• 1
  • 2
2024-06-09, 16:54
Medlem
AldoRaines avatar
La ut en annons om köpes. En kille kontaktade och skickade bilder på en iphone 12 med nytt batteri. Jag erbjöd 1200kr, varan först pengarna sen. Inga problem fick jag till svar.

Vad är haken? Kan det vara någon skitkopia? Varför sälja en iphone 12 med nytt batteri för samma pris som en gammal iphone x, Känns inte helt 100
Senast redigerad av AldoRaine 2024-06-09 kl. 17:07.
Citera
2024-06-09, 17:37
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
La ut en annons om köpes. En kille kontaktade och skickade bilder på en iphone 12 med nytt batteri. Jag erbjöd 1200kr, varan först pengarna sen. Inga problem fick jag till svar.

Vad är haken? Kan det vara någon skitkopia? Varför sälja en iphone 12 med nytt batteri för samma pris som en gammal iphone x, Känns inte helt 100

Säg att ni ska göra affären med https://treddy.se/.
Köp inte om han inte går med på det.
Citera
2024-06-09, 17:46
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Säg att ni ska göra affären med https://treddy.se/.
Köp inte om han inte går med på det.

Varför ska jag använda treddy? Han säger att han kan skicka varan och få betalt sen. Borde innebära 0 risk för mig. Men någon känns lurt, varför sälja till underpris. Dessutom vill han skicka innan betalning.
Senast redigerad av AldoRaine 2024-06-09 kl. 17:55.
Citera
2024-06-09, 17:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Varför ska jag använda treddy? Han säger att han kan skicka varan och få betalt sen. Borde innebära 0 risk för mig. Men någon känns lurt, varför sälja till underpris. Dessutom vill skicka innan betalning.
Verkar vara lurigt detta.

Skulle tro att säljaren inte skickar något utan hade hoppas på att lura någon med förskottsbetalning
Citera
2024-06-09, 17:55
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Verkar vara lurigt detta.

Skulle tro att säljaren inte skickar något utan hade hoppas på att lura någon med förskottsbetalning

Skulle aldrig falla mig in att betala i förskott. Frågade om jag kunde möte upp honom trots att det är i annan stad. Inget svar…
Citera
2024-06-09, 18:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Skulle aldrig falla mig in att betala i förskott. Frågade om jag kunde möte upp honom trots att det är i annan stad. Inget svar…
Det är bra man ska aldrig betala i förskott.

Ska det skickas så ska det vara att köparen betalar vid uthämtade av paket.

Hahaha så han svarade inte 😆 lägg säljarens namn och uppgifter på minnet tills nästa gång du ser en annons
Citera
2024-06-09, 18:14
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tycker ändå att det låter imponerande att man kan skicka en telefon utan betalning till en okänd som till exempel till dig.
Det innebär att du inte har någonting att riskera. Du har möjlighet att pröva telefonen helt gratis. Om det är någonting som är fel på telefonen kan du bara skicka tillbaka telefonen eller hur.
Jag tycker inte att det känns konstigt överhuvudtaget.
Däremot känns det väldigt ovanligt att man skickar en telefon till en okänd som kostar 1200 även att det är billigt. Och vad har du liksom varit förlora.
Du behöver ju inte betala så att det är du som är vinnaren.
Citera
2024-06-09, 18:35
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker ändå att det låter imponerande att man kan skicka en telefon utan betalning till en okänd som till exempel till dig.
Det innebär att du inte har någonting att riskera. Du har möjlighet att pröva telefonen helt gratis. Om det är någonting som är fel på telefonen kan du bara skicka tillbaka telefonen eller hur.
Jag tycker inte att det känns konstigt överhuvudtaget.
Däremot känns det väldigt ovanligt att man skickar en telefon till en okänd som kostar 1200 även att det är billigt. Och vad har du liksom varit förlora.
Du behöver ju inte betala så att det är du som är vinnaren.

Så är det, men jag tror fortfarande att det är något lurt. Hans profil är ”tom” typ två vänner, ingen annan info. Varför sälja en mobil till underpris, dessutom skicka till en okänd person innan pengarna betalas
Citera
2024-06-09, 18:38
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Så är det, men jag tror fortfarande att det är något lurt. Hans profil är ”tom” typ två vänner, ingen annan info. Varför sälja en mobil till underpris, dessutom skicka till en okänd person innan pengarna betalas
Visst är det så att det är lite konstigt I dagens samhälle. Det kanske är så att killen har bra ekonomi och litar på någon. Om du känner att du är osäker så är det bättre att du hoppar över detta naturligtvis.
Om man inte har dina personuppgifter och bankkontonummer har du inget att riskera.
Jag kan inte heller förstå varför man kan skicka en telefon till en okänd.
Jag tror att 90 % inte skulle göra sådana saker. Idag är det väldigt svårt att lita på folk på internet man inte har träffat
Citera
2024-06-09, 20:32
Medlem
Citat:

Jaha, och vad är så problemet menar du…?
Antingen skiter du i hela saken, så är din noja över…
Eller så låter du han skicka varan, och när du får den så kan du ju testa att starta upp den och se om du kan installera den som din med ditt AppleID och allt, och funkar det så är det ju kalas och du kan skicka betalningen.
Och om det inte funkar så kan du påtala det för säljaren, skita i att betala och skicka tillvara varan när säljaren betalat returfrakten.
Citera
2024-06-09, 22:29
Medlem
Mr.Kukens avatar
Citat:

Utan att veta mer än vad du redan har avslöjat så skulle jag gissa att mobilen kan vara stulen eller liknande. Ingen i sitt rätt förstånd skulle sälja en iPhone 12 för 1200kr.

Du blir antagligen lurad på pengar eller så blir du en del i att tvätta den stulna mobilen till vita pengar för dem.
Citera
2024-06-09, 22:34
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kuken
Utan att veta mer än vad du redan har avslöjat så skulle jag gissa att mobilen kan vara stulen eller liknande. Ingen i sitt rätt förstånd skulle sälja en iPhone 12 för 1200kr.

Du blir antagligen lurad på pengar eller så blir du en del i att tvätta den stulna mobilen till vita pengar för dem.

Lurad på pengar blir jag inte, stulen kan den absolut vara. Men så är det med allt som säljs. Risken finns alltid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in