2024-06-06, 15:11
Medlem
Är det någon som har haft en längre fundering över detta?

Intuitivt kan nog de flesta som röker cannabis hålla med om att det borde vara lagligt. Men i vilken form?

De som dricker alkohol kan nog tycka att det vore skönt att kunna köpa vin och starköl på ICA klockan 21:00 en fredag. Och detta kommer nog införas förr eller senare.

Men när det kommer till cannabis, så är det nog inte rimligt att försäljning kommer att ske på det viset. Systembolaget i sig kan nog användas som ett slagträ för en mer rimlig cannabispolitik. Man kan säga ”gör för cannabis vad som fungerar för alkohol.” Men om alkohol börjar säljas i andra butiker, då har man inte ett konkret exempel att jämföra med, och då blir det mer svävande.

Jag skulle gärna vilja se mer genomtänkta konkreta förslag på ett Systembolag för cannabis.

Åldersgräns?

Mängd av cannabis man får köpa?

Marknadsföring?

Sortiment?

Öppettider?

Vad mer tycker ni man kan säga rent konkret om saken för att göra det mer rimligt i folks ögon?

Det är lite som när lagar ska gå igenom i riksdagen. Lagen måste in och bearbetas i systemet genom utskott och sakkunniga. Bara för att viljan finns, så innebär det inte att det går igenom. Saker och ting i den här världen måste vara detaljerade och anpassas efter verklighet. Så länge man är svävande med det, kommer ingenting att hända.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2024-06-06 kl. 15:14.
Citera
2024-06-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Åldersgräns?

Marknadsföring?

Sortiment?

Öppettider?

Vad mer tycker ni man kan säga rent konkret om saken för att göra det mer rimligt i folks ögon?

Det är lite som när lagar ska gå igenom i riksdagen. Lagen måste in och bearbetas i systemet genom utskott och sakkunniga. Bara för att viljan finns, så innebär det inte att det går igenom. Saker och ting i den här världen måste vara detaljerade och anpassas efter verklighet. Så länge man är svävande med det, kommer ingenting att hända.
Åldersgräns 21 år hade jag tyckt varit lämpligt.
10-15 gram kanske?
Marknadsföring sedvanlig. Dvs konkurrera med hjälp av pris, kvalitet öppettider, kundupplevelse.
Sortiment så stort som möjligt. Edibles, kapslar, vapes etc som komplement till rökat.
De öppettider som ägarna vill ha.
Citera
2024-06-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
10-15 gram kanske?
Marknadsföring sedvanlig. Dvs konkurrera med hjälp av pris, kvalitet öppettider, kundupplevelse.
Sortiment så stort som möjligt. Edibles, kapslar, vapes etc som komplement till rökat.

Det verkar som att du vill ha det i privat regi. Om det är statligt skött så har jag den spaningen att det ger mer legitimitet i svenskens ögon. Vi tror ju mycket på regleringar och att staten är en god aktör när det kommer till det mesta. Jag tror att det är bättre att till en början vädja till svenskens auktoritetstro. Sedan i förlängningen kanske det kan öppna upp sig mer, och att privata alternativ kan ta över.
Citera
2024-06-06, 15:55
Medlem
En fördel med Systembolaget är att de har ett fantastiskt sortiment. Om de inte har de inte har det jag vill ha i lager så tar det hem det på några dagar. Jag som bott i länder där alkohol säljs matbutiker/vinshopoar m.m. har insett att det sortiment man har at välja på ofta är det som ger mest vinst/det som efterfrågas. Om jag vill ha något speciellt så tar de rejält betalt för besväret. De är i regel rätt okunniga om de produkter de säljer. Förutom vissa vinshoppar, de kan ofta sin saker. Mina erfarenheter gäller Kalifornien, vet att det är olika i andra stater.
Citera
2024-06-06, 15:57
Medlem
Det där med systembolag för canabis har man ju redan i Canada.
Resultatet så här långt är att den illegala försäljningen är minst lika stor som tidigare men den legala försäljningen har lockat mängder av nya användare.

Orsaken till att den legala försäljningen inte konkurrerat ut den illegala är
- högre pris
- begränsningar i sortementet (alla typer säljs inte)
- begränsade öppettider (potheads vill inte vänta utan ha sin grej just nu)
- den legala marknaden säljer bara till myndiga; ungdomarna går till langaren

Så det finns nog inte så många anledningar att ha en legal försäljning.
Bättre då att som i Tyskland tillåta hemodling.
Citera
2024-06-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Det verkar som att du vill ha det i privat regi. Om det är statligt skött så har jag den spaningen att det ger mer legitimitet i svenskens ögon. Vi tror ju mycket på regleringar och att staten är en god aktör när det kommer till det mesta. Jag tror att det är bättre att till en början vädja till svenskens auktoritetstro. Sedan i förlängningen kanske det kan öppna upp sig mer, och att privata alternativ kan ta över.
Nä jag är nog för statlig regi egentligen. Uppfattade dock inte att det var frågan.
Citera
2024-06-06, 16:49
Medlem
Nozzibobos avatar
Gå in på Youtube och kolla in Tony Balboa besöker "systemet" i Amsterdam...
så kanske det skulle bli
Citera
2024-06-06, 16:53
Medlem
Sunimods avatar
Ingen åldersgräns. Gäller alla.

Öppettider
Vardagar: stängt
Helger: stängt

Thailand släppte det fritt att sälja men 18 månader efter så förbjöds det igen.
Var där i februari i år och såg hur det användes. De som körde turister med longtail båtar som rökte både före och under färd. NEJ NEJ NEJ galet.

Vi ska inte ha en drogpåverkad befolkning.
Citera
2024-06-06, 16:54
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
10-15 gram kanske?

Varför 21 när man får vara 20 på systemet? Det är orimligt.
Citera
2024-06-06, 16:56
Medlem
Ichwills avatar
Nu verkar TS missat att i Sverige kommer aldrig svenska politiker släppa alkoholen fritt från Systembolaget, lika lite kommer knark att accepteras.
Lättare att flytta till DK eller neråt Europa.
Citera
2024-06-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Varför 21 när man får vara 20 på systemet? Det är orimligt.
Tänker mer på när hjärnan är färdigväxt och tar mindre skada av bruket. Fast när när jag lägger fram det argumentet till varför avkomman inte bör bruka innan 21 säger de att hjärnan inte är färdigväxt förrns 25.

Men visst, pga att det är 20 för alkohol så kanske det är rimligt (ej samma som bra eller vetenskapligt belagt) att det borde vara samma för cannabis.
Citera
2024-06-06, 17:20
Medlem
strategasiats avatar
Åldersgräns? 21

20gram/månad för vanligt bruk

Marknadsföring?
reklam förbjuden

Öppettider?
24h
Citera