2024-06-10, 21:41
Medlem
Undrar om någon har haft liknande problem med symaskiner som låser sig. Handhjul har låst sig helt, går inte att vrida på den. Någon som kan sådant?
Senast redigerad av Lavendeldoft 2024-06-10 kl. 22:04.
Citera
2024-06-10, 22:00
Medlem
Jag har ingen Brother men jag hittade i alla fall servicemanualen på https://www.manualslib.com/manual/2953213/Brother-Vx-Series.html
Citera
2024-06-10, 22:05
Medlem
Tack ska kolla upp det
Citera
2024-06-10, 22:16
Medlem
sommarlovs avatar
Trådrester vid underspolen?
Citera
2024-06-10, 22:21
Medlem
Det har vi kollat. Jag har torkat rent och oljat in. Är en gammal symaskin från svärmor. Funkade bra hela kvällen sen la den bara av. Axeln är helt stum.
Citera
2024-06-11, 10:51
Medlem
isgetens avatar
Du får öppna upp den så ser du rätt fort vad som tar emot. Kan även vara motorn som fastnat.
Citera
2024-06-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Trådrester vid underspolen?

Om den är lite elastisk och man kan dra fram och tillbaka den lite grand är det nog trådrester

Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Du får öppna upp den så ser du rätt fort vad som tar emot. Kan även vara motorn som fastnat.

Mootorn fastnat ?
Om motorn fastnat borde den gå runt pga att drivremmen slirar när du vrider den.

Det vanligaste är ju trådrester runt underspolen, men för övrigt finns det en massa axlar och rörliga maniker i en symaskin och det är inte så lätt att hitta. Du får tala om för oss vad problemet var för något om du hittar det.
Citera
2024-06-11, 17:28
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Om den är lite elastisk och man kan dra fram och tillbaka den lite grand är det nog trådrester

Mootorn fastnat ?
Om motorn fastnat borde den gå runt pga att drivremmen slirar när du vrider den.

Det vanligaste är ju trådrester runt underspolen, men för övrigt finns det en massa axlar och rörliga maniker i en symaskin och det är inte så lätt att hitta. Du får tala om för oss vad problemet var för något om du hittar det.

Ne. Någon kolbit kan ha hamnat på tvären eller liknande och låser motorn. Jag sitter faktiskt och tittar rakt in i en huskvarna 2000 samtidigt som jag skriver detta. Ska byta kondensator vid motorn
Citera
2024-06-12, 07:34
Medlem
Har öppnat upp hela symaskinen och kollat och kan inte finna något
Motorn går att vrida runt om man lossar på spärren på handhjulet, men axeln är helt stum
Ska se senare i kväll om den funkar igen. Läste någonstans att den kan bli överhettad och man ska vänta någon dag och testa på nytt.
Har fått köpt en ny symaskin nu ialf . Var en gammal symaskin vi hade så kanske lika bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in