Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Han har onekligen en poäng i att alltför rigida paragrafryttare kan missa både sina egna önskemål och det bästa för samhället. Men hur kommer man till rätta med det? Att t.ex utvisa endast de som inte uppfyller kriterierna för asyl har ju lett till att vi utvisar mängder av ambitiösa kloka människor men behåller en massa gangsters - men skulle det bli bättre om de ansvariga gick ”på känsla”? Att vissa fastnar i den byråkratiska saxen och kanske får riva ett hus de byggt för nära tomtgränsen är förstås beklagligt om inte ens grannarna bryr sig - men hur blir det när friggeboden ifråga döljer sikten för en bilist som kommer runt kurvan och kör ihjäl ett barn på väg till skolan?
Jag säger inre att Mats har vare sig rätt eller fel eller att jag på det stora hela ens vet vad han säger - men världen är kanske inte helt svartvit…
Motsatsen till de som inte följer reglerna är ju de som följer reglerna - varför skulle de kallas konspirationsteoretiker?
Jag förstår inte ens frågan - vad i hela friden menar du? Ta ansvar för vad?
Vad menar du med ”tänka fritt”?
Ett där vi alla tillsammans diskuterar hur vi ska gå framåt - med respekt för att andra kanske inte delar mina åsikter.
Det är väl poängen med frågeställningarna, de växer väl i takt med nya regler, lagar och normer och alla blir då lika förvillade.
Var går gränsen för att det ska fungera med växande regelverk ?
T.ex.
Fundera på det när du promenerar på stan, du möter fotgängare,cyklister,elskotrar, hundar och bilister. Försök att sätta regler till dem och de följer de.
Urbanisering gör att städerna växer, men kommunen har inte planerat in tillväxten och de olika transportmedlen.
Ytan är bebyggd och begränsad. Nu ska man stävja problemet, men vem ska ha rätten / förturen att vistas på gator och trottoarerna, vem ska regleras och följa dem, att man går på vänster eller höger sida, eller ska det vara oreglerad yta och vilka transportmedel får vistas där osv,.
Allt detta sker på alla områden, och vem kan hålla koll på alla reglerna till slut ?
Svar på din första fråga blir att du läser den en gång till.
- "Motsatsen till de som inte följer reglerna är ju de som följer reglerna - varför skulle de kallas konspirationsteoretiker? "
Är Citat ( Motsatsen till de som inte följer normerna blir uteslutna och får väl då epitetet konpirationsteoretiker antar jag.)