Citat:
Ursprungligen postat av
thextor
Men jag ogillar starkt att allting ska vara intervjuer och rapporter i nyhetsmedier och liknande. Dokument som tydligt visar allting som EU gör … och sedan skickar man ut mailet till organisationer som vidarebefordrar informationen. Ska vi skriva ett dokument? Känner du någon som skulle kunna göra det?
Enligt EU-erfarne jornalisten Ylva Nilsson är nästan all gränsöverskridande politisk frågor, redan hos EU.. Vill man ha fler frågor kvar i Sverige eller tillbaks till Sverige bör man rösta på AFS före kl 21 ikväll.
Annars JA jag håller med om att detta kan konkretiseras och förtydligas. Vi och alla EU-länder har ju 15-20 politikområden där den svenska regeringen har ministrar (jordbruk/livsmedel, arbetsmarknad, skatter, regionalpolitik, utrikespolitik, kriminal/justitie-området, industri, energi etc), men inom dessa politikområden kan ju delfrågor ligga antingen hos EU och lokalt i länderna .
Ja jag håller med. Man skulle kunna bygga upp en lång checklista över nuläget; dvs vilka delfrågor bestäms på EU-nivå och vilka på svensk nivå och vilka vi har svenska undantag för (t ex snus) baserat på information från regeringen och EU-websidor.