2024-06-11, 08:49
Medlem
Hej,

Om ena föräldern (mamman) är beroende av socialen för att kunna täcka sina utgifter, kan socialen i sin tur då begära att pappan till barnet (skilt par) ska börja betala underhållsstöd och använda detta som ett ultimatum för fortsatt stöd?

Alltså, Om det inte föreligger någon tvist emellan föräldrarna och man på egen hand kommer överens om ett belopp som pappan ska betala genom ett skrivet avtal, kan då socialen gå in som en tredje part och be försäkringskassan att betala ett utfyllnadsbelopp (oavsett mammans godkännande), eller måste detta göras av mamman själv?
Citera
2024-06-11, 09:07
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Hej,

Om ena föräldern (mamman) är beroende av socialen för att kunna täcka sina utgifter, kan socialen i sin tur då begära att pappan till barnet (skilt par) ska börja betala underhållsstöd och använda detta som ett ultimatum för fortsatt stöd?

Alltså, Om det inte föreligger någon tvist emellan föräldrarna och man på egen hand kommer överens om ett belopp som pappan ska betala genom ett skrivet avtal, kan då socialen gå in som en tredje part och be försäkringskassan att betala ett utfyllnadsbelopp (oavsett mammans godkännande), eller måste detta göras av mamman själv?

Har ni barnet 50% var så ska det inte betalas ut nån underhållsbidrag.
Citera
2024-06-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Har ni barnet 50% var så ska det inte betalas ut nån underhållsbidrag.

Glömde säga att barnet bor i princip uteslutande hos mamman, därav. Har du någon koll på det andra som jag undrade över?
Citera
2024-06-11, 09:20
Medlem
Då ska du betala fullt underhållsstöd
Citera
2024-06-11, 09:25
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Glömde säga att barnet bor i princip uteslutande hos mamman, därav. Har du någon koll på det andra som jag undrade över?

Det finns vad jag vet ett minimumbelopp som du ska betala då, allt över det är nåt som kallades för "lyxbelopp" förr. Kolla med försäkringskassan hur mycket ett underhållsbelopp är på, sen kan du själv betala till ditt ex varje månad. Skulle det bli problem framöver av nån anledning så kan du låta försäkringskassan ta över utbetalningarna. Socialen har jag aldrig haft nåt att göra med, men det är möjligt att de kan hjälpa till ekonomiskt om det inte räcker till. Underhållet ska för övrigt gå till att täcka behovet hos barnet, inte till att betala hennes utgifter.
Citera
2024-06-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Det finns vad jag vet ett minimumbelopp som du ska betala då, allt över det är nåt som kallades för "lyxbelopp" förr. Kolla med försäkringskassan hur mycket ett underhållsbelopp är på, sen kan du själv betala till ditt ex varje månad. Skulle det bli problem framöver av nån anledning så kan du låta försäkringskassan ta över utbetalningarna. Socialen har jag aldrig haft nåt att göra med, men det är möjligt att de kan hjälpa till ekonomiskt om det inte räcker till. Underhållet ska för övrigt gå till att täcka behovet hos barnet, inte till att betala hennes utgifter.

Jo men frågan var just om socialen kan gå in som en medlare och börja utkräva pengar med försäkringskassans hjälp?
Citera
2024-06-11, 09:57
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Jo men frågan var just om socialen kan gå in som en medlare och börja utkräva pengar med försäkringskassans hjälp?

Nej .. Det är FK´s uppdrag .
Citera
2024-06-11, 13:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, men de kan låta bli att betala ut den delen som du egentligen skulle betala via F-kassan.
Så mamman har inget val om hon vill ha pengar, hon skall söka både bostadsbidrag och underhållsbidrag i första hand.
Citera
2024-06-11, 17:44
Medlem
PappaTribes avatar
Ni ska själva komma överens om vilken summa som skall betalas ut, uträkningar kan göras på FK, eller ansöka om Underhållsstöd och då är det ca 1600-2200 per barn beroende på ålder.

Själv tänker jag väl att du ska ta tag i livet och vara där för ditt/dina barn.
Citera
2024-06-11, 17:46
Avstängd
Ja.
Citera
2024-06-11, 17:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Nej .. Det är FK´s uppdrag .
Fast socialtjänsten behöver inte gå in och täcka upp för vad som ligger inom försäkringskassans uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in