• 1
  • 2
2024-06-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Om man installerar Linux:
Kan man lägga det "över" Windows men ändå få sina befintliga filer / program (SketchUp t.ex) att fungera?

Din bästa lösning, och det finns andra, men nu utgår jag från lättast och säkrast att fungera i framtiden, så är det att rädda filerna så länge på någon annan disk. Formatera om datorn och lägga in Linux, och sedan ladda in filerna igen. Sketchup kan vara möjligt att få igång, jag har själv fått det, men det är många år sedan, och det finns inte native till Linux.

Men det skulle inte vara möjligt att använda något alternativt CAD istället som finns native??
Citera
2024-06-07, 00:11
Medlem
grejigabosses avatar
En sak är säker och det är att din befintliga hårddisk håller på att ge sig. Första symptomet blir att någonting blir trögt eller att utforskaren inte går att öppna. Hade du haft en ny hårddisk kunde man istället anta problem med windows, men detta är en varningsklocka att ta på allvar.

Skapa en bootbar USB med Linux Mint (ja det är den du ska gå för)
Köp en ny SSD, plocka ur den gamla disken och sätt i den nya.
Installera Linux Mint
Köp en hårddisk-docka och plocka ut dina viktiga filer en gång för alla.

Jobbade tidigare bland annat med att rädda data från folks hårddiskar och det är standard att dom börjar gå sönder efter 10 år. Gamla mekaniska 2.5" diskar är inte att skoja med idag 2024.
Citera
2024-06-07, 02:38
Medlem
ska man behålla windows 11 eller kan man byta ut det mot linux och om det går är det en bra ide?
Citera
2024-06-07, 02:47
Citat:
Ursprungligen postat av Brainstorming3.0
ska man behålla windows 11 eller kan man byta ut det mot linux och om det går är det en bra ide?
Hur långt är ett snöre?

Finns massor av personer som kör enbart Linux. Jag är en av dem. Varför vill du byta?
Citera
2024-06-07, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur långt är ett snöre?

Finns massor av personer som kör enbart Linux. Jag är en av dem. Varför vill du byta?

vill lära mig använda hacking verktyg vet att de finns virtuella vägen också kanske det är bättre? kalix linus? eller vad det nu heter
Citera
2024-06-07, 07:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
En sak är säker och det är att din befintliga hårddisk håller på att ge sig. Första symptomet blir att någonting blir trögt eller att utforskaren inte går att öppna. Hade du haft en ny hårddisk kunde man istället anta problem med windows, men detta är en varningsklocka att ta på allvar.

Skapa en bootbar USB med Linux Mint (ja det är den du ska gå för)
Köp en ny SSD, plocka ur den gamla disken och sätt i den nya.
Installera Linux Mint
Köp en hårddisk-docka och plocka ut dina viktiga filer en gång för alla.

Jobbade tidigare bland annat med att rädda data från folks hårddiskar och det är standard att dom börjar gå sönder efter 10 år. Gamla mekaniska 2.5" diskar är inte att skoja med idag 2024.

Vad är det som gör att en hårddisk pajjar?
Kan man förebygga det pns?
Jag rensar ut "skräp" mha CCleaner efter varje gång jag använt datorn, men det kanske inte är till någon nytta (annat än att utrymmet på hårddisken inte börjar ta slut)?
Citera
2024-06-07, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brainstorming3.0
vill lära mig använda hacking verktyg vet att de finns virtuella vägen också kanske det är bättre? kalix linus? eller vad det nu heter
Kali linux är det. Har inte pillat med det själv men vet vad det är. Höll på med linux för ca 10 år sen. Hade en trött pc som fick nytt liv med linux. Jag körde det via minneskort i pcn.
Citera
2024-06-07, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsRight
Hej på Er alla i värmen,

Har en "bärbar" Acer Apire 8943G tillverkad år 2010 med 17 tums skärm och Windows 7. Utforskaren har slutat att fungera så kopiering av filer funkar inte. I övrigt toppen dator med briljant skärm.

Så till min fråga. Var hittar jag info hur man byter till Linux. Tackar på förhand!
Den här sidan är ett mekka att kolla på
https://distrowatch.com/ den har det mesta om linux.
Citera
2024-06-07, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Den här sidan är ett mekka att kolla på
https://distrowatch.com/ den har det mesta om linux.
Ett tips är Emmabuntus för den har ett ton med program ifrån grunden.
Citera
2024-06-07, 09:17
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vad är det som gör att en hårddisk pajjar?
Kan man förebygga det pns?

All elektronik går förr eller senare sönder (se det som en naturlag) men när det kommer till mekaniska hårddiskar så är en mycket sannolik källa till haveri det faktum att det är en mekanisk disk som snurrar runt på högt varvtal hela tiden maskinen är på (eller i varje fall när den är aktiv).

Det går inte att förebygga men man kan möjligtvis fördröja haveriet genom att låta disken och/eller datorn gå i sleep (om det är möjigt) när den inte används och man kan också se till att ha tillräckligt bra kylning i maskinen för att undvika onödigt åldrande av komponenter pga värme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in