2024-06-12, 10:32
Medlem
Den här frågan kanske borde ställas i någon annan forumdel men jag har kommit i kontakt med en mycket tråkig historia där en person som är sadist utsatte en närstående för ett kraftigt och mycket plågsamt och utdraget övergrepp, vilket gett mig anledning att fundera runt frågan. Utgångspunkten är alltså ett mycket grovt brott riktat mot en försvarslös person.

Gärningsmannen dömdes för grov misshandel och mordförsök.

Men nu till pudelns kärna: Han fick vad som på den tiden kallades för fängelseförbud efter att ha genomgått de psykiatriska undersökningar man ibland gör innan påföljd bestäms. Det som avgjorde detta var enbart hans sadism.

Han sitter nu sedan många (30+) år på rättspsyk.

Diskussionsunderlag: Är verkligen sadism en sjukdom som bör vårdas? Borde denne GM ha suttit i fängelse istället?
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-06-12 kl. 11:12.
Citera
2024-06-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Den här frågan kanske borde ställas i någon annan forumdel men jag har kommit i kontakt med en mycket tråkig historia där en person som är sadist utsatte en närstående för ett kraftigt och mycket plågsamt och utdraget övergrepp, vilket gett mig anledning att fundera runt frågan. Utgångspunkten är alltså ett mycket grovt brott riktat mot en försvarslös person.

Gärningsmannen dömdes för grov misshandel och mordförsök.

Men nu till pudelns kärna: Han fick vad som på den tiden kallades för fängelseförbud efter att ha genomgått de psykiatriska undersökningar men ibland gör innan påföljd bestäms. Det som avgjorde detta var enbart hans sadism.

Han sitter nu sedan många (30+) år på rättspsyk.

Diskussionsunderlag: Är verkligen sadism en sjukdom som bör vårdas? Borde denne GM ha suttit i fängelse istället?
Jag är övertygad om att vården har bättre kompentens att avgöra det
Citera
2024-06-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Jag är övertygad om att vården har bättre kompentens att avgöra det
Jo så kan man naturligtvis se det men jag är inte ute efter läkarnas och vårdpersonalens överväganden utan mer vad ni andra, som inte är proffs på psykiatri precis som jag, anser i frågan.
Citera
2024-06-12, 10:44
Avstängd
Ja det är därför många leker sadister o får rättspsyk istället för finkan. Ju galnare man e desto sjukare är man
Citera
2024-06-12, 10:48
Medlem
Citat:
Jo så kan man naturligtvis se det men jag är inte ute efter läkarnas och vårdpersonalens överväganden utan mer vad ni andra, som inte är proffs på psykiatri precis som jag, anser i frågan.
Det blir märkligt att diskutera på den nivån. Vad vill du uppnå?
Citera
2024-06-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det blir märkligt att diskutera på den nivån. Vad vill du uppnå?
Underlag för politiska beslut.
Citera
2024-06-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Ja det är därför många leker sadister o får rättspsyk istället för finkan. Ju galnare man e desto sjukare är man
Javisst men den här betedde sig ju verkligen som en sadist och sitter alltså sedan 1980-talet på Karsudden.

Hade dåren fått fängelse hade han varit ute för länge sedan.

Jag tycker det här är ett fall värt att problematisera.
Citera
2024-06-12, 11:24
Bannlyst
Citat:
Är verkligen sadism en sjukdom som bör vårdas?
Det beror ju på, vissa är födda såna och terapi har visat sig göra det hela värre då. Dom kommer förbli sadister.
Citera
2024-06-12, 11:25
Medlem
Citat:
Underlag för politiska beslut.

Hur fan hade du tänkt att det skulle gå till? Att byns idioter diskuterar en sak och att det ska bli lag och på något sätt likställas experters och läkares bedömningar i en fråga? Är du fullt så korkad? Vi kan likväl ta tillbaka häxjakt då.

Vi har lagar och regler satta med hjälp av experter av en anledning. Bedömningar som dessa ska inte göras av stolpskott på Flashback.
Citera
2024-06-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-FEZ
Det beror ju på, vissa är födda såna och terapi har visat sig göra det hela värre då. Dom kommer förbli sadister.
I så fall är ju denne sadist felplacerad och borde vara ute nu sedan 20+ år sedan.

Ska jag förstå dig så?
Citera
2024-06-12, 11:26
Bannlyst
Citat:
I så fall är ju denne sadist felplacerad och borde vara ute nu sedan 20+ år sedan.
Inte vet jag. Jag bryr mig inte om det specifika fallet. Har inte tid att läsa om det. Man kan inte veta om en sadist är född sadist eller inte. Det lär väl visa sig efter terapi, eller försök till terapi.
Citera
2024-06-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Hur fan hade du tänkt att det skulle gå till? Att byns idioter diskuterar en sak och att det ska bli lag och på något sätt likställas experters och läkares bedömningar i en fråga? Är du fullt så korkad? Vi kan likväl ta tillbaka häxjakt då.

Vi har lagar och regler satta med hjälp av experter av en anledning. Bedömningar som dessa ska inte göras av stolpskott på Flashback.
Nu styrs samhället av politiker och inte experter (även om man hör experter inför lagändringar, exempelvis) och det här är egentligen inte en psykiatrisk frågeställning som jag vill åt utan snarare en filosofisk.

Som jag skrev i TS är frågan svårplacerad och förväntar mig snarast att någon moderator kan komma att flytta den. I det fall den inte kastas i papperskorgen.

(Även stolpskott på flashback har ju rösträtt och kan påverka utvecklingen, nämligen.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in