2024-06-08, 21:40
Medlem
Väskan stod packad och biljetterna var bokade – trodde Sofia, 23.
I sökandet efter en vän att resa med blev hon blåst på 29 000 kronor.
Hon är en av elva unga tjejer som alla blivit bedragna av samma person. En kvinna i 20-årsåldern som lyckats lura till sig närmare 150 000 kr.
– Det är en stor sorg. Hur är man skapt för att bygga upp tillit och sedan utnyttja någon på det här sättet, säger Sofia.

Samtliga namn som nämns är fingerade – personerna heter egentligen något annat.
De har drömt om vita stränder, sol och bad. Alptoppar, skidåkning och festande. Äventyr, glädje och ny vänskap.
Men ingen av dem har kommit iväg på sina resor och alla har blivit lurade genom samma tillvägagångssätt.
– Hon skrev privat till mig i stället för i Facebookinlägget som jag lade ut i ”Resekompisar”. Hon var väldigt på och skickade Tiktok-videos på restips och sevärdheter. Men jag uppfattande det mest bara som att hon var väldigt taggad, säger Cecilia.

Källa Aftonbladet

Vem är resekompisen?
Citera
2024-06-08, 21:54
Medlem
Kapten-Kepss avatar
En ny idiot föds varje sekund.

Dyr läxa.
Citera
2024-06-08, 22:12
Medlem
Nyfiken på hur dett har gått till. Han denna mystiska kvinna sagt "skicka X antal kronor så fixar jag allt, sen ses vi på flygplatsen."? Är det så simpelt? För det är verkligen inte något man gör om man har lite sunt förnuft. Har de träffat människan åtminstone eller bara pratat online?
Citera
2024-06-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Nyfiken på hur dett har gått till. Han denna mystiska kvinna sagt "skicka X antal kronor så fixar jag allt, sen ses vi på flygplatsen."? Är det så simpelt? För det är verkligen inte något man gör om man har lite sunt förnuft. Har de träffat människan åtminstone eller bara pratat online?

Att skicka en krona till en person man aldrig träffat förut är ett mysterium
Citera
2024-06-08, 22:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Tydligen räcker det inte med att omyndigförklara alla pensionärer så de inte ska bli avlurade sina pengar. Vi måste också sätta alla unga under förmyndare, för de kan också bli lurade. Tydligen får man bara ett smalt fönster i medelåldern där man själv är betrodd att sköta sina egna pengar.
Citera
2024-06-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious

Enligt artikeln i ab har de fikat osv. ”Jag har träffat henne, hon har pekat ut var hon bor och jag kan hennes personuppgifter. Jag tänkte, varför skulle hon bedra mig när jag har all denna informationen om henne?”
Citera
2024-06-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fysik34
Väskan stod packad och biljetterna var bokade – trodde Sofia, 23.
I sökandet efter en vän att resa med blev hon blåst på 29 000 kronor.
Hon är en av elva unga tjejer som alla blivit bedragna av samma person. En kvinna i 20-årsåldern som lyckats lura till sig närmare 150 000 kr.
– Det är en stor sorg. Hur är man skapt för att bygga upp tillit och sedan utnyttja någon på det här sättet, säger Sofia.

Samtliga namn som nämns är fingerade – personerna heter egentligen något annat.
De har drömt om vita stränder, sol och bad. Alptoppar, skidåkning och festande. Äventyr, glädje och ny vänskap.
Men ingen av dem har kommit iväg på sina resor och alla har blivit lurade genom samma tillvägagångssätt.
– Hon skrev privat till mig i stället för i Facebookinlägget som jag lade ut i ”Resekompisar”. Hon var väldigt på och skickade Tiktok-videos på restips och sevärdheter. Men jag uppfattande det mest bara som att hon var väldigt taggad, säger Cecilia.

Källa Aftonbladet

Vem är resekompisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Alopexlagopus
Enligt artikeln i ab har de fikat osv. ”Jag har träffat henne, hon har pekat ut var hon bor och jag kan hennes personuppgifter. Jag tänkte, varför skulle hon bedra mig när jag har all denna informationen om henne?”

Verkar som att TS valde att medvetet utelämna den lilla detaljen och även inte länka själva artikeln. Om det nu är så att de åtminstone träffats är det än mer konstigt men skulle fortfarande inte anförtro en nyligen bekant med 30k, oavsett vad hen lovat mig.
Citera
2024-06-08, 23:45
Medlem
tigerrakets avatar
Har alltid undrat om dessa som gör sånt här. Vad förväntar dem sig? Du lurar flera personer, de skickar pengarna till dig, alla bevis finns.
Citera
2024-06-08, 23:55
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Har alltid undrat om dessa som gör sånt här. Vad förväntar dem sig? Du lurar flera personer, de skickar pengarna till dig, alla bevis finns.

Snabba pengar och dom behöver inte bry sig om några större konsekvenser
Citera
2024-06-08, 23:57
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Tydligen räcker det inte med att omyndigförklara alla pensionärer så de inte ska bli avlurade sina pengar. Vi måste också sätta alla unga under förmyndare, för de kan också bli lurade. Tydligen får man bara ett smalt fönster i medelåldern där man själv är betrodd att sköta sina egna pengar.

Snart kommer det väl klagomål på att det är bankens fel och att säkerheten är för låg så man kan bli lurad 😄
Citera
2024-06-08, 23:59
Medlem
Masingas avatar
Rätt åt henne faktiskt. Hur kan man vara så jävla dum Låt det bli en läxa att människor är falska.
Citera
2024-06-08, 23:59
Medlem
Inte lätt när tjejer söker influencerliv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in