på hans officiella begravning men ingen försökte i alla fall förgifta honom trots att han av många anses vara en förrädare. Jag finner det väldigt intressant.
https://www.bbc.com/news/world-europe-62756196
Citat:
On Thursday, Russian state television showed Mr Putin placing red roses beside Gorbachev's coffin in Moscow's Central Clinical Hospital.
--
Unfortunately, the president's work schedule will not allow him to do this on 3 September, so he decided to do it today," Mr Peskov told reporters.
---
Mr Putin will not be the only notable absentee from the funeral. Many of the foreign leaders who might have been expected to attend are currently barred from Russian soil, in retaliation for Western sanctions imposed because of Russia's invasion of Ukraine.
EDIT:
https://www.reuters.com/world/europe/gorbachev-died-shocked-bewildered-by-ukraine-conflict-interpreter-2022-09-01/
Citat:
# Interpreter worked with Gorbachev for 37 years
# Says he was shocked, upset by events in Ukraine
# Says Gorbachev still believed in idea of Soviet Union
# But he was against use of force to achieve goals