2024-06-09, 11:21
Medlem
Låt oss gå tillbaka 12 år och föreställa oss att du är en ukrainare som bor 2012. Jag undrar om någon förutspådde att det skulle bli krig i Ukraina 2024 och hundratusentals människor skulle dö.

Jag tittade på en YouTube-video med ukrainare som jublade inför EM 2012, och det gav mig gåshud att föreställa mig ett krig som bröt ut 10 år senare och hundratusentals människor dör.
Citera
2024-06-09, 11:23
Medlem
Klart dom gjorde, alla kan väl förutspå framtiden. Kan inte du det?
Citera
2024-06-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av article
Låt oss gå tillbaka 12 år och föreställa oss att du är en ukrainare som bor 2012. Jag undrar om någon förutspådde att det skulle bli krig i Ukraina 2024 och hundratusentals människor skulle dö.

Jag tittade på en YouTube-video med ukrainare som jublade inför EM 2012, och det gav mig gåshud att föreställa mig ett krig som bröt ut 10 år senare och hundratusentals människor dör.

Wayback machine har en sammanfattning av Putins program från det ryska valet 2012:
Citat:
The latest publication also did not open America in every sense of the word. Putin admitted that our relations with this country are far from ideal, although they cannot be called bad. Putin also voiced another obvious postulate. Russia has to be strong militarily to be respected in the United States. It is noteworthy that Putin does not put America and Western Europe on the same level. On the contrary, he is confident that the idea of ​​a pan-European home is not absurd and that it can be implemented. That is, Putin sees European powers, first of all, as allies with whom he can resist the dictatorship of the United States. In turn, economic benefits can force European leaders to be friends with Russia, the prime minister believes. Indeed, the northern and southern streams are a good motivation for friendship with Russia.
https://web.archive.org/web/20120305193507/http://neprussia.ru/news/maximum/1170

Jag tolkar det som om putin då trodde att NorthStream skulle försäkra honom om att Merkel och Västeuropa i största allmänhet skulle acceptera ryssland som en stormakt och inte blanda sig i "interna angelägenheter" som till exempel ockupationen av Krim.
Och putin hade rätt i det.
Citera
2024-06-09, 11:42
Medlem
maxatdunders avatar
Faktiskt när Krim blev ockuperat så hade jag en Ukrainsk kompis som sa att det skulle bli fullskaligt krig men inget jag tog seriöst då och tyckte nog hon överdrev. Visserligen var jag rätt ung då.
Citera
2024-06-09, 11:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av article

Faktum är att kriget började redan 2014, som du kanske minns.
Citera
2024-06-09, 16:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Faktum är att kriget började redan 2014, som du kanske minns.

Så är det så med största sannolikhet fanns det personer 2012 som såg att ryssen skulle komma då krig inte är något som händer från ena dagen till den andra.
Citera
2024-06-09, 18:10
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=NPtBkw5uD-0&t=1400s

" knew Ukraine was a red line"
(Rfk jr på lex friedman podcast)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem