2024-06-13, 22:32
Medlem
Dishys avatar
Har förstått att det finns fler som inte är öppna med att de tar Ozempic utan döljer det för familj och vänner. Funderar på hur stor andel det är, kanske merparten? Så på ens arbetsplats kanske det finns flera stycken som också tar det fast ingen pratar om det.

Vad är er anledning? För mig är det nog att jag känner mig dålig som inte klarat gå ned i vikt själv. Det är inget snack om att vissa har det tuffare än andra med viktnedgång av olika helt legitima anledningar. Så att ta hjälp av medicin är inte alls fel, det vet jag rent logiskt. Men ändå finns tankarna att man är en glupsk lat tjockis som fuskar genom att stjäla medicin från diabetiker.

Bubblarfråga: Hur gömmer ni medicinen i kylen? Jag har min i grönsakslådan där övriga familjen aldrig rotar.
Citera
2024-06-13, 22:54
Bannlyst
Jag tror det är väldigt få som tar tjockismedicin i smyg, dom kanske inte stoltserar och predikar om det men att någon större massa tjockisar skulle smyknarka Ozempic finner jag föga troligt.

Dessutom så är det inte så vanligt med tjockisar i arbetslivet.
Citera
2024-06-13, 23:13
Medlem
Eponumoss avatar
En av mina närmre vänner berättade i veckan i förtroende att han börjar ta det. Inte ens hans tjej vet.

Han köpte av någon sjuksyrra.

Jag skulle kunna testa det och se om det gör det enklare att hålla en vettig vikt, men jag har ingen aning om hur man ens får tag på det.

Hursomhelst, jag tror nog många är ”hemliga” med det just för att de skäms över att inte kunna ta hand om sig själva med disciplin och hårt arbete snarare än piller.

Men det lilla jag läst om det i typ DN säger ju att man måste ta det resten av livet. Lite länge att hålla saker hemliga kan jag tycka.
Citera
2024-06-13, 23:34
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Som du säger ska man ha dem i kylen. Det blir svårt att gömma dem då. Varför ska man gömma att man medicinerar mot fetma? Vore jag tjock skulle jag inte hymla om det, folk ser ju det på mig. Att försöka bli smal är väl bara skamligt om man tänker fel. Ingen tycker det är konstigt om man tar tuggummi eller medicinerar mot rökning. De tycker bara att man har kämpat länge och gör vad man kan. Men om man blir mindre hungrig och inte har lust att äta sötsaker märks det ju på en. De i familjen kommer ju se det. För det ändrar väl matvanorna?
Citera
2024-06-13, 23:40
Medlem
Jag tar ozempic och döljer från alla förutom flashback. Göms i tofu-kartonger i kylen.

Anledningen är att det är väldigt kontroversiellt att ta ozempic. Dels för att "man stjäl från diabetiker" enligt vissa samt dömandet att man inte har egen viljestyrka osv.

Bara att gå in i de andra ozempic-trådarna här på flashback för att kunna läsa vilket förakt som finns mot människor som tar ozempic. Varför skulle man vilja skylta med det när man vet hur många som ser ner på människor som tar det?
Citera
2024-06-14, 03:06
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Anledningen är att det är väldigt kontroversiellt att ta ozempic. Dels för att "man stjäl från diabetiker" enligt vissa samt dömandet att man inte har egen viljestyrka osv.

De borde väl göra mer då. De vill inte tjäna pengar? Folk tror att viktnedgång går genom viljestyrka, idioter. Vikten vill till en målvikt och vi kämpar mot den istället för att försöka få kroppen att ändra sitt mål. Men man ska lida, då är man duktig.
Citera
2024-06-14, 05:11
Medlem
hockexs avatar
Aldrig hört talas om ens, men vem bryr sig, folk tar så mycket mediciner för allt möjligt nuförtiden ändå så gör vad ni vill.
Citera
2024-06-14, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Aldrig hört talas om ens, men vem bryr sig, folk tar så mycket mediciner för allt möjligt nuförtiden ändå så gör vad ni vill.
Ganska intressant att du inte hört talas om Ozempic. Lite som att inte hört talas om att det finns vaccin mot Covid eller att Ryssland invaderat Ukraina.

Men skit i det. Ozempic gör att man går ner i vikt och kan behålla den nya vikten , och övervikt är ett skapligt allvarligt tillstånd. Främst är det dock ett läkemedel mot diabetes 2.

Om man läser nyheter så har man sett att det varit mycket diskussioner om det är rätt att överviktiga tar läkemedlet så det inte riktigt räcker till de som har diabetes 2. Vissa menar då att fetma också är en sjukdom.

Det danska företaget Novo nordisk, som ligger bakom bland annat Ozempic och Victoza, är värt mer än hela Danmarks årliga BNP.

Med tanke på att man behöver ta Ozempic resten av livet, känns det konstigt att man väljer att smyga med det. Någon gång i framtiden lär väl ens partner se att man tar en spruta, eller upptäcka vad man har i kylen.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-14 kl. 05:38.
Citera
2024-06-14, 08:18
Medlem
ParkLane66s avatar
Jag behöver Ozempic för min diabetes. Jag får utskrivet 3 paket åt gången och 4 uthämtningar. Varje paket innehåller 4 doser. Jag få börja leta Ozempic när jag har typ 6 doser kvar. Jag har åkt 20 mil t/r för att hämta ut medicinen. Jag sätter upp mig i kö på olika närliggande apoteks-kedjor.
Samtidigt kan jag till viss del förstå att även tjockisarna behöver medicinen. Tjockisarna kostar sjukvården stora summor. Jag har högkostnadsskydd det har inte tjockisarna. Det finns även andra liknade mediciner som kan tas vid viktminskning.
Citera
2024-06-14, 08:18
Medlem
Mailmanss avatar
Går man ner i vikt av medicinen eller slutar man äta bara, inte fattat det riktigt?
Citera
2024-06-14, 08:19
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Går man ner i vikt av medicinen eller slutar man äta bara, inte fattat det riktigt?
Mycket av hungerskänslorna försvinner och du blir snabbare mätt.
Citera
2024-06-14, 09:56
Medlem
Jag tar det i smyg. Inte av personlig skam utan snarare för att jag inte vill ha diskussionen om riskkalkylen med mina nära och kära, som av olika anledningar skulle vara väldigt svåra att övertyga. Inte heller omöjligt att diskussionen om bristen för diabetiker kommer att komma upp, något som jag själv grubblat över och kommit fram till att jag kan försvara tillräckligt bra moraliskt för min egen del, men inte nödvändigtvis för andra.

Omständigheter gör helt enkelt att jag inte kommer orka ha den diskussionen, så jag smusslar. Och är därför väldigt tacksam för att jag sluppit bieffekter.

Är tidigt i processen än så har inte utvecklat någon bra teknik för att dölja detta än. Jag har inte medicinen i kylskåp utan hoppas på att tillverkarens uppgifter om hållbarhet i rumstemperatur efter öpprning stämmer. Håller utkik så att vätskan är klar vid injektion, är noga med desinfektions-rutiner, och hoppas också att "potensen" i sprutan inte sjunker för mycket med tiden då jag kommer ha medicin kvar i första pennan även lite efter 8 veckor på nuvarande dosering. Men det kommer inte vara ett problem i nästa penna nu när jag är uppe på 0,5 mg, så skulle det vara lite sämre "kräm" i sista dosen så får det vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in