2024-06-12, 10:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Denna regering gör verkligen alltför att försvinna till nästa val, tänk att moderater är såna äckliga giriga varelser. Samtidigt har SD total blåst sina väljare, igenom att inte ens försöka stoppa invandringen.
Man börjar ju undra hur partiledningen i SD egentligen resonerar. Fattar de inte att en betydande del av väljarbasen är LO-medlemmar, inte akademiker?
Citera
2024-06-12, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tråden för icke-matematiker... ROT/RUT är ju en slags återbetalning av inbetald SKATT. Så naturligtvis kan du inte får ROT för mer än 12k per månad om du inte redan betalar in skatt motsvarande 12 k.

Minns en riktigt dum vän jag hade. "jag renoverar radhuset och får tillbaka 10k i ROT!". Bara det att han studerade och noll-skattade så han fick inget tillbaka och det blev en chock.

För den politiskt indoktrinerade vill jag som vanligt tipsa om att ROT-avdraget inte går till den välavlönade, utan till städerskan eller målaren som gjorde arbetet åt den välavlönade.

du kan ju trösta din vän med att han har fått betala lite extra tack vare rot-avdragen

https://www.expressen.se/ekonomi/efter-rot-hantverkarna-har-hojt-priserna-med-20-procent-9/
Citera
2024-06-12, 10:54
Medlem
Citat:
Tråden för icke-matematiker... ROT/RUT är ju en slags återbetalning av inbetald SKATT. Så naturligtvis kan du inte får ROT för mer än 12k per månad om du inte redan betalar in skatt motsvarande 12 k.

Minns en riktigt dum vän jag hade. "jag renoverar radhuset och får tillbaka 10k i ROT!". Bara det att han studerade och noll-skattade så han fick inget tillbaka och det blev en chock.

För den politiskt indoktrinerade vill jag som vanligt tipsa om att ROT-avdraget inte går till den välavlönade, utan till städerskan eller målaren som gjorde arbetet åt den välavlönade.
Oavsett så tjänar väl den som utnyttjar bidragen på det då de inte behöver betala för delar av vad tjänsten kostar?

Förklara för mig på ett pedagogiskt sätt varför jag ska vara med och finansiera när höginkomsttagare vill ha nytt och fräscht kök?
Citera
2024-06-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Oavsett så tjänar väl den som utnyttjar bidragen på det då de inte behöver betala för delar av vad tjänsten kostar?
Inlägget du svarade på förklarade det hela.

Man får inget avdrag om man inte betalar skatt som det kan dras ifrån. Vill du ha rabatt från firman som utför arbetet, så är det vanlig prutning som gäller.
Citera
2024-06-12, 11:06
Medlem
Citat:
Förklara för mig på ett pedagogiskt sätt varför jag ska vara med och finansiera när höginkomsttagare vill ha nytt och fräscht kök?
Det är inte bara höginkomsttagare som kan göra avdrag. Jag spräckte mitt handfat i badrummet, och behövde köpa ett nytt med montering. En granne har städhjälp två gånger i månaden. Vi båda är låginkomsttagare.

Tanken var väl att öka konsumtionen av hantverksyrken och exempelvis städ. Om det har blivit så har jag inte en aning om.
Citera
2024-06-12, 11:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Frågan är tvärtom. Varför ska man betala 100.000 kr i olika skatter (moms arbetsgivaravgift kommunalskatt) för ett kök som kostar 200.000 kr? Problemet är att individuellt arbete är max-beskattat i Sverige och ROT/RUT är en liten avlastning som halverar skattetrycket och gör att man inte istället tar en svart-målare som inte betalar någon skatt alls. Nu kommer iallafall en del in.

Det är ju inte den rika som behöver ROT för att bygga om köket. Det är den fattiga. Vi rika har råd med vad som helst.

Alla dina problem beror på att du hatar ordet rik och inte något fel med det, vi bor i avundsjukans hemland där Jante-lagen skapades "Du ska inte tro att du är något (särskilt inte om du är rik)".
Citera
2024-06-12, 11:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Man börjar ju undra hur partiledningen i SD egentligen resonerar. Fattar de inte att en betydande del av väljarbasen är LO-medlemmar, inte akademiker?
Tvärtom är RUT och ROT anpassat exakt för LO-medlemmar och under 2023 använde 1.2 miljoner svenskar RUT.

Jag tror att de som skriver negativt i tråden här helt enkelt inte har ett hem? De bor hos mamma eller i hyresrätt. Men det finns fler amiljoner som har nytta av ROT/RUT och det är en klar röstmagnet på valdagen.

Själv maxar jag ROT nästan varje år. jag har säkert lagt 3-4 miljoner kronor själv som kommit hantverkare och städare till nytta.
Citera
2024-06-12, 11:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
du kan ju trösta din vän med att han har fått betala lite extra tack vare rot-avdragen

https://www.expressen.se/ekonomi/efter-rot-hantverkarna-har-hojt-priserna-med-20-procent-9/
Det stämmer, utöver att RUT gett fler jobb till hantverkarna så har de DESSUTOM kunnat höja sin inkomst med 20% i en slags greedflation-manöver som irriterar även mig. Det går inte längre att få tag på en målare under 550 kr per timme.

Samma effekt som med elbilar, så fort staten införde 70.000 kr i bidrag så höjde Renault och Tesla sina bilpriser med 70.000 kr i Sverige.

Egentligen borde ROT avskaffas och man borde för pengarna generellt sänka skatten för hantverkare och städare och frisörer. Frisör är Sverige mest högbeskattade arbete. Kapitalister som jag betalar tvärtom den lägsta skatten t.ex ISK-konto.
Citera
2024-06-12, 11:22
Medlem
Citat:

Det är ju inte den rika som behöver ROT för att bygga om köket. Det är den fattiga. Vi rika har råd med vad som helst.
Då är väl en höjning av avdragen för höginkomsttagare helt onödig, som bäst?

Tycker du inte själv att det finns viktigare hål att fylla med skattemedel?
Citera
2024-06-12, 11:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Då är väl en höjning av avdragen för höginkomsttagare helt onödig, som bäst?

Tycker du inte själv att det finns viktigare hål att fylla med skattemedel?
Varför det? Då har inte den fattiga råd med ett nytt kök eller får bygga själv. Och köksmontören får gå arbetslös eller begära svarta pengar.

Notera att efter ROT så är ändå 40% av priset skatt. Jag betalar 300 kr/h efter RUT för min städhjälp. Skulle förvåna mig om städerskan får mer än 175 kr av det, resten är skatt. Om jag städar själv så ger det Noll kronor i skatt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2024-06-12 kl. 11:28.
Citera
2024-06-12, 11:26
Medlem
Citat:

Med det resonemanget hade det varit bättre att sänka skatten på dessa tjänster rakt av.
Citera
2024-06-12, 11:26
Medlem
Citat:
Varför det? Då har inte den fattiga råd med ett nytt kök eller får bygga själv. Och könsmontören får gå arbetslös eller begära svarta pengar.

Notera att efter ROT så är ändå 40% av priset skatt. Jag betalar 300 kr/h efter RUT för min städhjälp. Skulle förvåna mig om städerskan får mer än 175 kr av det, resten är skatt. Om jag städar själv så ger det Noll kronor i skatt.
Den fattige berörs väl inte av att Tidö höjer avdragen (bidragen) till högavlönade?

Älskar ordet könsmontören. Tror du hen faller under RUT eller ROT 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in