2024-06-09, 21:21
Medlem
Jag har en villa med TROLIGT försäljningsvärde på cirka 16000000
Jag ärvde halva huset 1999,och köpte ut min bror omkring 2002 för 1500000
efter en värdering av mäklare
Mina/våra föräldrar köpte huset 1965 för runt 400000,och min familj har fn ett lån på 1400000 på huset
som vi nu endast betalar ränta på,och ingen amortering

Går i funderingarna att inför kommande pensionering kanske sälja huset och har sökt lite på nätet om hur mkt som går i skatt!

Vet inte vart jag ska vända mig riktigt,och jag/vi har inget bestämt om och när vi ska sälja eller bo kvar ett par år till,men så som allt är runt omkring i världen är det lockande att "bryta upp"!

Tacksam för nån som har koll,och tar gärna emot tips mm
Citera
2024-06-09, 22:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverfisken1964
Jag ärvde halva huset 1999,och köpte ut min bror omkring 2002 för 1500000 efter en värdering av mäklare.
Nu ska jag försöka hålla tungan rätt i mun. Men låt oss säga att du får 16 miljoner för huset. Ditt teoretiska anskaffningsvärde blir nu hälften av vad dina föräldrar betalade på sextiotalet, dvs 200 000:- plus den summa som du betalade till din bror 2002, dvs 1,5 miljoner. Alltså ett totalt anskaffningsvärde på 1,7 miljoner. Du måste betala skatt på vinsten på 14,3 miljoner. Skatten ligger på 22 procent vilket i slutändan kommer ge dig 12,8 miljoner i handen.

Sedan är detta en sanning med modifikation eftersom du kommer kunna ta upp utgifter som du haft på huset (exempelvis ett nytt tak, bergvärmepumpen etc) och detta minskar din skatt. Men du ska ju också betala en mäklare. Men mellan tummen och pekfingret talar vi om 12-13 miljoner.

Men allt detta kommer en mäklare med glädje hjälpa dig att beräkna mer exakt.
Citera
2024-06-09, 22:06
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Mina/våra föräldrar köpte huset 1965 för runt 400000,och min familj har fn ett lån på 1400000 på huset

Går i funderingarna att inför kommande pensionering kanske sälja huset och har sökt lite på nätet om hur mkt som går i skatt!

Vet inte vart jag ska vända mig riktigt,och jag/vi har inget bestämt om och när vi ska sälja eller bo kvar ett par år till,men så som allt är runt omkring i världen är det lockande att "bryta upp"!

Så du äger hela huset?
Då är det skatt 22 % på vinsten.

Du tar det ursprungliga anskaffningsvärdet (400 000) och sedan adderar du vad du köpte ut din bror för. 1 500 000 + 400 000 = 1,9 miljoner anskaffningsvärde.

All eventuell vinst utöver det skattar du 22% på.

Säljer du för 3 Miljoner därefter så är det 22 % skatt på 1,1 miljoner.
Citera
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Skulle posta i juridik för att vara 100%

Men enligt skv

https://skatteverket.se/privat/fasti...860bc5131.html

Så bör du betala mellan 3-5miljoner i skatt beroende på renoveringar och övriga kostnader. Om huset säljs för 16mille.
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Man kan faktiskt fråga skatteverket och få mer exakt svar från dem.

Men i princip kommer du om du får sålt huset för 16 miljoner efter avgifter (mäklare etc) få en vinst på 7.8 miljoner för den halva du ärvde och 6.5 miljoner för den delen du köpte loss från din bror. Din bror har redan betalat reavinstskatt på de 1.3 milj han hade som reavinst. Dvs vinsten blir ca 14,3 miljoner och reavinstskatten är ca 22% så skatten blir ungefär 3.1 miljoner och man får då kvar ca 11.2 miljoner. Så efter att lånen är återbetalade så får man nästan 10 miljoner kvar.
Citera
2024-06-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Sedan är detta en sanning med modifikation eftersom du kommer kunna ta upp utgifter som du haft på huset (exempelvis ett nytt tak, bergvärmepumpen etc) och detta minskar din skatt.
Bara kvitton som är mindre än 5 år gamla kan användas för avdrag.
Citera
2024-06-09, 22:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

Det är inte ovanligt att man renoverar huset för ett par miljoner just i syfte att få upp värdet vid försäljning. Man måste bara se till att huset säljs inom fem år från att man börjat renoveringarna.
Citera
2024-06-09, 22:20
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

Kostnader för om-, till- och nybyggnation är 100% avdragsgilla oavsett när de är gjorda. Däremot är kostnader för renovering enbart avdragsgilla i fem år.

Källa: Skatteverket
Citera
2024-06-10, 01:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Kostnader för om-, till- och nybyggnation är 100% avdragsgilla oavsett när de är gjorda. Däremot är kostnader för renovering enbart avdragsgilla i fem år.

Källa: Skatteverket

Det krävs dock att man kan uppvisa bygglovshandlingar. Ombyggnader som görs utan bygglov räknas oftast bara som renovering och då är det 5 år som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in