Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-12, 09:48
Medlem
Jag har använt Calibre för att lägga över böcker till min Kobo Nia nu i strax över ett år utan några problem. Varje gång det kommit en uppdatering har jag laddat ner denna från deras sida och installerat och allt har fungerat som vanligt (+deras uppdateringar).

Igår fick jag upp meddelande om att en ny uppdatering fanns. Jag laddade ner den och installerade den och nu startar inte Calibre öht oavsett varifrån jag startar det (taskbar etc.).

Tänkte att det kanske blivit något fel så jag reparerade programet genom att välja att installera igen - reparera.
Går fortfarande inte att öppna.

Det ligger inte öppet i task manager.

Jag fick en tanke om att kanske installera någon av de tidigare versionerna istället, men då får jag upp meddelande att jag redan har en nyare version installerad.

så nu vet jag inte riktigt vad mer jag kan göra?

TIA
Citera
2024-06-12, 10:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelya
Jag har använt Calibre för att lägga över böcker till min Kobo Nia nu i strax över ett år utan några problem. Varje gång det kommit en uppdatering har jag laddat ner denna från deras sida och installerat och allt har fungerat som vanligt (+deras uppdateringar).

Igår fick jag upp meddelande om att en ny uppdatering fanns. Jag laddade ner den och installerade den och nu startar inte Calibre öht oavsett varifrån jag startar det (taskbar etc.).

Tänkte att det kanske blivit något fel så jag reparerade programet genom att välja att installera igen - reparera.
Går fortfarande inte att öppna.

Det ligger inte öppet i task manager.

Jag fick en tanke om att kanske installera någon av de tidigare versionerna istället, men då får jag upp meddelande att jag redan har en nyare version installerad.

så nu vet jag inte riktigt vad mer jag kan göra?

TIA

Använd en Windows återställningspunkt för att gå tillbaka till innan.

Något annat kanske också har uppdaterat sig och skapat kompatibilitetsproblem. Windows update som kom igår, t.ex.
Senast redigerad av 1FF 2024-06-12 kl. 10:46.
Citera
2024-06-12, 10:44
Medlem
Tack!
Det låter som en lösning som hade kunnat funka. Ska testa!
Citera
2024-06-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Använd en Windows återställningspunkt för att gå tillbaka till innan.

Något annat kanske också har uppdaterat sig och skapat kompatibilitetsproblem. Windows update som kom igår, t.ex.

Tusen tack! Detta fungerade perfekt! Känner mig lite dum som inte tänkte på det!
Citera
2024-06-12, 12:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tusen tack! Detta fungerade perfekt! Känner mig lite dum som inte tänkte på det!

Jag antar att det var å-punkten som fungerade. Då gäller det att lista ut vad som orsakade det, om det var något automatiskt, så det inte händer igen.
Citera
2024-06-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag antar att det var å-punkten som fungerade. Då gäller det att lista ut vad som orsakade det, om det var något automatiskt, så det inte händer igen.

Ja, att lista ut det kommer att vara stört omöjligt för mig. Jag har inte det skillsetet. Men det enda jag (medvetet) gjorde på datorn i samband med det var att uppdatera till den senaste versionen av calibre. Jag använder bara datorn för streaming och böcker.
Citera
2024-06-12, 16:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, att lista ut det kommer att vara stört omöjligt för mig. Jag har inte det skillsetet. Men det enda jag (medvetet) gjorde på datorn i samband med det var att uppdatera till den senaste versionen av calibre. Jag använder bara datorn för streaming och böcker.

Så du vet inte om det kan ha varit Windows som uppdaterade sig och orsakade det. Du får hålla ögonen på om och när Windows gör det och se om detta sker igen.

Medans, kör detta. 1:a exemplet. Kommandotolken/Windows Terminal: https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000126064/hur-g%C3%B6r-jag-k%C3%B6r-systemet-fil-checker-i-microsoft-windows. Kontrollerar att OSet är i gott skick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in