2024-06-06, 22:20
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ingen åldersgräns. Gäller alla.

Öppettider
Vardagar: stängt
Helger: stängt

Thailand släppte det fritt att sälja men 18 månader efter så förbjöds det igen.
Var där i februari i år och såg hur det användes. De som körde turister med longtail båtar som rökte både före och under färd. NEJ NEJ NEJ galet.

Vi ska inte ha en drogpåverkad befolkning.

Som du märker så handlar det här ju inte om att "släppa någonting fritt", tvärtom. Det handlar om att det vore en bra idé för oss att börja reglera cannabis genom att börja sälja det på monopol.

Idag är cannabis rätt "fritt" i Sverige. Det är rena vilda västern. Det säljs överallt till vem som helst utan några som helst kontroller på någonting.
Citera
2024-06-06, 22:39
Medlem
Mjälls avatar
Jag vill att detta Systembolag verkar för en god folkhälsa och minimerar inslag av vidrigt snobberi genom att upplysa och utbilda om det aktiva ämnet THC:s överordnade betydelse och om de olika myter som finns gällande övriga ämnens påstådda förmåga att "modifiera ruset".

Detta snobberi borde visserligen minska kraftigt redan av själva legaliseringen men jag tänker att man bör ta chansen att göra en viktig insats här även om det riskerar att radikalisera en liten grupp. Jag tänker också att man kan tillvarata denna grupp genom att utöver droger legalisera gladiatorspel, dvs dödsmatcher i underhållningssyfte. Där kan folk som tror att man blir olika hög beroende på om gräset smakar melon eller tall slåss till döden mot folk som är arbetslösa f.d beknare och publiken kan sitta höga och kolla, det vore en dröm av ganska hög kaliber.
Citera
2024-06-06, 22:46
Medlem
GeleZachas avatar
Kan väl tycka 18-års gräns för under en viss thc-mängd, annars 20 eller 21.

Tills det har blivit lika "normalt" som alkohol tror jag dessvärre att en mängdgräns på kanske 20 gram i månaden per person behöver införas (för att motverka vidareförsäljning).

Marknadsföring? Restriktivt, som med alkohol.
Citera
2024-06-06, 22:48
Medlem
Samma som med spriten fast bakom disk så inte mongon går å snor i butiken. Begränsa till säg 10-15g i veckan så utköp inte blir lika attraktivt om du själv på fredag måste be polaren fixa åt dig, för att fjortis-lotta lovade en avsugning om du köpte ut som du sen inte fick.
Citera
2024-06-06, 22:48
Avslutad
dream on, punders
Citera
2024-06-06, 22:49
Medlem
Mjälls avatar
Jag kom på en till idé, som är nära förknippad med de idéer jag redogjorde för i mitt tidigare inlägg.

Man kan koppla ihop det här Systembolaget för Cannabis med de här Gladiatorspelen för drogens tragiska offer genom att sagda Systembolag arrangerar eller sponsrar sagda Gladiatorspel!
Citera
2024-06-06, 22:49
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
dream on, punders

"Men pundare är ju folk som tar amfetamin, kan du inget eller din jävla löuser"
Citera
2024-06-06, 22:50
Medlem
Det ska säljas på coffee shops som alkohol sälja på barer.

Det dka finnas på systembolag som alkohol finns.

Ålderesgränsen ska vara densamma som alkohol.

Man ska kunna odla hemma och ge som present till vännrr utan problem.
Citera
2024-06-06, 22:56
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knackihacken
Samma som med spriten fast bakom disk så inte mongon går å snor i butiken. Begränsa till säg 10-15g i veckan så utköp inte blir lika attraktivt om du själv på fredag måste be polaren fixa åt dig, för att fjortis-lotta lovade en avsugning om du köpte ut som du sen inte fick.

Varför anser du att Systembolaget för Cannabis ska sälja massa olika "sorters" Cannabis från hela världen och tramsa om olika smaker, när detta helt går emot plantans själ - som istället förordar en pragmatisk och ödmjuk inställning där man tar det mest lokalproducerade därför att man håller sig för god för fåfänga strävanden i alla livets arenor.
Citera
2024-06-06, 23:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Men det har vi ju, i form av alkohol. Tusen gånger skadligare än cannabis. Det är bra om folk röker mer, då kanske dom dricker mindre.

Sedan är dom personerna du pratar om turister i Thailand. Tror du dom beter sig sådär hemma? Sedan är jag rätt så säker på att dom supit oxå så hade dom inte rökt kanske dom supit mer och det kunde ha slutat illa.

Det måste vara privata aktörer på marknaden. Bättre med små mysiga caféer man kan sitta och fika. Staten skulle aldrig få till det eftersom våra politiker aldrig forskat i ämnet. Men alkohol är helt okej anser dom. En i synnerhet tungt och skadlig drog. Skulle absolut inte bli laglig idag. Snacka om att leva i en masspsykos att alkoholen skulle vara mindre skadlig och ge ett mildare rus än "knark".

Cannabis ger ett lugn och man blir lite flummig och mysig i någon timme, sedan går det över. Sprit? Du snackar om att pundare är äckliga men hur jobbiga är inte packade människor? Du är helt störd.
Turister???
De som kör longtail båtar är knappast turister.
Inte faen vill man ha knarkande busschaufförer här i Sverige som gör likadant.
Kan lova att jag aldrig känt doften av cannabis före jag träffat på det i Thailand.
Vi ska inte ha sådan skit i Sverige.
De i Thailand såg hur det gick och förbjöd det igen.
Vi borde vara klokare och aldrig tillåta det.
Citera
2024-06-06, 23:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Som du märker så handlar det här ju inte om att "släppa någonting fritt", tvärtom. Det handlar om att det vore en bra idé för oss att börja reglera cannabis genom att börja sälja det på monopol.

Idag är cannabis rätt "fritt" i Sverige. Det är rena vilda västern. Det säljs överallt till vem som helst utan några som helst kontroller på någonting.
Jag har dock aldrig stött på någon som vill sälja knark till mig.
Är jäkligt negativ till sådant då det är inkomster för kriminalitet.
Är du en som bidrar till deras inkomster?
Citera
2024-06-07, 00:27
Medlem
Man blir trögtänkt och riskerar - drabbas av psykos om man går på cannabis.

Men ni som röker på har förstås aldrig träffat någon som råkat ut för det.,. bla bla bla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in