• 1
  • 2
2024-06-14, 00:36
Medlem
Jag är nyopererad sedan i måndags. Såren har börjat läka, men däremot känner jag en konstig lukt. Det finns även en gul/blodig vätska vid såret. Jag har ingen feber, bara väldigt öm. Är det normalt eller tecken på en infektion? Borde jag söka vård eller räcker det om jag lägger om dagligen och gör rent såret?

Det är en knäoperation som det gäller. Utöver det så är smärtan helt okej. Behöver inte ta smärtstillande som jag fått utskrivet i den dos som är rekommenderad. Kan vara uppe och gå också. Är rätt så pigg och mår bra. Det är bara lukten som stör mig.
Citera
2024-06-14, 00:56
Bannlyst
Det är bakterier i såret och din kropp kämpar emot, så länge som du inte får hög feber eller att det svullnar ... så kan du vara lugn.
Senast redigerad av Bomber-O-Granater 2024-06-14 kl. 01:36.
Citera
2024-06-14, 00:57
Medlem
johnjozefssons avatar
Det är inte bra alls.
Har du inte tvättat rent det? Med åtminstonde vatten?

Om inte: gör det varje dag, 1-3 gånger och byt lika ofta bandage/plåster/eller vad du har
Citera
2024-06-14, 02:28
Medlem
Låt din vårdcentral ta hand om såret. Tror inte ens det kostar något om inte läkare behövs. Om de rengör och byter förband vartefter så gör de även en professionell bedömning om allt läker normalt. Behöver du antibiotika får du det utskrivet.
Citera
2024-06-14, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Låt din vårdcentral ta hand om såret. Tror inte ens det kostar något om inte läkare behövs. Om de rengör och byter förband vartefter så gör de även en professionell bedömning om allt läker normalt. Behöver du antibiotika får du det utskrivet.

Eller så tvättar man det själv, vården är redan överbelastad.

Att tvätta och lägga om ett sår klarar man av som barn, så det ska nog gå bra för en vuxen också.
Citera
2024-06-14, 02:44
Bannlyst
Utvärtes infektion. Badda i sprit.
Citera
2024-06-14, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater

Att tvätta och lägga om ett sår klarar man av som barn, så det ska nog gå bra för en vuxen också.
Du ser ju att TS inte klarar av det. Ett sår ska inte lukta illa eller ha var. Vårdcentralen finns till för vår sak och tar hand om det på bästa sätt. Nu har det även blivit infekterat och kräver antibiotika. Sjukhuset borde skrivet ut det och det kan ju även vara de som är skyldiga till bakterien. Vårdcentraler är inte överbelastade men väl sjukhus. Därför ska man ta itu med problem när de är små på sin vårdcentral och inte behöver sjukhusets resurser.
Citera
2024-06-14, 03:00
Bannlyst
Citat:
Du ser ju att TS inte klarar av det. Ett sår ska inte lukta illa eller ha var. Vårdcentralen finns till för vår sak och tar hand om det på bästa sätt. Nu har det även blivit infekterat och kräver antibiotika. Sjukhuset borde skrivet ut det och det kan ju även vara de som är skyldiga till bakterien. Vårdcentraler är inte överbelastade men väl sjukhus. Därför ska man ta itu med problem när de är små på sin vårdcentral och inte behöver sjukhusets resurser.
Klart som fan ett sår kan lukta illa utan att man behöver åka till sjukan!

Om hon har tvål hemma så går det att tvätta, kan vi sluta göra våran befolkning till menlösa imbeciller?

Tack.
Citera
2024-06-14, 03:00
Medlem
DauXs avatar
Leder är inget man vill ha infektioner i. Tycker du ska kontakta din VC.
Citera
2024-06-14, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Leder är inget man vill ha infektioner i. Tycker du ska kontakta din VC.

Man "Vill" inte ha infektioner någonstans, det betyder inte att om man måste åka till VC eller Akuten / Sjukhuset om man får var i / en lätt infektion i ett sår.

Kroppen är smartare än många hjärnor där ute det är en sak som är säker, och den kommer varna med Feber och och rejäl svullnad om det börjar bli farligt.

Om man sköter sin kroppsliga hygien och tvättar sitt sår och lägger om med fräscha förband så sköts det givetvis alldeles utmärkt hemma.

Det är galenskap att folk springer till vården ringer ambulans osv osv osv för minsta lilla.

Man behöver inte vara extrem som jag är det begär jag inte, men jag har flertalet gånger sytt mina egna sår, åker inte in för brutna revben osv.

En redig karl/kvinna reder sig själv, och jag förstår att vi alla är olika men man måste fan kunna tvätta ett operationssår själv, vart fan är vi på väg?

Jag blir uppgiven.
Senast redigerad av Bomber-O-Granater 2024-06-14 kl. 03:17.
Citera
2024-06-14, 04:34
Medlem
Citat:

Borde vara vägen framåt
Citera
2024-06-14, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater

Nej vården är inte överbelastad.
Självklart skall TS tillbaka för konsultation.
Kanske inte alls hjälper att tvätta av såret om infektionen är inne i kroppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in