2024-06-09, 23:24
Medlem
Vandoes avatar
El salvador är det mest Pro-krypto landet i världen för tillfället, president Nayib Bukele har till och med gjort bitcoin till en officiell valuta i landet. Det är även 0 skatt på investeringar av kryptovaluta i landet.

Någon som varit där som kan dela med sig lite hur det är i landet?
Citera
2024-06-10, 00:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandoe

Polisen har infört nolltollerans och gripit väldigt mycket kriminella. Det går numera vistas på gatorna utomhus utan att riskera utsättas för brott i tid och otid. El Salvador är betydligt säkrare nu. Fulla personer som är lite stökiga på gatan, tar polisen hand om.
Citera
2024-06-10, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Polisen har infört nolltollerans och gripit väldigt mycket kriminella. Det går numera vistas på gatorna utomhus utan att riskera utsättas för brott i tid och otid. El Salvador är betydligt säkrare nu. Fulla personer som är lite stökiga på gatan, tar polisen hand om.
Så säkrare än Sverige, är det såpass numera?
Citera
2024-06-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Så säkrare än Sverige, är det såpass numera?

Om siffran som nämns i följande intervju stämmer, så är mordfrekvensen i dag nere på en nivå som är jämförlig med Sveriges:

https://tuckercarlson.com/bukele

Han anger siffran två mord per hundra tusen invånare och år, vill jag minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Vandoe
El salvador är det mest Pro-krypto landet i världen för tillfället, president Nayib Bukele har till och med gjort bitcoin till en officiell valuta i landet. Det är även 0 skatt på investeringar av kryptovaluta i landet.

Notera att El Salvador är ett bra land för den som äger bitcoin, som är landets lagliga pengar vid sidan av USD. Vad gäller krypto i allmänhet tror jag inte att El Salvador är bättre än andra länder.

Jag har inte varit där men kommer troligen att göra ett besök någon gång snart.
Citera
2024-06-10, 22:06
Medlem
deddds avatar
Verkar inte vara så vanligt som betalmedel där tyvärr.
Såg någon youtube-"dokumentär" där de besökte något område som kallades "crypto-beach" eller "bitcoin-beach" i El Salvador - och till och med där nekade de flesta bitcoin som betalning. Verkade vara en ganska unbiast resevloggar/crypto-användare, tyvärr hittar jag den inte nu.

Det är egentligen bara det klippet jag baserar det på dock.

Men med allt annat toleransen innebär, så blir det ju väldigt enkelt att använda sina bitcoin för att leva om man nu blivit rik på bitcoin, men med annan valuta som mellanhand.

Landet i övrigt vet jag inte mycket om mer än att de gått från mordtätaste i världen till mordglesaste i latinamerika på bara några år under nya ledningen med president Nayib Bukele.
Men sådana stora ändringar får man ju ta i beaktning: Vad händer om Bukele sätts av. Vad händer om Bukele inte sätts av, dvs blir diktator. Om man nu planerar att leva resten av livet där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in