Citat:
Ursprungligen postat av
Har2meterkuk
Ja så när jag började min arbetskarriär så vart chefen sur på kollegor som va sjuk 1-2 gr per halvår.
Med tiden växte antal tillfällen och det ryktades att det va helt okej att vara sjuk 6 gr per år utan något samtal med chefen.
Personligen är jag aldrig sjuk från jobb, senast typ 5 år sedan när man låg magsjuk..
Nu för tiden verkar det vara helt okej för personalen att sjuka sig stup i kvarten! Och ingen reagerar..
Har flera som alltid sjukar sig 1 gång i månaden, de e fan då minst 12gr per år helt otroligt.
Hur ofta är ni sjuka från jobbet? Och hur ofta anser ni är OKEJ att vara borta? Känns ju som en del använder detta som en semestervecka..
Enligt arbetsmiljölagen skall ett företag ta reda på VARFÖR någon är sjuk ofta. Gränsen är ungefär 4-5 gånger per år . Exakt gräns bör förhandlas fram med det fack företaget har kollektivavtal med.
Anledningen är i första hand ett sätt att hitta dolda sjukdomar/problem som den anställde kan ha utan att veta om det. Men det får också en "hämmande" effekt på de anställda som använder sjukskrivningen som "extra ledighet med betalning".
En del arbetsgivare låter många sjukskrivningar passera då de är rädda för att hitta sjukdomar där de måste ställa upp och rehabilitera individen. Företag anslutna till en bra företagshälsovård kan överlåta ansvaret till dem.