2024-06-13, 17:53
Medlem
BlaTamagotchis avatar
Hej och ber om ursäkt om detta är på fel ämnessida men jag gör ett försök.

Jag försöker hjälpa min lillebror som har ett ps4 som inte vill starta. När man sätter igång systemet kommer det upp en text som lyder "Cannot start the PS4", "Connect the DUALSHOCK 4 using the USB cable and then press the PS button".

Genom att trycka på PS knappen hamnar jag på en ny sida där det står "Connect the USB storage device that contains an update file for reinstallation for version 7.0 or later" och sedan står det var man kan hitta denna fil.

Jag har tagit fram mitt gamla USB och laddat ner denna ominstallationsfil samt sätt till att formatet på USB-stickan är korrekt samt följt alla de steg som man skulle följa för att det ska gå att läsa in denna fil via ps4konsollen. Detta är bland annat att döpa en mapp till PS4 och en mapp till inuti den som heter UPDATE och att man sedan lägger in ominstallationsfilen i denna mapp med namnet "PS4UPDATE.PUP".

Jag lyckas få installationen att gå igenom via USB-stickan på ps4-konsollen och allt verkar vara frid och fröjd. När installationen är klar startas konsollen om och jag hamnar då IGEN på samma sida men att den nu ber om version 11.50 istället. Detta gör mig lite konfunderad då jag precis har installerat om hela systemet. Jag hittar då på samma sida att det finns en uppdateringsfil som man kan ladda ner som man ska behandla på samma sätt som ominstallationsfilen men när jag sedan sätter i USB-stickan med uppdateringen på i ps4-konsollen säger den "The update file cannot be used" och sedan en felkod som lyder "CE-34788-0" vilket jag har läst mig till är att den inte kan läsa filen från USB-stickan, vilket är konstigt då ominstallationsfilen gick jättebra.

Båda filerna är från playstations egna hemsida så att det är fel på filerna är tveksamt, är det någon annan som har varit med om samma problem eller har en fix på detta? Känns som att det kan röra sig om hårdvarufel? tacksam för svar.
Citera
2024-06-13, 22:30
Moderator
vhes avatar
Programvara: övriga operativsystem --> Support (Spel)
/Moderator
Citera
2024-06-16, 10:13
Medlem
swebarbs avatar
Jag hade provat byta ut hårddisken mot en ny, ssd diskar är rätt billiga idag.
Citera
2024-06-16, 15:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaTamagotchi
tacksam för svar.
Testa om det hjälper att göra uppdateringen i felsäkert läge (safe mode) https://youtu.be/Odzsw5T9PNc?si=LdSCT4iAdK-F7tb9
Där kan du göra annat också som t.ex bygga upp databasen igen.
Citera
2024-06-18, 19:09
Medlem
BlaTamagotchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Testa om det hjälper att göra uppdateringen i felsäkert läge (safe mode) https://youtu.be/Odzsw5T9PNc?si=LdSCT4iAdK-F7tb9
Där kan du göra annat också som t.ex bygga upp databasen igen.

Hej! hamnar i säkert läge automatiskt när jag startar ps4-konsollen.

Att återställa databasen går inte heller, det alternativet går inte att välja..
Citera
2024-06-18, 19:10
Medlem
BlaTamagotchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jag hade provat byta ut hårddisken mot en ny, ssd diskar är rätt billiga idag.
Får testa det! ska hårddisken vara i nått speciellt format? BAT32 eller dylikt?
Citera
2024-06-18, 19:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hej! hamnar i säkert läge automatiskt när jag startar ps4-konsollen.

Att återställa databasen går inte heller, det alternativet går inte att välja..
Typiskt, har du testat de andra valen också t.ex återställa systemet?
Testa också andra portar för ditt usb, har för mig det finns en på baksidan också samt om du har andra i olika storlekar ...annars kanske nästa uppdatering hjälper.
Citera
2024-06-20, 15:46
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Får testa det! ska hårddisken vara i nått speciellt format? BAT32 eller dylikt?

Nä det bör lösas när den formateras i konsollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in